Gå til innhold

Konsekventkonsekventkonsekvent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mange er veldig opptatt av at man må være konsekventkonsekventkonsekvent. Jeg er redd for at dette noengang kan bikke over, og man glemmer å være seg selv i all konsekvensen.

Man er jo litt engstelig og sårbar og forvirra og rådvill når man får en unge. Man vil jo gjøre det riktige. Man må tydeligvis være konsekvent! Det er det det står på minbaby.com. Og skal jeg være konsekvent kan jeg jo like gjerne begynne å si nei med en gang.

"Ikke trykk på de knottene"

"Ikke lek med vannet!"

"Ikke stikk de ertene opp i nesa!"

"Ikke rot i skuffene!"

Alt sammen skal gjentas med en konsekvent stemme.

Kan det være at det er andre ting som er vell så viktige? Jeg har tro på at man må være et ekte menneske, ikke bare en konsekvensmaskin.

Jeg vil heller være en tullemaskin, eller en lesemaskin, eller en lahamtrykkeåknappenemaskin. Jeg har en drøm om at de da skal høre på meg når jeg først sier at de ikke får lov til å gå ut i gata, eller at de må komme hit, for nå skal vi kle på oss.

Jeje, det kan jo hende det blir med drømmen...

Altså: Jeg syns det er for mye fokus på å være konsekvent her inne. Er dere enige?

robin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maskin - uansett type: Nei.

Men jeg ar en litt annen oppfatning av hva det vil si å være konsekvent.

- Først må man bestemme seg for hva man strengt tatt må og vil si nei til - slik at man slipper å være rådvill i hver situasjon (du vil selvsagt ikke ha oversikt over alle situajsoner på forhånd, men det mest grunnleggende burde være klart). Er det viktig for deg at barnet roter i skuffen, eller vil du se gjennom fingrene med det? For eksempel.

- Så må man bestemme seg for hvordan man vil håndtere barnet hver gang det gjør noe det ikke for lov til eller bør gjøres. Skal jeg si nei? Skal jeg bruke alvorlig stemme eller ikke? Skal jeg bruke timeout i enkelte situasjoner? Hvilken konsekvens skal jeg velge for barnet?

- Derfra tror jeg det er viktig å ikke vike på denne håndteringen. Det kan forvirre barnet, slik at han eller hun til slutt ikke forstår hva som er lov og ikke lov likevel (eller hva som er farlig/ikke farlig, sunt/ikke sunt, osv). Si nei først og ja etterpå, eller omvendt, kan ha dårlig effekt.

Man må velge sine kamper med omhu. Å være konsekvent er langt fra det samme som å si nei til alt (oppfattet innlegget ditt litt slik, men mulig jeg misforsto). Å være konsekvent er å holde på nei eller ja når det først er gitt. Men da må man være sikker inni seg på at det er et godt begrunnet nei eller ja først.

Skrevet

Tror kanskje du har misforstått ordet "konsekvent" litt, HI?

Skrevet

Jepp.

Og helt sikkert ikke bare jeg!

Det er den følelsen jeg får her inne av at jeg absolutt og for alt i verden må være konsekvent. Det er ikke det at jeg mener man absolutt ikke skal være det, men jeg tror det putter fokus på feil sted.

Hvis hovedfokuset i din barneoppdragelse er at du skal være konsekvent, så ender man fort opp i den negativiteten beskrevet over. Jeg syns hovedfokuset burde være at man er engasjert i barna, eller at man er interessert i dem eller at man har kjærlighet til dem. Hovedfokuset burde være på noe positivt, ikke på det problematiske.

Syns jeg, tror jeg trallalala...

Jeg vet ikke helt hva jeg mener. Kom med deres synspunkter, så kanskje jeg klarer å formulere meg bedre, eller kanskje tilogmed tenke bedre, etterhvert!

Hepp!

r

Skrevet

Tror hovedfokuset ligger på det positive for de fleste foreldre. Konsekvent-temaet dukker opp når man diskuterer en del av barneoppdragelsen; den delen der man må lære barna forskjell på ja og nei. Selvfølgelig er arneoppdragelse mye, mye mer.

Men jeg tror det er viktig å være konsekvent når situasjonen krever det. Altså ikke si ja hvis du først har sagt nei, eller nei hvs du først har sagt ja. Da tror jeg barna mister tillit til foreldrenes vurderingsevne og avgjørelser - noe som vil skape utrygghet.

Skrevet

Mente barneoppdragelse! Hahaha, arneoppdragelse - den var ny. Kanskje den funker på mannen min...: )

Skrevet

Man skal være konsekvent, men også fleksible.

Skrevet

Konsekvent trenger ikke være negativt. Man kan være det positivt også.

Skrevet

Jeg er konsekvent. Jeg klemmer og koser konsekvent med datteren min hver eneste dag, Om hun kommer og vil gi meg en kos sier jeg konsekvent ja til det. Jeg oppmuntrer henne konsekvent. Og gir henne konsekvent ros når hun gjør noe bra.

Jeg er også konsekvent på at hun ikke får lov å gå uten å holde meg i hånden når vi går tur langs bilveien.

Kanskje dette var litt på sidelinjen. Men jeg føler hvertfall at jeg har en veldig annen oppfatning en HI om hva det er å være konsekvent. barn trenger faste rammer. Har man sagt at det ikke er lov å rote i skuffene må man være konsekvent på det. Å få lov noen dager og ikke lov andre dager vil bare gjøre barna usikre.

Men selvsagt må man velge selv hva man vil si nei til. Det viktigste synes jeg er at når man har sagt nei så er det nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...