Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Saken er den at jeg er småbarnsmamma. Har en på 4 år, en på 2 år og den tredje er nyfødt. Fikk ikke barnehagplass til toåringen, og hun er derfor hjemme sammen med meg. Jeg er så sliten at jeg går i en slags døs hver dag på dagtid for babyen sover kjempedårlig på natta. Eldste har barnehageplass. Jeg har jobbet rævva av meg under svangerskapene og i flere år før jeg ble gravid, jobber i kommunen. Jobbet doble vakter, stilt opp ekstra i helger og høytider for å hjelpe til med bemanningskrise. Og takken er faen meg den at de ikke greier å skaffe en jævla barnehageplass til 2-åringen min!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg jobber 100% i kommunen!!!!!!!!!!!! Nå er jeg så sliten at jeg tror jeg spyyyr. Skal ikke tilbake til min gamle jobb i kommunen etter permisjonen, gidder ikke å bruke en enste kalori mere der når de ikke yter noe til gjengjeld. Det som gjør at jeg blir ekstra provosert er at jeg ser jo hva slags foreldre som har barna sine i barnehagen der eldstejenta går. Det er så mange mødre som går hjemme hver dag uten jobb og "trør mannskit". Men barnehageplass har de faen meg. De leverer barna tidlig om morgenen og henter dem sent, noen av disse mødrene vet jeg godt hvem er. Det er sånne som ikke gidder å løfte en jævla finger for å bidra til fellesskapet. (Det skinner igjennom også når det er dugnad i bhg, ingen av dem som skriver seg opp) Mens JEG som står på og faktisk yter en innsats i dette samfunnet, jeg skal ikke få en barnehageplass. Jeg trenger det så sårt. Og to-åringen trenger det så sårt. Og jeg er så sliten.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Syns nå det er de som jobber som har størst krav på disse barnehage plassene jeg da. Og det gjør jo ikke du heller hva?? Skjønner godt du er sliten jeg. Men det er da du som har valgt og få barna dine og med den alders forskjellen. Kanskje du burde ha planlagt litt bedre? Årker jeg en 2 åring hjemme pluss en liten baby?? Nei, oki vente til jeg har fått barnehage plass før jeg får en baby til da kanskje?? Lurt.. Sorry altså.. men syns ikke du har såå stor grunn til og klage jeg. Slitsomt kan det være for alle til tider.Og vet du virkelig grunnen til hvorfro andre har barna i barnehage og er hjemme??? Kanskje er de syke?? Kanskje jobber de hjemmefra?? Kankje er vil de barna skal få det felleskapet til andre barn de tross alt har i barnehagen?? Bare for at du jobber i kommunen i x antall år gir vel ikke deg en større rett til en barnehageplass. Nei slutt og syt.. dette har du velgt selv..
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Jeg er ikke HI. Men jeg kan love deg en baby som sover lite på natta og en toåring er jobb det og!!!!! Ja, kanskje mer jobb enn en vanlig jobb vil jeg påstå.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Ja det er det.. og mitt poeng var.. Dette burde HI ha tenkt på før ho fikk barn så tett... Går og vente med barn nr2 eller 3 til man har fått den barnehage plassen da om syns det er et slit med 2 hjemme Og jeg blir virkelig provosert av at man kan sitte og si at bare får at man har jobba ræva av seg i kommunen skal man ha den plassen som takk. Mange som jobber ræva av seg og ikke får noen barnehageplass. Trodde ikke kommune annsatte hadde prioritet på disse plassene
selfangerkjerringa Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Åh - så det GÅR faktisk an å bestemme nøyaktig når man vil ha barn? Takk, anonym! Det var kjekt å vite
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Du skal vel ikke ha noe fordel når det gjelder barnehageplass fordi du har jobbet i kommunen! Fy så dårlig gjort det hadde vært... -Og at det er slitsomt å være hjemme med små barn, JA, det er det, men det er nå bare sånn... Babyer sover lite og en to åring krever mye, vi vet. Håper det uansett hjalp for deg å få blåst ut litt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Nei ikke akkurat når man vil ha dem. Men det går faktisk fint ann og bestemme akkurat når man ikke vil ha dem... svært få som blir gravide om de beskytter seg
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 HOVEDINNLEGGER HER Er det ikke noe galt når man må være kjempebelasta med alle mulige slags sosiale problemer hvis man i det hele tatt skal tas i betraktning til å få en plass?? Og jeg har nettopp født. Skulle hatt en plass til to-åringen fra høsten 2006, og DA VAR JEG I FULL JOBB.
selfangerkjerringa Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Beklager, det var litt krasst svart av meg... kjenner bare jeg blir litt irritert av og til, det er så mange (særlig anonyme) som kaster ut av seg at "når en først har vært så dumme å få barn så får en sannelig ta konsekvensene og slutte å klage"-holdninger. Igjen - beklager, jeg klikka litt pga litt feil ting
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 Ja og da var du alt gravid. Og du burde vite som småbarnsmor, at vi dessverre i norge ikke har noen selvsagt plass i en barnehage. Og i hvertfall ikke til en under 3 år.. Og ikke bli provosert for at du ikke får en du som jobber i kommunen. Er MANGE i norge som ikke får plass. Ikke bare du. Og jeg tror ikke du har noe større rett eller brukt for den plassen enn alle de andre som står i kø. At du gjerne vil ha en ja det skjønner jeg. Og jeg skulle gjerne ønske du og alle andre som vil ha en kunne ha fått en. Men.... du har ingen større rett enn andre. Og du har selv satt deg i den situasjonen du nå er i.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Jeg er så skjønnt enig med hovedinnlegger. Det å jobbe i kommunen er en trøstesløst og lite belønnet ting, så jeg er heeeelt enig - du burde fått en barnehageplass til din toåring! Jeg er selv kommunearbeider, og vet hva som kreves av en der, i offentlig sektor. Ikke snakk om at en må yte før en får nyte der i gården. Dårlig lønnet. Ingen frynsegoder å snakke om, langt i fra noe så simpelt som et julebord en gang. Så hvorfor ikke tilgodesees med en barnehageplass? En kommunal arbeidsgiver, burde helt klart gitt fordel med en kommunal barnehageplass. Slik som andre private, og noen statlige, arbeidsgivere gjør. Å jobbe i kommunen er ett "jørgen hattemaker yrke", vi står med lua i hånden og takker og bukker. Det skal jeg slutte med, rett og slett lei av det. Får ikke ungene mine barnehageplass, så får de finne seg noen andre arbeidstakere også. Ikke bare bare det heller i vårt samfunn, riktig kompetanse til rett stilling... Nesten slik at jeg har lyst til å bli klient i mitt eget yrke, motta penger fra sosialen. Hvertall ikke aktuelt med dagmamma!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Skal jeg, som har betalt omtrent 50 % av det jeg tjener i skatt i gudene vet hvor mange år, gå rundt og mene at jeg fortjener bhg plass mer enn alle andre fordi jeg har "bidratt" med så mye????
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Du har nok ikke bidratt med mer skatt enn oss andre, tenker jeg... I så fall har du bra med goder, en betaler skatt ut fra det en har.
Solita 79 Skrevet 28. februar 2007 #14 Skrevet 28. februar 2007 Nei vet dere hva damer. Alle skulle hatt en barnehageplass til bvarna sineuansett. Og jeg skjønner godt at HI her er sliten, å gjerne skulle ville ha en. Men nei.. jeg er ikke enig i at det og jobbe i kommunen skulle gi retten til en forann noen andre som trenger en. Slike påstander provoserer meg. For vi har alle våre grunner til å ville ha en.
*bolla pinnsvin* Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 Skjønner godt at du er sliten, men at du skal ha større rett på barnehageplass fordi du jobber i kommunen, den kjøper jeg ikke. Vi som jobber i det private har nok å stri med vi også.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 å være hjemme med barn er som 2 heltidsjobber...!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #17 Skrevet 28. februar 2007 Hva jeg vet har da kommune ansatte mange fordeler de også, som vi mange andre i privat sektor ikke har. Rimligere lån på bolig. 2 timer fri med lønn for og amme etter de starter og jobbe igjen.Fedre som jobber i kommunen 2 uker betalt velferdspermisjon etter fødsel. Arbeid tidene i kommunen er da gjerne veldig gode fremfor andre steder. å tro det er så mye bedre andre steder tror jeg man skal passe seg for. Er nok mange andre som jobber like mye og like hard som kommune ansatte uten en eneste frynsegode.
Solita 79 Skrevet 28. februar 2007 #18 Skrevet 28. februar 2007 Ja det er jeg enig i. Men tror diskusjonen kan kuttes ned til hvorvitt den ene eller den andre har større rett til en barnehageplass. Og der vil jeg si at jeg syns HI bør akseptere sin plass i køen. Vi bør hellers stå sammen om at alle burde ha rett til en for barna sine og heller vende vårt vrede mot de som bør gjøre noe med det i stede
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #19 Skrevet 28. februar 2007 Stakkars, føler med deg! Håper det kan ordne seg snart. Har en veninne som er pedagogisk leder i barnehage, og hun sier at til nå (har jo blitt en endring ved inntak) har "vanlige" foreldre med "vanlige" unger kommet bakerst i køen for inntak i barnehagen. De måtte gjøre en endring for de opplevde å ha kun to foreldrepar som stilte på møte og dugnad.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #20 Skrevet 28. februar 2007 Jeg er ansatt privat. HER er det ingen frynsegoder. I min kommune er det 2 timers BETALT ammefri for de som er ansatt i kommunen ,hvis en ammer når en begynner på jobb igjen, det er en veldig god gode!!! jeg kan ikke få amefri en time uten lønn for det engang, for det blir så vanskelig for jobben, enda jeg har krav på det. Og hvorfor i all verden skal du ha fortrinn for barnehage plass for du er ansatt i komunen??? for du har jobbet hardt?!! og det har ikke andre? Jeg har slitt rævva av meg, 9 timersdager uten pauser/5 dager i uken, mens jeg var gravid,ikke noe sykemelding på meg, ikke sov jeg,og var plaget med ekstrem hodepine, DET skal jeg skrive i barnehage søknaden=må da være garantert plass da??? Hadde jeg drevet barnehage hadde jeg IKKE prioritert noen som var hjemme med små barn, men heller noen som var i full jobb...
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #22 Skrevet 28. februar 2007 Jeg må si jeg virkelig ble irritert av å lese hovedinnlegget jeg. Ser at det er både debattert og diskutert allerede men har allikevel tenkt å by på min mening... Hva faen er det du tror du er? Det å jobbe i kommunen er ikke noen gulljobb akkurat, det er det ikke, og joda kanskje dere BURDE hatt et slikt frynsegode. Men i alledager, skrivet sånt innlegg om hvor provosert du er som er kommunearbeider med tre barn og kun har plass til ett av dem?! WTF?! JEg kjenner at det koker i meg når folk begynner sånn. Jeg kan informere om at du har følgende; bedre jobb enn meg, bedre lønn enn meg, bedre frynsegoder enn meg, bedre TID enn meg, osv osv... Det er faktisk alle som er så "heldige" at de kan få en såppass ordnet arbeidsplass. Jeg jobber for luselønn, uten noen som helst tillegg eller overtid. Jeg har normalt arbeidsdager på minimum 12 timer, jeg jobber når barnehagen er stengt og sover når den er åpen. Og jeg bor i en kommune som har venteliste på 1,5 år så jeg kan ikke søke meg til noen annen jobb før jeg er vet at jeg får plass heller, men jeg har jo ikke råd til en bhgplass når jeg ikke har jobb. Så kanskje du ikke har det så forbanna ille likevel? Jeg skjønner at det er slitsom t og sånn, men kriteriene du legger til grunn er bare ikke bra nok. Slutt og syt og vær glad for det du har. Og forresten, jeg har mest sannsynlig bedre utdannelse enn deg også...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #23 Skrevet 28. februar 2007 Jeg er glad for at barna av mødre som sitter hjemme på ræva si får en barnehageplass. Det er kanskje den tjangsen de har til å få en god og omsorgsfull hverdag. Barnehagen kan gi dem mye av det de ikke får dekket hjemme. Men jeg skjønner HI sin fustrasjon. Det burde være en åpning for alle som ønsker en plass...
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #24 Skrevet 28. februar 2007 Vil bare si at jeg skjønner at du er sliten.Men som andre må du nok vente på din plass,selv om det kan virke urettferdig at hjemmeværende får plass og ikke arbeidene mødre.Men man må nesten tenke litt på barna også,det er jo viktig for de med noe sosialt utenfor hjemmet også. Du har ikke noen barnepark i nærheten da?Min på snart 3 er der 4 timer om dagen for å ha noen å leke med,selv om jeg er hjemme i perm med vesla.Det er for hans skyld først og fremst. Eller en dagmamma som kan ha han et par dager i uka sammen med andre barn?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #25 Skrevet 28. februar 2007 Jeg fikk nr 2 da elste var 1 1/2 år, og vi valgte å ha han hjemme mye jobb men det viktigste JEG VALGTE Å FÅ ET BARN TIL!!!!!!! Så jeg skal da klare ta meg av de. Jeg føder da ikke unger for å la andre ta seg av de??????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå