Gå til innhold

Noen erfaringer rundt tidlig pottetilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ingen skryteinnlegg, og jeg signerer anonymt.

Men jeg fikk lyst å fortelle om vår erfaring med babyen vår på 9 måneder.

For et par år siden fikk jeg høre om folk som leste på barnets signaler og dermed rakk å sette spedbarn på potten akkurat i rett tid til å fange både tiss og bæsj. Jeg var meget skeptisk til hele opplegget!

Men for å fortelle det kort, så har vår tilnærming til bleieslutt med det eldste barnet vårt, ikke gått så bra. Vi trodde på alle som sa at det var viktig å vente til barnet selv var klar til og motivert til bleieslutt. H*n ble gjennomsnittlig tidlig tørr, men fikk etter hvert kronisk forstoppelse og store problemer med bæsjing. H*n kvidde seg veldig til å bæsje i det hele tatt etter noen smertefulle opplevelser, og i hvert fall på do eller potte. Det hele gikk så langt at det endte med sykehusinnleggelse.

Så da vi fikk en ny baby, tenkte jeg at det kunne ikke skade å bevisstgjøre babyen disse kroppslige funksjonene, uten noen som helst press, belønning eller forventning. Så hver gang jeg så h*n tisser f.eks. på stellebordet sa jeg "tsssssssssss" og om jeg la merke til bæsjing, sa jeg "prrrrrrrr".

Da barnet ble stort nok til å sitte litt selv, begynte jeg å sette h*m på potten i forbindelse med bleieskift av og til, kanskje en eller to ganger i uken - og det kom ganske ofte litt tiss! Jeg fortsatte å lage lydene. Så ble babyen litt forstoppet, og i min skrekk over at også h*n skulle slite med bæsjing, satt jeg babyen på potten i håp om at det ble lettere å bæsje med hjelp av tyngdekraften. Og h*n bæsjet der!

Så tenkte jeg at siden h*n bæsjer veldig regelmessig om morgenen like etter at h*n våkner, så kunne vi prøve litt pottesitting hver morgen. Da var barnet 8,5 mnd. H*n har nå sittet på potten med det samme h*n våkner hver dag i fire uker, og nesten hver dag kommer det både tiss og bæsj i potten etter maks 3 minutter. Jeg ser at h*n presser litt og det virker motivert. Det som i hvert fall er sikkert, er at vi har knapt skiftet en eneste bæsjebleie på en måned. Vi roser ikke for innsatsen, bare lage lydene når det kommer noe og kommenterer "Se, der bæsjet/tisset du!"

Jeg måtte bare dele dette med dere. Jeg var som sagt skeptisk selv i utgangspunktet, men villig til å prøve alt for å få babyen vant med å bæsje på potten fra tidlig av, for å unngå problemene til det eldste barnet. Og det virker!

Jeg vil gjerne poengtere at dette har ingenting med forventninger til tidlig bleieslutt å gjøre, og er ikke forbundet med noen som helst prestisje for oss som foreldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for flott innlegg :) Så lei av å bare lese jalla-innlegg om bleie-avvenning... 3-åringen vår ble tørr veldig greit og gjennomsnittlig, men det er fortsatt spennende å se hvordan det blir med minstejenta, og vi setter alltid pris på å høre om andres erfaringer.

Skrevet

Min lillebror på 10mnd tisser på potta.. Men bruker bleie enda så klart, har jo ikke helt kontroll på blæra.. Men han skjønner i alle fall poenget :) Kan jo godt hende han bruker bleie til han er 4 uansett ;o )

Skrevet

HI her. Ja, som sagt, det ligger ingen ambisjon om å få en bleiefri ettåring bak vår avgjørelse å prøve dette, det går mer på å gi barnet et avslappet forhold til det å bæsje.

Skrevet

Hei!

Interessante erefarigner.Har jo lest forskningsresultater fra ntnu , audrey van der meer, hvor hun påpeker at bleiealderen i vestlige land har økt. Hun påpeker at barn i utviklingsland slutter med bleie i ettårsalderen. Hun sier også at slik var det i norge for to generasjoner siden. Barna kom tett som hagl og uten papirbleier og vaskemasking/tørketrommel måtte avvennes tidlig og det gikk visst nok bra. Det er jo merkelig at bleiealderen skal øke ? Verden burde jo gå fremover ikke tilbake!

Trolig er det en stor miljøgevinst også hvis barn i Norge slutter å bruke bleie tidligere og aller viktigst; best for barna.

Har selv en sønn på ett år og har tenkt å begynne å la han sitte på potte om morgenen dersom mamman går med på det :)

Hun professoren fra ntnu nevner også at spedbarna i utviklingsland er fysisk bedre utviklet enn spedbarn i vestilge land, deriblant norge. Dette kan jo sikkert påvirke bleieavvenningen. Personlig har jeg prøvd å passe på å leke med sønnen vår på måter som gjør at han må bevege seg, selvfølgelig uten noen som helst form for press i håp om at han skal utvikle god kroppsbeherskelse tidlig som kanskje kan hjelpe ham i å slutte med bleier tidligere.

Jeg synes det er merkelig at spedbarn i utviklingsland trolig har bedre motorikk en våre barn her i

norge ? Hvorfor det tro ?

Skrevet

Guri kor flott da:-)

Det er no tydelig at han forstår kva som skjer når du sei dei lydane. Sikkert på samme måte som vi lager lyder til andre ting feks. dyrelyder. Dei forstår meir enn vi trur trur ej da..

Her i huset har eg ikkje tenkt tanken på potte endå. Men kanskje det var en ide å hente den ned frå loftet, så ho kan få prøve seg litt. Ho blir 11mnd i mårgå:-)

Standaren her er at ho tissa på handduken når vi stelle ho. Så om vi då sett ho ei lita stund på potte, og venta litt med ny bleie så kanskje det gir resultat:-)

Potta skal ned frå loftet i morgen;-)

Skrevet

min har bæsjet på do siden litt før 6 mnd. nå har han begynt å tisse litt også. begynte ikke så tidlig med do for å få han bleietørr, men pga han nektet å bæsje i bleia siden han var 4 mnd. men er jo veldig greit å ikke vaske bæsj av tøybleiene da=)

han sier i fra om han må bæsje, eller holder seg til bleieskift. setter han på do mellom hvert bleieskift.

Skrevet

Fint at du ble inspirert!

Hilsen HI

Skrevet

Høres fint ut, men hvordan sier fotballgutten i fra mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...