Gå til innhold

Hva kan vi se frem til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn på 2år og 1mnd er sikker veldig forskjellig fra et barn som er 2år og 11mnd. Jeg lurer på hva året kan bringe?

Kanske vi hører mer språk? Kanskje noen av dere har en som nærmer seg 3år kan fortelle hvilke fremskritt småen har hatt det siste året?

Gleder meg til svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg tenkt mye over i det siste!

Jeg må si at det siste året (har en gutt som hvert øyeblikk bli tre år), har vært det beste i mitt liv.

Noen som har eldre barn sier at det bare blir bedre, men det kan det umulig bli ;-)

Vi gikk fra å ha en gutt som nesten ikke snakket. Han hadde vanskelig for å gjøre seg forstått og var ekstremt aktiv. Han var faktisk så aktiv at det var en nevrolog som sa at vi burde følge med og kanskje følge opp.

Så begynte han i barnehage. Har slitt mye med ørebetennelser og ved en anleding vi var hos legen ble vi sendt videre til en ørespesialist som kunne konstatere at han nesten ikke hørte hva vi sa. Han hadde en liten operasjon og vi merket forskjell med en gang.

I barnehagen lærte han å omgås andre barn. Ta hensyn, vente på tur, leke og kommunisere. Rett og slett bli sosial. Det var mange koder som skulle knekkes, og etterhvert fant han det ut. Det var små ting som

hvordan man hilser på de som allerede er i barnehagen og kommer via det inn leken.

hvordan man kan ta kontakt og lære at man kan spørre i stedet for å dytte når man egentlig bare vil leke.

sitte i ro ved matbordet og vente på at de minste skal bli ferdig med å spise.

lære at det de "store" gjør må han kanskje også begynne å gjøre; som f eks å gå på do ( har nå et stoooort ønske om å slutte med bleie, men vi syns det er for tidlig)

vise empati når andre er lei seg eller slår seg

Så er der det beste av alt!

Nå når han kan snakke ser vi hvordan personligheten hans er. Vi blir rørt mange ganger i løpet av en dag og blir bekreftiget i at vi har vært gode foreldre som har oppdratt en sånn lille kar til å bli så trivelig å være sammen med.

Han forteller oss hva han føler med ord i stedet for å bli sinna og hyper.

Han forteller ofte hvor glad han er i oss.

Hva han liker og ikke liker.

Han respekterer oss og vi respekterer han.

Han viser en utrolig interesse for å lære.

Hvor han før var veldig aktiv har vi nå skjønt at han egentlig bare er veldig nyskjerrig. Nyskjerrig på livet og det som er rundt. Men nå når han kan snakke er det mye enklere å forklare han ting og han kan spørre tilbake hvis det er noe han ikke skjønner.

Han har en humor som jeg noenganger ikke skjønner hvor kommer fra i et sånt lite barn, og kan se det morsomme i mange ting.

Så har han blitt selvstendig. Han "kan selv"!, "vil selv"! ;-)

Og det er deilig. Og slitsomt når man noen ganger må forte seg ;-)

I det siste har hans oppdagelse av at han er "seg selv" vært litt frustrerende for han. Han finner ut av at han kan bestemme ting og har sin egen vilje. Det er til tider sårt og stå på sidelinjen og se på, men vi støtter han så godt som vi klarer. Vi forsøker å bevare roen og være strenge (som vi alltid har vært), ha klare grenser, men vi viser dem med omsorg og kjærlighet. Dette har fungert veldig bra og det er en fin ting å erfare når man til tider er i tvil om man gjør det rette.

Vi har en utrolig positiv fornøyd gutt som stortrives og alltid er i godt humør.

Vi kan se på han hver dag og tenke at han er vårt lille mirakel. Det er han jo. Og så kan vi være glade for at allting er så bra med han.

For meg har dette vært et fantastisk år. Kan godt være at det blir "enklere", men jeg er overbevist om at det er det beste året da det er det året du egentlig lærer ditt barn å kjenne. Det er nå deres personlighet vises.

Lykke til på oppdagelsesreisen, håper at du blir like overrasket og glad for det du oppdager som jeg har blitt

Du har mye å se frem til ;-)

Skrevet

Ingen andre som vil dele sine erfaringer? Jeg hadde gledet meg til å lese litt om hva dere synes om året som har gått ;-)

Skrevet

Har en gutt som er 2 år og 8 måneder. fra han fylte 2 og fram til nå har det skjedd utrolige ting.

Først og fremst har harn fått et meget innholdsrikt språk, er jo fremdeles en del artige ord og uttrykk som kommer på feil sted, men det blir bedre og bedre for hver dag. Jeg må innrømme at den dagen han fant på at han kunne si en ordentlig rulle-r var veldig artig. I lang tid etterpå var nettopp den lyden veldig tydelig.

Han viste ingen spesiell interesse for do og potte før han plutselig en dag kom på det. Etter to uker sluttet han helt med bleie både på dag og natt. Da var han 2 og ett halvt år.

Ellers har motorikken blitt veldig mye bedre siden i sommer. Merker at han kontrollerer kroppen sin på helt andre måter. Klatrer, hopper og ruller.

Som hun over her skriver, utivkles humoren veldig mye. Det er utrolig hvor mye de får med seg selv om de er ganske små. Og av og til kommer de utroligste kommentarer, veldig morsomt:)

Du kan glede deg til et superspennende år. Nyt det!

Skrevet

Tusen takk for flotte svar:)

Har en aktiv gutt som snart blir 2år- og håper han roer seg litt ned når språket kommer mer på plass. Nå gleder vi oss her hjemme:) Dette skal bli et spennende år.

Hovedinnl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...