Freyja Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Nå blir jeg sikkert lynsjet fordi jeg har for høye forventninger til min 8 uker gamle sønn men fader heller altså... Det har seg sånn at han skal ha mat hele tiden(nei han har ikke øke døgn for da har han hatt det siden fredag!!!) Var på Hs igår og fikk beskjed om at jeg kun skal gi han mat hver tredje time. Men dette er om natte søvn for fytti rakkern det får ikke jeg mye av.... Han får kun mme og jeg gir han gjerne mat før jeg legger meg. Da kan han sove 4 timer og jeg da ca 3. (Bruker sinnsykt lang tid på og sovne om dagen) Men etter det er det fullt kjør i iallafall to timer med sutring for at han ikke får stå opp. Når jeg endelig får han til å sove kanskje han sover i en-to timer så er det påen igjen. Og jeg gleder meg bare nå til han blir 4 mnd sånn at jeg kan gi han grøt så kanskje jeg får sove igjen! Føler at hele situasjonen er håpløs, men det er vel bare trøttheten som snakker... Noen som har hatt det som oss med noen gode tips eller bare litt trøstende ord.. Jeg føler jeg snart går på veggen her hjemme hvis ikke natte søvnen hans blir bedre.. Vi har faste leggerutiner som starter kl 19 med bading så pysjing og mat så seng. Da bruker han ca 30 min til 1 time til å sovne. Han pleier å være trøtt da men nekter liksom og sove.. Etter masse smokking sovner han... ENDELIG!!
Havi Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Det høres akkurat ut som vi har det!! Sønnen min er 6 uker, og jeg er utrolig trett nå!! Har ikke sovet mer en to timer i strekk de siste seks ukene, blir snart gal i hodet! Får ikke sove på dagen heller, legger meg ned og prøver. Har akkurat ligget en time og prøvd å sove, for jeg har sovet 1 time i natt, men det skjer ikke! Har så vondt i hodet og øynene at jeg nesten ikke orker å se. Og snart skal jeg hente andremann i barnehagen... Har dessverre ingen råd, ville bare si at du ikke var alene. Håper andre har noen gode råd, for 4 mnd er lenge til!! Og det er ikke alltid de sover noe bedre med grøt heller...
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2007 Åh huff ikke si det da. Det er det eneste jeg ser frem til for jeg liksom innstilt meg på grøt=søvn.... Sukk når jeg legger meg på dagen virker det som om han lukter det for da våkner han som regel....
Mathias`mamma Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Ser du legger han kl 19..du legger han ikke for tidlig da? personlig begynte jeg ikke å legge jr kl 19 før for noen å uker siden (3 uker siden tror jeg..) og han er 6 mnd gammel! Da jr var 8 uker la jeg han kl 23...ikke det at jeg sitter på fasiten men...siden du ber om tips...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Kan det være magevondt eller tenner? Kanskje velling kan hjelpe? Om barnet ditt er sultent - kan det ikke få grøt da? Vi begynte med grøt da småen var 3mnd. Gjett om han spiste. Han hadde jo vært sultent i over en mnd. I Russland gir man grøt mye tidligere enn her i Norge. Hvem som har rett vet ikke jeg. Men kjenner til ei som begynte å gi grøt til sin sønn da han var 6 uker. Det var jo slik de gjorde det i hennes hjemland.
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2007 Han blir lagt kl 20 men sovner ikke før 21 som regel. Jeg synes liksom og legge han kl 23 er litt sent trenger jo litt voksen tid også... Har spurt på hs ang dette med legge tider og helse søster synes det høres fint ut. Kan vel prøve å legge han litt senere ikveld for å se. Vi skal på baby svømming og det starter kl 19 så da er vi jo senere i seng uansett...
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Kan være du legger han for tidlig ja.. Sånn blir søvnen til vesla her i huset også om hun legger seg før 21.30-22.30. her også er det mye surving og urolig soving, men i natt i stedet for å gi henne mat når hun begynte med survingen, la jeg en hånd delvis over ansiktet hennes(hun pleier å roe seg på denne måten), og etter kort tid hadde hun roet seg igjen. På denne måten hoppet vi over et måltid i natt.. I stedet for opp for å puppe klokken 01.30 ventet jeg til hun begynte å surve på nytt igjen i 4 tiden.. Etter det igjen sov hun til 08.00, og da våknet hun egentlig fordi jeg stod opp.. Håper også at Jenny vil sove tyngre og lenger av gangen når hun begynner med fast føde, men det er heller ingen garanti.. men det er jo lov å håpe.. lykke til, jeg vet det er slitsomt...men snart er de blitt store, og da kommer vi likevel til å savne at de er små, uansett hvor slitne vi har vært:) Forresten så er vesla her i huset 3mnd og en uke..
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2007 Siden han fikk mat for ofte så var det nok litt magevondt ja. Har begynt å gi han mat bare hver tredje time nå så vi får se om det hjelper i tillegg til minfom som vi gir han. Magen hans er liksom ikke klar for fast føde enda som jeg har forstått utifra svigermor som er helsesøster. (HUn mener jeg skal vente til 6 mnd, men det er bare å glemme jeg begynner ved 4 mnd, men det er enda 2 mnd til desverre)
Solita 79 Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Du har ikke litt for store forventninger til dette med baby og natte søvn da? Ser du legger babyen din klokken 19, er ikke mange babyer på 8 uker som har en døgnrytme enda, de vet ikke helt denne forskjellen på dagog natt. De første måndene er ofte preget av mye forandringer i døgnrytmen til den lille osv. Selvsagt skal man jo lære babyen hva som er dag og hva som er natt og gjøre forskjell på disse. Men klokken 19 syns jeg er litt tidlig og "tvinge" en 8 uker baby til og ta natta. Min lille som rundt 7-8 tiden på kvelden ved den alderen, men var så våken igjen og det var sjelden natt her før mellom 22-24. Og den første tiden var preget med amming hver andre til hver 3 time. De har små mager og klare ikke og spise så mye at de holder så lenge. Og det spiller ingen rolle om det er mm eller mme. Men selvsagt finnes det babyer som tar kvelden tidlig og sover hele natta fra de er født. Men du skal vite at det er ikke det som er det vanligste. Da jonas var 3-4 månder først begynte han og ville ta kvelden mye tidligere. Og nå er han i seng ca 20-21. Men han er fremdeles våken for mat 2 ganger for natta. Min første til sammenligning la seg aldri så tidlig før ho slutta og sove på dagen. Det er forskjell på disse babyen se. og det er jo nettopp dette med mye nattevåk som er slitsomt. Jeg vil råde deg til og heller prøve og få litt avlastning så du kan få sovet ut innimellom. Og senke forventningen til en perfekt døgnrytme så tidlig og heller prøve og ta det litt som det kommer.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 Hei! Vi har hatt det akkurat som dere! Føler med deg! Hos oss var det lite vi gjorde som hjalp- lillemann var bare slik at han hadde urolige netter. MEN dette med nattesøvn og alt annet går i perioder! En uke ser alt helt svart ut, og man sliter veldig med energi og overskudd, men plutselig så skjer det noe, og man ser litt lysere på tilværelsen. Jeg har lært meg å ikke bli overlykkelig hver gang vi har positive endringer i søvmønsteret, og heller ikke la håpløsheten ta meg når det går dårlig, for er det en ting jeg har erfart så er det at alt går over! Heldigvis har ting over tid (og med litt jobbing) endret seg til det bedre hos oss. Nå kan jeg knapt huske hvordan det var å være våken flere timer hver natt- bortsett i fra at lillemann nå er forkjøla og har absolutt gitt meg minnene tilbake... Hihi:)
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Det er jo veldig imot hva som er anbefalt da.. tarmene og magen er ikke klar for fast føde før etter 4 mnd alder. Det er det som er anbefalt av hlsemyndighetene.. tror det er litt tidlig med grøt til en 8 uker gammel baby.... Det er rett og slett noen babyer som sover urolig og som trenger hyppige måltider... det kan jo tenkes at dette vil gå over av seg selv etterhvert som babyen blir større også. jeg merker stor forskjell på hvor lenge jeg kan tyne tiden mellom måltidene nå og ti forskjell fra når hun var 8 uker.. de klarer å vente litt lenger når de blir større..
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har ingen planer om å begynne med grøt før 4 mnd alder nei.
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Ja, det skjønte jeg.. Men Anonym foreslo det, så jeg tenkte bare å informere om hva som er anbefalt jeg :)
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2007 Min feil at jeg har skrevet forventninger skulle skrevet forhåpninger. Jeg forventer ikke at han skal sove natta rundt nei. Men hadde håpet kanskje 6 timer sammenhengede først og kanskje 3 timer neste. Men har nettopp snakket med min mann og vi skal prøve å legge han senere når han selv er trøtt også skal ikke jeg løfte han opp med engang på natta men prøve med smokk etc... Også må jeg prøve å ikke la han ta natte søvn på dagen. Han sover så godt på dagen og jeg vil ikke vekke han da, men ser ut som om jeg får prøve meg litt frem.
Freyja Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2007 Takker for tips jenter! Jeg skal prøve litt forsjellig fremover. Jeg tror nok trøttheten snakker litt om dagen også. I tillegg til å ha en mann som jobber mye sent så sitter jeg alene med småtten hele dagen. Vet det går seg til og at jeg kommer til savne denne tiden senere. Savner jo allerede spedbarns stadiet han er blitt så stor:-)
Solita 79 Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 Syns det hørtes lurt ut av deg og prøve og vekke han litt på dagen ja.. Det har jeg måtte gjøre med lille gullet her fra hanble født. Han får max sove 3 timer på dagen i et strekk og en så lang blund får han bare en gang for dagen. Jeg syns du skal ha som mål at han skal sove en periode på 6 timer om natta, men ikke ha for store forhåpninger om dette med engang. Noen babyer er rett og slett ikke "laga" sånn ;-) Men du sier han får mme? Kan ikke dere bytte på og gi han litt mat om natta da? La mannen din i hvertfall trå til litt ekstra i helgene? Så du kan få sovet litt mere enn 2 timer av gangen. For det er klart du trenger litt sammenhengende søvn du også. Lykke til
m-mamma Skrevet 28. februar 2007 #17 Skrevet 28. februar 2007 Vi har slitt masse med soving, både natt og dag egentlig. Ble hjulpet av homeopat. Kan være verdt et forsøk.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2007 #18 Skrevet 28. februar 2007 Hei! Det med for tidlig legging kan nok være en ide ja. Legg deg når babyen legger seg, så får du den lengste søvnperioden ihvertfall:-) Voksentid får du tidsnok! Og så små babyer har sjelden lengre perioder m søvn enn 4 timer, så du må nok smøre deg med tålmodighet. Men hvis ikke det hjelper, spander en tur til kiropraktor og sjekk småtten kan ha en eller annen form for kiss. Bedre å gjøre det for tidlig enn for sent! Sparer deg og minsten for mye nattevåk og vonder!
Freyja Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 1. mars 2007 Takker for alle tips jeg fikk!! Igår la vi småtten kl 21.30 da var han på nippet til overtrøtt og da sov han i 6.5 time JUHU!!!! også sov han i 3 timer etter det igjen... Jeg føler meg ganske så utvilt idag og i knall humør!!! Jeg er så stolt av knøttet mitt!!!!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2007 #20 Skrevet 1. mars 2007 Oi, hadde jeg lagt Jr. kl 19 da han var 8 uker måtte jeg ha stått opp kl 2-3 om natta med ham. Hans natt var kun 7-8 timer (inkl. amming hver 3 timer) på den tiden. Deretter var det 3-4 timer våken før han sov 2 nye timer o.s.v.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå