melinda Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 Jenta mi er nå snart tre uker og styrer dagen helt selv enda med tanke på soving og spising, det er jo helt greit men jeg synes det blir litt vanskelig å komme seg ut når jeg aldri vet hvor lenge hun sover. Når hun våkner er mat det første hun tenker på og det er jo ikke så lett om vi f. eks. er på butikken eller en litt lengre trilletur. Hvordan gjør\ gjorde dere andre det? Føler ikke helt for å amme offentlig heller enda. Regner med at dette er noe som vil gå seg til etterhvert som man får mer rutiner, men hvor lang tid da sånn ca? Håper noen kan svare meg:-)
Bægge dætern Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 heisann, jeg tror jeg var inne i hvertfall seks uker jeg ; ) da begynte det å bli vår så da kunne jeg amme ute hvis detble nødvendig. men jeg hadde så vondt under amming i begynnelsen at jeg nesten var avhengig av en seng uansett-... jeg må si at jeg fikk lest utrolig mange bøker i denne tiden og satt inn masse bilder i album ; ) alt går seg til og om to mnd ler du sikkert av dette, men visst er det en heltidsjobb med spedbarn, ingen tvil om det. lykke til!!
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 27. februar 2007 #3 Skrevet 27. februar 2007 litt vanskelig hvid du ikke kan amme offentlig. føl deg fram, du merker tidsnok hvor lenge hun sover i vogna når dere er ute. hun lager nok en ca. rutine etterhvert ;-)
Kæmma og trultene Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Min solstråle kom riktignok i mai.... Men jeg ammer henne enda, og husker jo hvordan det var. Jeg var heller ikke klar for å amme offentlig i starten, men måtte det på en trilletur likevel. Gikk inn på nærmeste kafe, la et teppe foran og satte igang, og det gikk veldig greit. Nå kan jeg amme diskret ute uten prob - men det er rart de første gangene til du finner "teken" he he. Uansett er vel amming ute vanskelig nå i kulden, og lange turer blir det vel ikke (ikke om du bor i oslo iallfeall med all snøen) de skal jo ikke ha for kald uteluft lenge, de minste.Jeg har ammet mange ganger i bilen og, mens sambo handlet ferdig i butikken.... Har brukt en litt bortgjemt benk på kjøpesenter...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 Jeg var på kafe første gang da han var seks uker, av ulike grunner. Kunne ikke gå i butikker eller noe på lenge, måtte noen ganger løpe hjem med skrikende baby. Kanskje ikke så oppmuntrende, men sånn var det her. Offentlig amming bør du nok bare venne deg til, ellers blir det vanskelig å komme seg ut. Det du kan lære deg er å gjøre det litt diskre, ta på deg en singlett (tas ned) og en genser (tas opp). Så skynder du deg å putte hodet til babyen inntil, ingen som ser mye da altså. Ellers finner du deg et rolig hjørne eller sitter med ryggen til de fleste. Går så fint så. Dette blir bedre med tiden!
Gjest Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Hei meline, lillegutt er 4 uker gammel og jeg har også vært usikker på dette med å dra ut og slike ting. Har hatt litt problemer med amminga og har fortsatt behov for pute, klut og en god stol når jeg ammer. Jeg bruker å amme lillemann eller vente til han har spist godt på formiddagen for så å gå en tur. Han trives veldig godt i vogna og sover så lenge vi er ute. Når vi er på handlesenteret er jeg selvfølgelig urolig for at han skal bli sulten. Jeg er heller ikke komfortabel med å amme offentlig, spesielt ikke siden lillemann strever litt.. Av den grunn gir jeg han heller ikke flaske. Men satser jo på at amminga går lettere etterhvert og at jeg da kan amme han offentlig. Jeg føler at rutinene kommer sakte, men sikkert, men slik kan jo naturligvis ta en stund. Lykke til da:)
*bolla pinnsvin* Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Hei! Gratulerer med den lille Første gang jeg var ute med gutten vår var han 3 dager og vi var i bryllupet til kusina til sambo. Sigurd sov stort sett hele dagen og jeg ammet han i bilen eller inne på et rom. Klærne jeg hadde på meg var sånn at jeg måtte ha brettet ut "alt" og det hadde jeg ikke lyst til. Bare prøv å komme deg ut. Du trenger ikke å blotte puppen til alle i hele verden, bare gjør det litt diskret eller legg et teppe over. Det er litt rart å plutselig skulle vise puppene til alle som går forbi, men etterhvert tenker du ikke på det. Dessuten er det ikke så innmari mange som gidder å stirre når det er amming på gang.
melinda Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2007 Tusen takk for mange hyggelige svar:-) Fint å høre andre sine erfaringer rundt ting man lurer på.
♡ A & E ♡ Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 det med ammingen går seg til, øv deg på å amme diskre hjemme! og prøv å finne steder som det ikke er så magne folk på til du føler deg klar! vi var inne to uker før vi var på bytur. var nervøs for at han skulle begynne å grine og ikke stoppe osv men det gikk myyyyye bedre enn jeg trodde. dessuten sov han så godt og lenge når han ble vugget i bognen hele tiden.
SpiseLise Skrevet 27. februar 2007 #10 Skrevet 27. februar 2007 Å, akkurat sånn var det med oss også! Syntes "alle andre" dro på kafe og sånt, det var helt uaktuelt for vår del. Hun ville ha mat med en eneste gang hun våkna, og hvis jeg skulle skynde meg ut og handle med henne, var det en selvfølge at hun våknet og hyyylte med en gang vi kom inn i butikken;-) Jeg pumpet ut melk og tok med på flaske, da kunne vi dra rundt som vi ville. Hvis du tror det er en sjans i havet for at du kan klare det, vil jeg absolutt anbefale at du venner deg til å amme offentlig. Har pr dags dato ennå ikke gjort det (har ammet i 6 mnd), og det var veldig tungvint i begynnelsen. Nå er det jo greiere, nå vet jeg jo sånn ca når hun blir sulten. Vanskelig å si når rutinene melder sin ankomst. Synes de fleste får rutiner på ting veldig tidlig egentlig, men her begynte jeg ikke å se noe mønster i noe som helst før hun var ca 5 mnd.
Minto Skrevet 27. februar 2007 #11 Skrevet 27. februar 2007 Oi, så kjent det lyder...!!! Husker første gangen jeg skulle ta toget til Oslo, snuppa var vel ca 2 mndr...jeg kom meg til stasjonen før hun hylte på mat!! Så måtte amme sittende på en vond benk...og jeg måtte kludre med ammeskjold (fordi hun ikke klarte å suge skikkelig..), klut og dyna som ammepute... Neste pupp måtte ut på toget...og den neste på oslo s...har en halvtime med tog... Men det gikk fint!!! man blir varm og oppkavet, bekymrer seg for om alle som går forbi sjekker ut puppene sine og ønsker man helst hadde blitt igjen hjemme... Men det er så deilig, og viktig, å komme seg ut!! Det er bare å hoppe i det!!! Små barn forkludrer alltid det du har tenkt å gjøre på forhånd likevel, så ikke planlegg å få gjort altfor mye...av og til har jeg ikke fått tatt en kaffe engang fordi hun er så masete... Men det går seg til, og man blir fullbåren mamma og barn på tur! Lykke til!!!
Milletrille Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Hørtes kjent ut det her Har ei jente på 5 uker og ikke like lett å planlegge hvor lenge hun sover, når hun skal ha mat, eller når hun slår seg helt vrang og skriker i ett sett... :-/ Har vært mye på trilleturer i opp til 2 timer, og da sover hun stort sett alltid. Men ikke prøvd meg på kafe eller kjøpesenter enda... Tenkte jeg skulle prøve en liten tur i dag, og da er planen å amme rett før vi reiser (må gås med litt etterpå og da...) og satse på hun sover sine 3 timer i strekk til vi kommer hjem! Hvis ikke er planen å finne meg et bord innerst i en kafe og amme der. Blir det hyl og skrik er det rett hjem!! Vi blir nok tøffere etter hvert som barna blir større og lettere å lese, og vi blir mer drevne Lykke til!
findus Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har også sliti med det der, og holdt virkelig på å gå på veggen etter tre uker innendørs, uten å kunne gå mer enn sju kritt før jeg kommer til veggen eller et bord eller noe og må snu igjen. Tok den første trilleturen på søndag, for da hadde jeg bestemt meg for å få med meg litt av et møte. Først tenkte vi at Knøtten skulle bli hjemme med Uglefar og flaske, men siden jeg ikke er så flink til å pumpe, og siden vi ikke vet enda hvordan Knøtten er med flaske, bestemte vi oss heller for at både Uglefar og Knøtten skulle bli med og sitte på gangen. Så fikk de heller komme og hente meg hvis det blei krise. Det viser seg (i hvert fall så langt) at Knøtten sover når han triller i vogn. Selv om han våkner og holder på å bli sur før vi putter ham i vogna - med en gang vi begynner å trille, blir han stille og sovner. Hvis dette stemmer i fortsettelsen, blir det nok mye mosjon på mammaen, for han har hatt litt vondt i magen sin og vært vanskelig å få til å sove noen dager...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 28. februar 2007 #14 Skrevet 28. februar 2007 Jeg lurer fælt på det samme, vesla er 2 1/2 uke og vi har såvidt vært utafor døra en gang (det var med pappaen, jeg turte ikke å dra aleine). Jeg har et litt annet problem, vesla vil ikke ta puppen så jeg pumper og gir på flaske. Ikke lett å planlegge at man kan gjøre noe da, lurer på om jeg alltid må ha med en flaske på trilletur eller hvordan folk gjør det. Jeg kan godt slenge ut puppen, men det er jo ingen som vil ha den så det hjelper fint lite. Ikke lett dette her :-/
Gjest Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 Lille snusken min er 7 uker til fredag. Men vi har faktisk vært med på masse alt! Det er litt hva man gjør det til tror jeg da. Er jo enig i at det er litt pes.. for man må jo ha med seg litt mer.. men man kan jo ikke bare sitte inne. Så vi har farta litt rundt. Var på babykino når han var tre uker, er på kafe innimellom.. også er vi ganske mange i gjengen som akkurat har født så vi bytter på å ha lunch å sånn... Det er bare å komme seg ut!. man blir jo i så mye bedre humør, iallefall jeg ;)Og jeg hadde aldri trodd jeg kom til å amme offentlig ( merk ALDRI.. ) men hvis jeg ikke skal gjøre det.. så kan jeg jo aldri dra NOE sted... Og han tar flaske i tillegg til puppen.. så da pumper jeg meg hvis jeg skal noe uten babyen .. så sambo kan gi mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå