VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 hei. var det jeg lurte på, om du fastet for noen undersøkelser av noe slag. hm, så rart systemet i DK virker! Om det er noen trøst, må en ta mye initiativ selv her også, når det gjelder svangerskapskontroller.. var på kontroll ved 12 fullgåtte uker, og skal til jordmor nå i uke 24. utenom det så var det UL i uke 20 da. UL er det eneste jeg har fått innkalling til, ellers så bestiller jeg og ordner opp selv.. Men veldig trist om de bare fokuserer på vekt osv da! Det ville jeg sagt i fra om, hvis jeg var deg. Samtidig er det jo godt at de undersøker skikkelig hvis det er den minste fare for at noe kan være galt, jo før du får vite det jo tidligere kan du vel finne løsninger?
Kummin&Lillesel Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 Tjah, jeg har tross alt fått innkallelse til alt (med unntak av første legetime da - der man sier fra om at man er gravid, liksom Men det er fordi København tross alt er en stor by og mange sykehus og jordmoren man går til er tilknyttet sykehuset, og skal holde til i et lokale nær deg, etc. Så det er mest av praktiske årsaker. Og, tro meg, jeg er glad for at de sjekker for nakkefold og diabetes, EGENTLIG, men det hindrer meg ikke å være litt irritert for at de overser meg på det punktet som JEG synes er MEST skummelt. Nemlig at jeg har lavt stoffskifte. Jordmora sa, at hun oppfatta meg bare som en vanlig gravid. Legen mener jeg er er "normal" så lenge jeg tar medisinen min, og mener derfor at jeg ikke en gang behøver å ta alle blodprøvene som danske sunnhetsmyndigheter anbefaler. Og.. Jeg får vel strengt tatt ikke si noe om vekt og sånn til noen på ei stund. Iom at jeg ikke gidder å skjelle ut laboranten i morgen, og jordmora ser jeg ikke igjen før 22. mai, og legen skal jeg bytte bort. Så. Jeg synes bare jeg.. Blir litt oversett. Dessuten føler jeg, som kanskje mange andre gjør også, at man blir sett på som "gravid" og ergo er i en egen kategori mennesker som oppfører seg slik og slik. Jeg spurte jordmoren om hun kunne kjenne etter hvor høyt oppe livmoren min egentlig var, for jeg synes det kjennes ut som om den er så høyt oppe, men vet det jo egentlig ikke. Men det ville hun ikke.. For det var alt for tidlig og folk fikk forhåpninger, og hun kom ikke til å lytte etter hjertet eller noe (jeg var i 17. uke) for fosteret var for lite. Og så nevnte hun litt om å kjenne liv, og spurte om jeg trodde jeg kjente noe, og jeg sa som sant var, at kanskje? Det er i alle fall andre bobler i magen nå enn før.. Og så får jeg høre: "Ja, men du behøver ikke bekymre deg, for om det er luft, og ikke babyen, så gjør det ingenting, for det er ikke vanlig at førstegangs kjenner så tidlig, må gjerne vente til 20. uke, så ikke bekymre deg, nei, ingen grunn til panikk.." OSV. Altså.. Det vet jeg jo. Var hun som bragte det på bane. Og jeg gav jo ikke uttrykk for at jeg var redd for noe, eller noe. Men hun går bare ut i fra at jeg er redd - fordi GRAVIDE ER SLIK. Makan til nedvurdering av folks logiske tenkeevner er det lenge siden jeg har møtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå