#HØYgravid# Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 Jeg er nå i uke 20, og i hele dag har jeg følt jeg lekker fostervann. er dette vanlig så tidlig i svangerskapet ? Er det farlig ? Kan ikke huske dette fra sist gang jeg var gravid..... Noen som vet ?
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 hei. jeg la inn ett innlegg om det samme i går. jeg har også hatt noen lekkasjer i det siste. jeg ringte legen min, og han spurte hvor mye det var, etc. han mente det godt kunne være utflod i mitt tilfelle, at denne bare hadde forandret seg. så gav han meg beskjed om å holde meg helt i ro/ligge et par dager, for å se om det ble endring. Har ligget for det meste i dag, og det er ingen forandring/mindre væske. derfor bekymrer jeg meg ikke så mye. Det er lett å teste om det er fostervann, og er du i tvil bør man teste. ta med truseinnlegg feks til legen, og så tar de en test der. Min lege ba om en urinprøve, så kan være greit å ta med det og. Dersom du lekker fostervann, må dette fikses. ikke verdt at du skal begynne med for tidlig fødsel. ville anbefale deg å ringe jordmor/lege/legevakt og høre hva de har å si!
#HØYgravid# Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2007 tusen akk for hjelpen, skal ringe jordmor i morgen. Er litt ekkelt,det virker nemlig ikke som utflod heller. Skjer det noe nå, er det for tidlig at barnet skal overleve er litt redd...
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Hvis det er fostervann, så er det viktig med lite anstrengelser og sykemelding. Lekkasje kan føre til infeksjon og rier. Noe som er spesielt farlig så tidlig som 20.uke. Jeg er 25+1 og ligger på sykehus for det samme. Meget viktig at du ikke får infeksjon hvis du har lekkasje! Mengden har selvsagt mye å si. Men oppsøk lege og få sjekk. Ønsker deg lykke til!!
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 er det veldig mye? Snakket med ei av de som er nesten-leger her inne, og hun sa jeg skulle ringe legen, men min lege virket veldig avslappet. spurte hvor langt på vei jeg var, og sa at det var normalt med hormonforandringer omtrent der vi er i svangerskapet (jeg er i 24uke nå) så utflod kan virke nesten vann-aktig. fostervannet erstatter jo seg selv noe sånt som hver tredje time, så mange opplever en liten lekasje, tror jeg.. uten at det trenger være krise.. men når legen min tok det såpass med ro, så prøver jeg å slappe av også.. han ba meg jo å stikke innom med en urinprøve i dag, men han ba meg også ligge mest mulig, og jeg har en halvtimes gåtur ned til byen og tre kvarter oppover igjen (bratt her!) så jeg tenkte selv at nå skulle jeg bare slappe av, og se hvordan det går.. dersom du har en stor lekasje, er det en form for medisin eller noe du kan få, og så kan de rette på det, så lenge ikke vannet går, som det heter.
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Lone! jeg håpet å spørre deg om nettopp dette i går! Da du ble innlagt hadde du gått med lekasje over lengre tid, hadde du ikke? Og hvor mye lakk du?
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Jeg vil bare si at en lekkasje ikke kan stoppes "med en propp" som Krembolla over her kanskje tror?! -Det er meget viktig å ikke anstrenge seg, for å unngå unødvendig mye lekkasje, og unngå syke mennesker og evt infeksjon når du først har fått hull på fosterhinnen. Meget viktig at du kontakter legen hvis du lekker altså. Ikke ta unødige sjanser. Ta med bind/ prøve.
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Hei Vintersolkrembolla..=0) Jeg har vært innlagt tre ganger nå. Jeg har vært veldig heldig , til nå. Har ikke hatt infeksjon og rier - til tross for lekkasje hele 7 uker. Jeg var hjem i knappe to dager nå, men ble innlagt igjen pga stor lekkasje i natt. Nå har jeg imidlertid fått blod i vannet....håper det ikke er farlig. Venter på legevisitten her jeg ligger i sykesenga. Infeksjon er det verste tror jeg. For som jeg har forstått vil dette føre til rier. Og jeg er bare 25+1 i dag. Gutten er ca 600g enda. Såååå liten. Bedre med ti besøk for mye til legen enn ett for lite.
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 hehehe, nei jeg tror ikke det kan stoppes med en "propp" men en av disse legestudentene her inne sa at man kunne få en form for medisin, husker ikke navnet, så lenge lekkasjen ikke var for stor. ved større lekkasjer må en jo ligge til observasjon! Så trasig at du måtte inn på sykehuset igjen! Men godt at du er der og, krysser alt jeg kan for at det ikke er noe galt! Lillegullet ditt er jo som du sier, så liten enda.. men hvor mye lekkasje er det før en kan være sikker, er vel nesten det jeg lurer på. for som sagt, uten å ha sjekket, mente legen min at det mest sannsynlig var snakk om utflod. jeg blir våt dersom jeg går uten truseinnlegg, men trenger ikke skifte truseinnlegget støtt og stadig, om du skjønner? da er det vanskelig å vite hva man skal tro! Jeg skal uansett til legen selv jeg, så vil jo oppfordre alle til å gjøre det om en er i tvil. Men forholder meg også til at legen ba meg holde meg helt i ro for å observere utviklingen..
#HØYgravid# Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2007 Takk for råd alle sammen.Bør vel være forsiktig siden jeg hadde 4 uker prematur fødels sist svangerskap,og da vannet gikk for tilig. Jeg skal ringe legen min og stikke innom der en tur i morgen. Huff....mange problemstillinger en kommer opp i som jeg ikke hadde regnet med....
spurvemamma Skrevet 27. februar 2007 #11 Skrevet 27. februar 2007 Hei Du må få sjekket dette. Jeg begynte å lekke i uke 20 forge gang. Ble da heime i 2 uker og tok det veldig rolig (det er ikke noe de kan gjør så tidlig) ble innlagt uke 22. De sjekket da daglig temp, crp etc for å oppdage evt infeksjon tidlig. Sengeleie. Jeg fødte i uke 28 da var det infeksjon og fødselen startet. Heldigvis har alt gått fint. Er nå gravid igjen uke 17 og spent på om det vil skje igjen. Vel lykke til. PS få lungemodningsprøyte i uke 23-24.
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #12 Skrevet 27. februar 2007 Hei Vintersolkrembolla =0) Den medisinen du snakker om, er det riedempende? Har ikke hørt om noe annet her man får pga lekkasje.. Det er riktig som du sier at du også kan få "klyser" med utflod som føles som vann. Men fostervann lukter "vammel" og etterhvert vil du kjenne igjen lukten. Som en lenger ned her sier, så gjør de ikke noe før uke 24. Da kan du få lungemodning 1x2 sprøyter. Da kan de også legge deg inn. Før det tror jeg de bare sykemelder deg. En ganske frustrerende periode før 24+0. Jeg har opplevd det, da jeg allerede fikk lekkasje i 18+.
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #13 Skrevet 27. februar 2007 jeg vet ikke helt hva det var snakk om, for hun som sa det logget av i går.. hun er medisinerstudent på siste året, så jeg antar hun vet hva hun snakker om.. iallefall var det en form for medisin man kunne få men da må man altså ligge på sykehuset, tror jeg.. hm.. lukter "vammel"? altså vondt? Da blir jeg i tilfelle litt roligere, for det jeg har lukter ingenting. trodde jo først det kunne vært en urinlekkasje, men lukter jo ingenting.. jeg er jo 23+0 i dag, så jeg er veldig glad denne uroen uansett ikke har kommet tidligere. unner ingen det du må gå igjennom! Jeg har jo fått beskjed om sykemelding noen dager, og "se hvordan det utvikler seg, ring med en gang om det blir mer" Så skal jeg til jordmor igjen onsdag om en uke. men jeg tar det du sier veldig alvorlig! Tar det helt med ro nå, ligger mest mulig, og avlyser svømmetrening i morra. (infeksjoner og sånt som du snakker om) Huff, håper det ikke er noe. men er ganske årvåken nå ja! Passer på hele tida..
#HØYgravid# Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. februar 2007 gikk fødselen fint når du fikk i uke 28 ? det er jo3 mnd før termin.....
spurvemamma Skrevet 27. februar 2007 #15 Skrevet 27. februar 2007 Ja det vart akutt keisersnitt men det gikk helt fint. Fin form neste morgen og fikk reise å besøke babyen samme kveld. Babyen lå på sykehus til uke 35 i svangerskapet. Alt vel etterpå. Jeg måtte ha antibiotika i 5 dager etter fødsel pga høge infeksjonstall.
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #16 Skrevet 27. februar 2007 Hei igjen Her på sykehuset sier de at det ikke har noen hensikt å ligge helt flatt. Du skal opp og gå innimellom, om så for å tømme ut det vannet som allerede har lekket. Det er mye verre om det blir liggende i skjeden, da det der lett kan bli infeksjon av det. Jeg har holdt meg unna samleie disse ukene. De har ikke direkte sagt det, men jeg oppfatter det som økt risiko. Vintersol...: Om en uke kan du få lungemodningssprøyte! Stå på og krev et! Det er veldig viktig for babyen, ettersom du er i risikosone for å føde for tidlig. Nei, fostervannet lukter ikke ille. Det er en svak lukt. Lukter annerledes enn utflod og urin.
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #17 Skrevet 27. februar 2007 så rart at legene sier forskjellig! Jaja,, får traske litt rundt også da.. jeg ligger jo ikke hele tiden, har jo laget mat og gått på do og sånn.. ikke merket noe lekkasje i dag, så håper ting går i orden.. som sagt, kan hende at jeg bare er litt hysterisk og at det ikke er "nok" til å egentlig slå alarm! Men takk skal du ha. vet at jeg snart kan få lungemodning, det er en trygghet i det!! skal snakke med jordmor om det:)
Lone35 =0) Skrevet 27. februar 2007 #18 Skrevet 27. februar 2007 Ja, legene kan si litt forskjellig her også. Men med opp og gå, tror jeg ikke de mener trapper og slikt. kanskje for å lage deg en kopp kaffe, gå på do og dusje og sånn. Rart at man kan glede seg til å få sprøyte i rompa, men lungemodning er et mål. Og du er snart 24+0. Ønsker deg alt godt, krembolla! =0)=
Fikk gutt 010607 Skrevet 28. februar 2007 #19 Skrevet 28. februar 2007 Lone35:Syns det er veldig rart at legene sier så forskjellig. I mitt forrige svangerkap gikk vannet i uke 24. Jeg fikk streng beskjed om å ligge helt flatt til babyen var ute. kunne risikere å ligge til uke 34. Det er jo helt forferdelig å ligge så lenge uten å kunne bevege seg. (jeg må si at jeg snek meg bort til vinduet med jevne mellomrom) Hos meg var det ikke snakk om å komme hjem på perm engang. Da føler jeg at det ville vært litt enklere, da jeg har to små gutter hjemme. Jeg fødte i uke 27 og det gikk desverre ikke bra. :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå