Gå til innhold

Noen med forliggende morkake??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en blødning i uke 12 og da fant de på ul at jeg hadde forliggende morkake. Var til ny ul 17:3 og da var den også forliggende så jeg skal til ul igjen i uke 32. De sier jo at den som oftest "flytter" seg, men jeg er likevel urolig for ev. styrtblødninger, keisersnitt etc. Noen her som har fått konstatert forliggende mokake??

Hvis den fortsatt ligger foran i uke 32 har jeg skjønt det slik jeg får planlagt keisersnitt noen uker før termin. Er det noen som vet hvordan det da blir med permisjonen, skal jeg ta ut den tre uker før det planlagte keisersnittet eller går jeg ev. "glipp" av de ukene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du den liggende forran på magen eller liggende forran åpningen?? Jeg har forranliggende morkake, og den er midt på magen.

Skrevet

Den ligger foran livmorhalsen..

Skrevet

Tror HI mener at morkaka ligger foran åpningen - ikke mot magen slik som hos deg og meg også.

Trine, har di fått beskjed om å komme tilbake til ny UL for å sjekke hvor morkaka ligger etterhvert? De som har foran åpningen ved ordinær må jo komme tilbake, men da jeg var på UL i uke 18 sa hun bare at morkaka lå foran og ikke noe mer. Legen min derimot sa at jeg nok måtte på en UL rundt uke 30.

Har du hørt noe om dette?

Skrevet

Hm.. Nei, det har jeg ikke hørt noe om.. Hvis jeg må på ny ul i uke 30 så begynner jeg å få dårlig tid.. hehe

Skrevet

Hehe ja løp av gårde til ny ul :)

Nei det er vel ikke nødvendig det, har skjønt det slik at foranliggende morkake ikke byr på noe annet enn at vi kjenner sparkene noe mindre enn dem som har "bakliggende" morkake.

Tror muligens legen min blingsa litt og tenkte at mente forliggende morkake og ikke foranliggende morkake.

Men det slo meg plutselig: Dersom morkaka ligger mot magen og det keisersnitt plutselig blir aktuelt, kan ikke dette være et problem da? Eller kanskje ikke... de bare kutter seg gjennom? Hmmm jaja mye man skal fundere på :)

Skrevet

har foranliggende morkake. Ingen har nevnt noe at det byr på problemer. Verken legen min eller jordmora på Ul

Skrevet

Det er forskjell på foranliggende og forliggende, jeg har selv forliggende morkake, og dette er helt ufarlig og trenger ikke mer oppfølging.

De som har foranliggende morkake, ligger morkaka foran åpningen som gjøre at barnet ikke kommer ut og man må ha keisersnitt. I enkelte tilfeller kan morkaka strekke seg oppover og man kan føde normalt. Uansett må dette følges opp i svangerskapet.

Skrevet

Jeg har også forliggende morkake trenger ingen ekstra oppfølgeng. I forrige svangerskap hadde jeg foranliggende morkake og måtte tilbake på ul i uke 32. Den hadde da flyttet seg som den oftest gjør. Til dere andre som har forliggende morkake når merket dere liv første gang?

Skrevet

Min er som Trine's. Den ligger foran på magen,

Skrevet

Jeg hadde lavtliggende morkake i forrige svangerskap og var til regelmessig ul. Den trakk seg opp mot slutten.

Skrevet

Jeg har hatt endel blødninger dette svangerskapet, og på ul fant jm ut at morkaken min lå foran livmormunnen - så jeg skal inn igjen i uke 29 for en ekstra ul for å se om den har trekt seg vekk. Stort sett så gjør den jo det, så jeg tenker ikke så mye over det.

Permisjonen kan du ta ut opptil tre mnd før termin, så det er ikke noe problem å ta den ut tre uker før et evt planlagt ks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...