Gå til innhold

Soving i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke kalle det konflikt, men en liten ting vi og barnehagen er uenige i...Gutten vår er 2 år og 3 mnd og går i småbarnsavdeling, han er eldst av barna på avdelingen. Vi har stort sett hele tiden hatt problemer ift soving med lillemann, både på dagtid og kveldstid. Han begynte i barnehagen i august og har sovet fra 1 t. til 2 1/2 time på dagen der. Personalet der har styrt når han skal sove og ofte har han sovet til halv tre...Den siste tiden har problemene med å legge han på kvelden bare blitt større, han vil bare ikke sove, vi har vært strenge som fy men det nytter ikke, bare hyl og skrik i flere timer. Når dette skjer ser det ut til at han ikke er trøtt rett og slett, og egentlig så skjønner jeg jo at han ikke vil sove da, får ikke sove jeg heller når jeg ikke er trøtt.

Jeg sa fra til barnehagen at vi ikke ville at han skulle sove mer en tre kvarter til en time på dagen og det ville de prøve. Men etter et par dager sier de at han er helt umulig å ha med å gjøre etter soving fordi han er så sliten så de ville han skulle sove lenger. Vi så også at han var sliten om ettermiddagen hjemme, men han sovnet tidligere enn før uten protester.

Pappaen og jeg har diskutert frem og tilbake hundre ganger om det at han ikke vil sove om kvelden skyldes at han har sovet for mye på dagen eller om han er overtrøtt? Hva tror dere? Jeg mener at det er fordi han har sovet for mye på dagen og at vi egentlig kanskje burde kutte ut dagsovingen, slik at han vil legge seg og sovne rundt halv åtte. Jeg tror det hadde blitt tøft i begynnelsen noen uker men at han ville venne seg til det. Nå er det ofte 21-22 før han sovner og det er fryktelig slitsomt (han sover fremdelses bare 1 t i barneh).

Kan legge til at han ikke sover på dagen i helgene, og det går helt fint. Han blir nok ikke like sliten av slappe av hjemme, men likevel. Har aldri fått tid til å snakke skikkelig med personalet, er veldig mye sykdom der, skulle hatt foreldresamtale i høst, men har ikke hatt enda. Har ikke lyst til å krangle med barnehagen om dette heller så jeg trenger noen råd! Noen (c:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vell dere som foreldre som bestemmer hvor mye/lite han skal sove på dagtid.. Da vår gutt begynte i bhg i august, så sov han fritt på dagtid, men nå ha vi sagt 1 til maks 1,5 time. Dette nettopp fordi det i en periode var veldig vanskelig å legge han på kvelds tid. Når på dagen har han duppen sin på dagtid da? Etter at vi kuttet ned på dagduppen hadde vi en periode hvor han var veldig trøtt og sutrete på ettermiddagen/kvelden.. VI flyttet duppen hans, før la vi han ved 12 tiden, nå legge vi han ved 13-14 tiden.. Men det her variere jo fra unge til unge...

Men hvis jeg var deg, ville jeg sagt ifra til bhg at dere vil at han skal sove så så lenge, og da bør vell dem respektere dere som foreldre, iallfall syns jeg det...

Skrevet

hei

hos oss: sov tidliger 1-2 timer i barnehagen men ble stadig vanskeligere å legge og siste ukene sovnet han 21.30. veldig festlig.

Jeg sa at nei til dagsoving, selv om barnehagen var motvillige. Han er 2 år og 1 mnd.

Nå sovner poden før åtte uten problem, er trøtt og lei på ettermiddag men det var han jammen før også.

I dag har han fått sove i barnehagen og er våken enda....

jeg er ikke i tvil om hva som er rett for ditt barn hvis du mener det...

Skrevet

takk for svar (c: Godt å høre at jeg ikke er helt ute å kjøre...kjekt med noen "allierte". Skal på kontroll hos helsesøster neste uke å vil høre med henne også, men jeg er ganske sikker nå på hva som er rett. Ikke lett å vite noe som helst om disse små første gangen. Vet ikke helt hvordan barnehagen vil ta det, de er ganske bestemte i sin sak. Lillegutt kan være litt av en prøvelse når han er trøtt og sliten og han er bl.a. ganske mye å plager de andre barna og er vrang i barnehagen da. Hjemme funker det fint om vi bare er flinke å sette grenser for han, han tar det ganske fort. Mulig at personale i bh synes det er vanskelig å sette grenser for ham at det er derfor de vil ha en utvilt og opplagt unge..Det er i alle fall ikke lett å være mor og far når poden ikke sovner før seint, han har akkurat sovnet nå...

-Hovedinnlegger-

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem med min lille jente som er 2 år og 7 mnd. vi fikk ikke til å legge henne om kvelden, det var hyl og skrik i flere timer ingenting nyttet. da sov hun fra 13- 1330 til 14- 1430 og det blir jo alt for sent. Vi tenkte vi skulle prøve å la henne slutte å sove i b hagen og etter det har vi fått en ny jente. Hun er veldig trøtt når hun kommer hjem men legger seg uten problem når kl er 7 om kvelden og det er veldig delilig med litt ekstra voksen tid etter barn har sovnet. hun sover litt på dagen i helgene men det er fortsatt ikke problem med legging på kvelden, hun har bare litt å ta igjen fra tidligere i uka.

Stå på ditt angåede ditt barn, det er du som bestemmer om barnet ditt skal sove i b hagen eller ikke.

det funket ihvertfall veldig bra for oss:)

Skrevet

Syns nok at bhg skal respektere dere som foreldrer når det gjelder sønnen deres. Men på en annen side skjønner jeg også bhg, men det er dere som er foreldrene hans.

Da jeg ga beskjed til bhg at sønnen min kanskje sov for mye i bhg, og ville at han skal kutte ned til 1,5 t, da sa bhg ansatte: åh...er det fordi han sover så dårlig om kvelden? Og hun gikk inn og skrev det ned med engang. Ble møtt med full forståelse med engang. Og det er skikkelig deilig.

Det henger en soveliste ute i gangen, så jeg får alltid følge med hvor lenge sønnen min sover. Og jeg er så gla for at jeg er så respektert som forelder i bhg.

Skrevet

Det er foreldrene som bestemmer, men hvis han må ”fotfølges” i barnehagen når han er trøtt fordi han plager de andre barna så er vel det et tegn på at han ikke har det bra. Jeg synes det er riktig at personalet i barnehagen sier ifra når det går utover trivselen. Kan du ikke avtale med barnehagen at han sover tidligere på dagen en periode og se om det hjelper, eventuelt la ham få bare 30 min?

Skrevet

Det er dere som foreldre som skal bestemme om hbarnet skal sove eller ikke. Ta kontakt med pedagogisk leder, og be om å få en samtale med dem ang soving. Forklar hvilke problemer dere har, og foreslå at de prøver i en uke å droppe dagsoving. Det blir nok noen dager med et slitent barn på ettermiddagene, men det er absolutt verdt et forsøk! Vi kuttet dagsoving ved samme alder. Gutten var sliten de første dagene, menn så ble han vant med det. Sovner som en drøm kl 19.15.

Skrevet

takk for flere svar! Er enig i at det må gjøres noe når det går ut over trivselen og de andre barna på avdelingen, men jeg skrev det på en måte som kanskje hørtes værre ut enn det er. Han er en gutt som trenger veldig strenge grenser rundt seg, uansett om han er trøtt eller ikke og det virker på meg som om de har litt problemer med dette i barnehagen. Savner derfor samtalen vi skulle hatt for lenge siden så vi kunne forklart hvordan vi gjør hjemme for hjemme fungerer det kjempefint å sette grenser, selv når han er trøtt. Men de har kanskje ikke ressurser til det i bh. I barnehagen sover han ca. en time nå slik at han er oppe senest kl. 13. De har problemer med å legge han noe tidligere og synes det er bedre han sover sent enn ikke i det hele tatt. Skal mase litt om samtalen slik at vi får pratet skikkelig om de. Å ha et barn som sovner kl 19.15 hadde vært kjempedeilig (c:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...