Gå til innhold

faddervalg.trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

min samboer har tre søsken. den ene broren har ett barn, som de valgte å ikke døpe. de to andre søstrene har ikke barn, og bor ett stykke unna. ingen av søsknene er døpt eller konfirmert.

jeg har en bror som ikke har barn. han er alt fadder til en kamerats barn.broren min er døpt og konfirmert.

jeg er redd for at det kan bli galt oppfattet og kanskje føre til sjalusi dersom vi kun velger min bror til fadder. men samtidig mener jeg at broren til sambo tok et valg når han ikke døpte sitt barn, og de andre søsknene hans har selv valgt å ikke konfirmere seg- og det sier noe om deres standpunkt i mine øyne.

er dette sært av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg synes de skal velje fadder etter det DE sjølve føler er rett. Eg hadde nok gjort det same som deg, og føler ikkje at folk kan bli "sure" fordi dei ikkje blir valt som fadder. Det er jo dykkar val!! Go for it!

Skrevet

Dersom du skal døpe barnet ditt i kirken så skal jo faktisk fadder oppdra barnet i den kristne tro.

Jeg er medlem av statskirken, men blir jeg spurt om å være fadder tror jeg at jeg kommer til å si nei, kan ikke stå for den biten.

Dersom det er viktig for deg med den religiøse biten kan du enkelt forklare hvorfor dere har tatt det valget dere har tatt ;)

Skrevet

Det bør ikke føre til noen problemer om dere sier at dere ønsket å ha en som selv er døpt og konfirmert som fadder. En fadder skal jo egentlig være en som hjelper dere til å oppdra barnet i den kristne tro, og det er jo ikke så lett for noen som ikke er kristne!

Dere kan jo prate med samboeren din sine søsken, og si at dere håper de vil være "aktive" onkler og tanter, og bare nevne hvorfor din bror ble valgt som fadder. De bør ikke ha noen problemer med det valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...