Gå til innhold

ammehysteri..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kan desverre ikke amme, da jeg ble syk rett etter fødsel og måtte gå på mange sterke medisiner.. fikk beskjed av legen på sykehuset at jeg "ammet på eget ansvar" og måtte følge med på om lillegutt ble slapp og påvikret av medikamentene.. jordmødrene på barsel maste og maste om amming og jeg fikk ingen støtte for valget jeg tok om å ikke amme lillegutt.. da jeg ble utskrevet etter mange uker kom ei jordmor til meg og sa at hun hadde valgt det samme, men hun hadde ikke lov til å si det da jeg var innlagt! nå i ettertid er jeg gla for valget jeg tok, og junior er frisk og har ingen plager..

ei fritt-talende jordmor sa til meg her om dagen: " for 20-30 år siden fikk de fleste barn mme, og fåtallet av de som ammet gjorde det mer enn 3-4 mnd.. de som i dag er 20-30 år er ikke i vestentliggrad plaget med asthma og allergier.. i dag ammes de fleste barn, og det har aldri vært så mye asthma og allergier som i dag.. " noe å tenke på det :o)

klart mm er det beste for barnet men ikke til hver en pris..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det ikke slik at mye av astma og allergiene i dag kommer av vaskehysteri? Pga alle de nye vaskemiddeltypene som er proppet full i giftstoffer som verken er gode for hud eller lunger.

Det å ha det skinnende rent 100% av tiden er verken fordelaktig for voksne eller barn. Kroppen blir aldri utsatt for støv nesten slik at med en gang det minste støvfnugg lander i stuen reagerer barnet.

Grønnsåpe og vann holder egentlig i massevis.

Og nå som bilbruken har økt betraktelig de siste 30 årene, forurensningen har økt, og alle dieselbilene som kjører rundt legger fra seg mye svevestøv.

At man skylder på ammingen at folk har allergier eller astma er helt bak mål. Det er samfunnet sin feil. Forurensning og giftstoffer i fleng!

Skrevet

Mye av økningen innen astma- og allergi skyldes kjemiske tilsetningsstoffer i dette og hint (både næringsmidler, leker, klær osv) - og ikke minst alle utgavene av "antibakterielle" produkter. Skremmende utvikling, spør du meg.

Skrevet

Synes slikt er skummelt jeg. Prøver å unngå å bruke kjemiske vaskemidler o.l. så langt jeg greier.

Bruker fortsatt grønnsåpen jeg og vasker over en ekstra gang med bare vann. Alle disse våtmoppene man kjøper ferdig i butikken rører jeg ikke. Altfor mye tilsetningsstoffer i dem.

Skrevet

Forskning viser også at hvis mor har allergi, er det stor sannsynlighet for at barnet også kan få det gjennom mm.

Skrevet

DEN forskningsrapporten vil jeg gjerne se. Har aldri hørt om at allergi SMITTER....

Skrevet

Allergi smitter ikke. Jeg har selv to barn som er ammet i henholdsvis 2 og 3 år, nettopp for å minske utbruddene av atopisk barneeksem. I pappa sin familie er det masse atopiske medlemmer, og barnelege anbefalte meg å fullamme begge barna i 1 år, med tilskudd av jern. Nettopp for å utsette frembrudd av eksemet...som kom på førstemann ETTER at jeg hadde sluttet å amme ved 3 årsalder. Hadde jeg ikke ammet, ville hun hatt utbrudd(mest sannsynelig) allerede i spedbarnsalder. Det andre barnet er nå 2 år, og ammes ennå. Men hun er ikke atopisk...ennå.

Amming FOREBYGGER allergi. Det FREMMER ikke allergi.

Her er det endel usakligheter og uvitenhet ute og går, anbefaler deg/dere å søke på nett om allergi. Dere finner mye nyttig faktastoff på allergi.no og forskning.no

Skrevet

Amming UTSETTER allergi, forebygger ikke. I hvert fall i følge endel forskning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...