Gå til innhold

til alle dere som får flyttet termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

og ikke får det til å stemme:

er det ikke slik at det ikke handler om når du hadde menstruasjon eller barnet blei laget, men at det handler om hvor lenge barnet låg i "dvale" i begynnelsen og

hvor fort det har modnes osv. ? ingen som tviler på at vi selv veit når vi laga barna vel? men ULtermin viser bare ca når barnet blit født ut fra hvor stort det har blitt på det tidspunkt barna er likest i utviklingen, og at dette har noe med modningen de aller aller første ukene å gjøre?

er det bare jeg som har missforstått eller?

det virker som om mange tror at når termin blit flyttet så må barnet ha blitt laget på et annet tidspunkt(altså at samleie fann sted på annet tidspkt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang ble min termin flyttet 2 uker fram og jeg reagerte på det. Siden jeg nesten bare hadde en sjangse til å bli gravid den mnd (ekstremt lite aktiv mnd kan man si) og det var den datoen som passet perfekt i forhold til alle eggløsningskalkulatorer..

Så hvorfor flytte den termin så mye da? Inne i mitt hode sjedde jo befryktningen den natta, men slik er det ikke har jeg i senere tid funnet ut. Spermen kan overleve inne i oss i opptil 6 dager har jeg lest og etter det kan det ta nesten enda en uke før de finner veien til egget.

Ingen av oss vet egentlig nøyaktig når egget faktisk blir befruktet selv om vi vet når barnet ble "laget".

Ellers ble terminen min flyttet nesten like langt denne gang. Har nok ikke like god oversikt over akuratt når denne spiren ble til, men går egentlig bare utifra at det stemmer.

Skrevet

Jeg har blitt flyttet med begge to - først en uke frem og nå to dager frem. Grunnen til det er at jeg har korte sykluser - maks 26 dager, og el min er nok litt tidligere ute også da, så da stemmer jo ikke den mensterminen en får fastsatt hos legen før ul.

Har aldri hørt noe om at babyen ligger i "dvale" i begynnelsen...

Sånn jeg har forstått det har det ofte å gjøre med el-tidspunktet, og det ikke alle har el nøyaktig 14 dager etter 1. dags mens...men kan være jeg har misforstått...? Sædcellene kan jo leve i noe sånt som seks døgn da, så akkurat samleietidspunktet er vel ikke _så_ viktig....

Skrevet

Det befruktede egget kan ligge i dvale ganske lenge før det begynner å utvikle seg. Det var det jordmor sa til meg, jeg ble flyttet to uker tilbake...

Skrevet

ja, det var akuratt det jeg mente, men kanskje jeg ikke fikk uttrykt det bra nok...

de som har tatt el-tester og mener de veit når de hadde sex og el kan likevel bli flyttet fordi det befruktede egget ligger i dvale...

Skrevet

Hmmm... Jeg har vært på to ul i dette svangerskapet, og den første gangen fikk jeg beskjed om at jeg fikk utsatt termin med ca 3 1/2 uke. På neste ul var jeg ca uke 21, og fikk da beskjed om at terminen ble fremskyndet med 5 dager siden den jeg ble forespeilet på forrige ul. Dette syntes jeg hørtes rart ut, og da vi så på når jeg hadde siste mens, kontra når ungen skulle blitt unnfanget, ville det ha skjedd 4-5 dager etter første dag i siste mens....! Og det syntes jeg hørtes kjempemerkelig ut!!! JM sa at kroppen vår kan spille oss et puss av og til... Jeg har termin 15.juni, men har av en eller annen grunn en følelse på at ungen kommer 26.juni. Det stemmer bedre med syklusen min... Men håper selvsagt at JM har rett,da! :)

Skrevet

Jeg hadde opprinnelig termin 16. juni men har nå fått 30. juni i stedet. Har en følelse på at lillegutt kommer enten den 16. eller rundt st.hans. Jeg skal IKKE ha noe julibarn :P hehe

Skrevet

Husk at også ul-termin har en feilmargin på pluss/minus 14 dager.

Jeg hadde en tidlig ul (uke 15) som satte termin ca ei uke tilbake, men med feilmarginen, som her var +/- 11 dager, kan jeg jo fremdeles ha termin 6. august, som er min menstermin. I tillegg sa legen at når en får tidlig ul, så er ikke terminbestemmelsen like god som det en ul i uke 18-20 gir, så derfor kan man få ulik ul-termin på ulike ultralyder :) I tillegg så beregner man ul-termin utifra statistikk om hvor mye barnet har vokst, og det er jo variasjoner fra barn til barn også.

Skrevet

Men så lenge man tester positivt på graviditet, må jo egget ha blitt befruktet og begynt sin utvikling???

Jeg tester positivt på 10dpo (ifølge ff).

Så jeg kan ikke bli forskjøvet mer enn noen dager vel?

Skrevet

Men noen av oss vet nemlig helt sikkert når egget ble befrukta :-)

Vi IVF-ere. Jeg kan si klokkeslettet for befrukting, og ingen kan komme å korrigere hvor langt jeg er på vei! Eller??

Jeg fikk nemlig korrigert termin på UL, og istedenfor 18+1 som jeg helt garantert er, ble jeg 18+3. Haha, den dagen egget da skulle ha blitt befrukta var det i alle fall ikke i nærheten av noen sædcelle :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...