Tiggywinkle Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 Jeg er jo midt i ammetåken med lille tuppa som nærmer seg 5 måneder. Pga sterk allergi hos pappa og fare for at hun kan arve anleggene ønsker jeg å amme lengst mulig. Det gjorde jeg ogs¨med storesøster på 2 år. Problemet nå er at det virker som om hun spiser så lite hver gang, spiser fremdeles relativt ofte, og hun krever også en del om natten nå. Etter å ha sovet godt en stund.... Tror dere hun trenger mer mat (grøt..) Eller bør jeg prøve å fullamme litt til - og hvordan klarte dere å øke melkeproduksjonen. Hun virker blid og fornøyd på alle måter utenom.
Trollmora Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 Heisann Det er flere ting du kan gjøre for å øke produksjonen. La lilleTuppa få mat oftere, etter ett par dages skal produksjonen ha økt. Drikk ammete, fås kjøpt på helsekost/apotek. 2-3 kopper i løpet av dagen. Siden vi oftest har mer mat om morgenen, så foreslår jeg te fra midten av dagen og utover. Akupressur: Hvis du trykker på roten av 3. og 4. tå, i en sirkel på 4-5 cm så kan du kjenne her om du er øm. Masser ett par ganger om dagen for å løse opp i punktene som tilsvarer melkegangene. Veldig mange er veldig ømme her når de ammer, men om du gnir med litt fuktighetskrem når du masserer så blir det bra. Dette er selvfølgelig en jobb for far, hvis man allikevel sitter i sofen på kveldstid og ser på tv ) Når barna begyner å bli større som din er nå, så er de jo sterkere i kjeven og suger fortere. Måltidet vil jo av den grunn ta litt kortere tid. Lykke til!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 27. februar 2007 #3 Skrevet 27. februar 2007 Om du klarer å fullamme litt til så er det supert og spesielt med tanke på allergier:-) Sørg for nok søvn, ro og spis gjerne maltblokker. Det funket for meg når jeg ammet:-) Ellers så kan både akupunktur og homeopati være effektivt:-) Om frøkna ikke er helt fornøyd etterhvert, så kan du jo forsiktig innføre en ting av gangen, og fortsette å amme så mye som mulig. All mm er bedre enn ingen mm, tross alt, med tanke på allergi:-)
Tiggywinkle Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2007 Takk for tips:-) Ammete skal jeg kjøpe i dag, de har jeg ikke prøvd før. Massasje skal far få ta i kveld. Pussig dette, men med barn nr 4 skulle man tro at alt var plankekjøring. Men så er de så forskjellige disse skapningene at det ikke alltid nytter med erfaring likevel:-)
Tiggywinkle Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2007 Så godt å ha dere her:-) Her skal vi prøve ut tipsene og se om det hjelper. Takk, takk
Blomman Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 på ammedebatten har jg snekra sammen ei liste med tips om å øke produksjonen ;-) - Tror den ligger på førstesida.... skal dytte den opp til deg jeg!
Tiggywinkle Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2007 Flottings - da løper jeg inn der og ser. Takk:-)
ettbarnsmammaen Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Hei Tiggywinkle! Du har sannsynligvis studert listen til Blomman under ammedebatten. Som du ser, finnes det mange råd, men min erfaring er at det som hjelper for den ene kanskje ikke hjelper for den andre. Hos oss har det vært mye ammeproblemer og perioder med lite melk. Jeg har drukket ammete og vørteløl og ammet hyppig uten at det har hjulpet. Da Nussa var ca sju måneder, begynte jeg å ta fenugreek kapsler (no. bukkhornkløver.) Jeg ønsket å fortsette å amme fordi det var så vanskelig å få i henne mat. I helsekostforretningen hadde de bare fenugreek og timian, så jeg tok det. Fant imidlertid ut at timian er en urt som kan minske melkeproduksjonen, så den kombinasjonen var ikke så heldig. Etter å ha sjekket litt på nettet, fant jeg ut at jeg ville prøve å ta fenugreekpulver. Jeg kjøpte fenugreek i en innvandrerbutikk (Ca kr.10 for 100 gram), malte frøene og tok ca 1ts tre ganger daglig i en periode. Det står at en etter en stund vil kjenne en søtlig lukt av lønnesirup. Den lukten kom ikke, men melken kom! Tok litt bukkhornkløver senere også da det begynte å minke litt igjen, men etter dette har det vært bra med melk her. Jeg legger ved et par linker som du kan sjekke: http://www.breastfeeding.com/all_about/all_about_fenugreek.html http://www.kellymom.com/herbal/milksupply/fenugreek.html#effect Det går nok bra, skal du se! Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå