Gå til innhold

Til de som sier at amming er det beste for barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amming er ikke nødvendigvis det beste for barnet, men kan være det. Det er mye kjente fakta som ikke kommer frem i pressen fordi det er så politisk ukorrekt.

- Nyere forskning viser at det man tidligere trodde om at det hindret allergi ikke stemmer. Det kan kun utsette utbruddet et år eller to. Andre rapporter mener det øker risikoen for å arve mors allergier betraktelig.

- Svært mange ammede barn lider av viktig vitaminmangel som kan skade hjerne og muskulatur. (Helt vanvittig at blodprøver av babyer ikke tas på helsestasjoner egentlig.)

Dette kan skyldes 3 ting, mor spiser ikke godt nok, mor slanker seg og mor blir gravid med nytt barn som tar mye næring men fortsetter å prøve å nesten fullamme.

- Et pluss er at forskning viser til at ammede barn har mindre risiko for overvekt.

- Et annet pluss at de har godt av hudkontakten ved amming, da forskning viser at de er mer litt kontaktsøkende enn MME-barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Har du link på dette angående vitaminmangel?

Skrevet

Til tross for mangel på kilder så er dette et meget bra innlegg som tar for seg både for og imot:)

Bra!

Skrevet

Jeg kjenner også til det du siterer her. Har satt meg inn i det, fordi jeg stusset over at de fleste mm barn jeg kjente ofte var sykere enn mme barn. Ikke at jeg er så dum å tro at noen case er bestemmende for en hel forskning, men det satte meg jo på enkelte teorier og tanker.

Forholder meg alltid til forskning med en viss, sunn skepsis. Ganske enkelt fordi forskning stadig er i utvikling og bevegelse - og det er jo bra. For noen år siden hevdet forskere at barn som ammet fikk høyere IQ. Dette har forskere nå nylig tilbakevist.

Man skal alltid bruke sin egen vurderingsevne, uansett hva man blir fortalt, mener jeg.

Bena på jorda. Sunt bondevett. Kjekt å ha.

Skrevet

Har slettet det fra lagrede lenker for en stund siden. La det under ammedebatten for noen måneder siden, men klarer ikke finne det for det er så mye innlegg der inne. Skal se om jeg klarer å finne det og legge det her på lenken en annen dag.

HI

Skrevet

Heh, lite respons på dette innlegget. Too hard to handle for enkelte?

Skrevet

Eller kanskje det er færre av de som ammer som er så usikre at de må hoppe på alt av sånt og ta det som personkritikk ;-)

Skrevet

Til deg som mener IQ ikke påvirkes av amming og dens lengde, les under sakset fra Dansk legetidskrift mars 2003. Jeg tror ikke folk gidder å svare for debatten er for dum, men det er først og fremst at folk ikke gidder å amme som provoserer. Har man forsøkt og ikke det går er det opp til hver enkelt, men man skylder barnet å prøve.

INTRODUCTION: In several studies a positive association between breastfeeding and intellectual development in childhood has been suggested. However, the association between breastfeeding and adult intelligence is unknown, and the purpose of the present study was to investigate the relationship between duration of breastfeeding and intelligence in young adulthood. MATERIAL AND METHODS: A prospective longitudinal study based on the Copenhagen Perinatal Cohort. A mixed-sex sample comprising 973 individuals with a mean age of 27.2 years was assessed with a clinical intelligence test (WAIS) and an all-male sample comprising 2280 individuals was assessed with a military intelligence test (BPP) at the mean age of 18.7 years. Based upon duration of breastfeeding, the samples were divided into five categories. Thirteen potential confounders were included as covariates: Parental social status and education, single mother status, mother's height, age, weight gain during pregnancy, and cigarette consumption during the third trimester, number of pregnancies, estimated gestational age, birth weight, birth length, and indexes of pregnancy and delivery complications. RESULTS: Duration of breastfeeding was associated with significantly higher scores on both the verbal and performance parts of the WAIS. With regression adjustment for potential confounding factors, the full scale IQs were 99.4, 101.7, 102.3, 106.0, and 104.0 for breastfeeding durations of < or = 1 month, 2-3 months, 4-6 months, 7-9 months, and > 9 months (p = 0.003). The corresponding mean scores for the BPP were 38.0, 39.2, 39.9, 40.1, and 40.1 (p = 0.01). Thus, the mean test scores suggested a dose-response relationship for breastfeeding during the first nine months of life and adult intelligence. DISCUSSION: Independent of a wide range of possible confounding factors, a significant positive association between duration of breastfeeding and intelligence was observed in two independent samples of young adults, assessed with two different intelligence tests. Although duration of breastfeeding may correlate with maternal intelligence and with the quality of mother-child interaction, these findings suggest that nutrients in breastmilk may have long-term positive effects on cognitive and intellectual development.

Skrevet

Begynner å bli VEL idiotisk disse diskusjonene her da men...klarte visst ikke holde meg unna selv.

Amming er selvsagt det beste for de som KAN og VIL dette - er nok derfor vi er skapt på denne måten. Blir litt idiotisk å nekte for det. Slik er det for andre pattedyr og slik er det for oss..Sorry...

Videre er det selvsagt ikke noe i veien for å bruke MME for de som ikke kan og vil amme - blir helt friske og gode unger av dette også - ellers hadde de vel ikke produsert mme i det hele.

Blir opp til alle og enhver hva som passer. Men synes det er riktig at det blir opplyst at det tross alt er det beste og at en ikke undergraver morsmelka sine egenskaper - fra naturen er det slik vi er skapt. Det enkle er ofte det beste....

Skrevet

Vel, dette er altså tilbakevist i studier fra 2006.

Skrevet

Glemte å si at du kan lese om tilbakevisningen på forskning.no

Skrevet

http://www.forskning.no/Artikler/2006/oktober/1159953406.23

Er vel denne du henviser til (kortversjon; grunnen til at de som er ammet scorer høyere gjennomsnittlig sett er ikke morsmelken, men at de gjennomsnittlig sett har mer intelligente mødre). Så hvis en og samme mor ammer et barn og ikke ammer et annet av sine barn, påvirker ikke dette intelligensen.

Finner forøvrig flere artikler om amming der hvis du går inn på www.forskning.no og søker på amming. De fleste (inkludert denne om IQ) er positive til amming.

Skrevet

Nå har det seg sånn at ekspertene i Norge synes å være veldig enige om at amming er til det beste for barnet.

MEN NÅR DETTE ER SAGT: Jeg tror at forskningen som ligger til grunn for dette standpunktet er som all annen forskning - andre forskere kan komme frem til et helt annet resultat dersom de bytter ut utvalget og metodene. Det som er gjeldende "sannheter" i en periode, blir forkastet senere (for å siden ofte vende tilbake igjen til utgangspunktet).

Med andre ord så finnes det ingen absolutte sannheter, kun nyanser i grått.

Dermed blir denne debatten som andre debatter, man kan se det fra ulike vinkler. Dermed vil man alltid finne at det er bedre for noen å bli ammet, og for andre å ikke bli det.

Skrevet

eh... Jeg pleier ikke å være så ofte innom Dinbaby, og når jeg leser slike innlegg skjønner jeg hvorfor ... Skikkelig fordummende! Ha iallefall vett til å stå for det du skriver, istede for å være anonym!

Skrevet

Føler at noen av dem som av latskap og behov for skjønnhetssøvn før barnet når 5-6mnd, avskriver seg amming mangler deler av morsinstinktet.

Selv hadde jeg før jeg fikk barnet planlagt å bare amme i 6 mnd, men noe i meg sier hele tiden at jeg må gjøre det beste for barnet. Akkurat som at man hele tiden setter egne behov til side for barnet. Ikke sunt å være selvutslettende selvsagt, men man har da sine instinkter. Blir som de som røyker under graviditeten. Noe må være galt i hodet på disse mødrene.

Nå kritiserer jeg selvsagt bare dem som har alle forutsetninger for å amme, men som kutter det ut fordi de ikke orker og heller vil sove natten gjennom. Vi har da 10-12mnd permisjon for en grunn. Men understrekes at jeg ikke kritiserer de som har store problemer med å amme (var ei dame her inne som bare ikke orket).... Selv brukte jeg ammeskjold, pumpet etter hver amming og ammet 40 minutt i strekk annenhver time de første 3 mnd. Det må da være en instinktiv grunn til at jeg orket?

Skrevet

Ehh...Skjønner ikke helt hva du mener med og sove hele natten selv om man ikke ammer. Jeg gir MME og jeg kan iallefall fortelle deg at jeg må opp 2-6 ganger fra klokka 12 om natta og til 8-9 tia om morran. Jeg vil ikke akkurat kalle det for og sove hele natta.

Må si selv om MM i de fleste tilfeller sikkert er det beste for barnet, så blir vi ført bak lyset. HS og JM har bare lov til og fremme MM. Vi blir fortalt at det ikke finnes dårlig MM, men det finnes faktisk mennesker som ikke har noe særlig næring i melka si. Det finnes faktisk melkekuer med dette problemet også. Man kan ikke gå ut og si MM er det beste UANSETT. For uansett hva det er så finnes det unntak. Hvorfor er det så vanskelig for noen og forstå at det ALLTID vil finnes unntak.

Skrevet

Denne debatten handler om forskningsfakta, ikke moral. Prøfv å hold dere til det.

Skrevet

Ergo - morsmelk påvirker ikke IQ, slik det tidligere ble hevdet.

Skrevet

Du deidamia, nå får du fader meg gi deg her...Tror du virkelig ikke at de fleste som gir mme har prøvd å få til ammingen?? Jeg slet skikkelig med ammingen, hun hadde gulsott å sovnet for det meste alltid da hun ble lagt til puppen og jeg var redd for at hun ikke la på seg nok.. Og problemer med innovervendte brystvorter gjorde ikke ting lettere... Jo jeg prøvde alt jeg kunne, men sleit veldig og ga opp etter 5 uker! Men gjerne ønske jeg hadde fått til ammingen, men angrer ikke på at jeg ga opp... Vi fikk det mye bedre alle sammen og hun har vokst seg opp til å bli en sunn frisk jente på 10 mnd.. Og har kun vært syk en gang med litt feber pga. tenner.. og hun er både smart og tidlig ute! Og når du snakker om latskap, tror du virkelig at vi mødre som gir barna våre mme aldri må opp om nettene... jenta mi på 10 mnd har først nå for ikke så lenge siden begynt å sove hele natten igjennom.. har måttet stå opp opp til 5-6 ganger hver natt.. og tror du ikke vi synes det er slitsomt til tider, med dette flaskestyret? koke vann, flasker og tutter, nei tror npok for at de alle fleste er ikke dette latskap, vi gjør det fordi vi ikke så noen annen utvei og for at dette funker best for oss! Og selv om jeg ikke ammet denne lille frøkna her, betyr ikke det at jeg ikke skal amme nestemann for det skal jeg gjøre alt for å klare... men går det ikke, så går det ikke..

Skrevet

- Et pluss er at forskning viser til at ammede barn har mindre risiko for overvekt.

------------------------------------------------

Dette er faktisk også nylig tilbake vist i en eller annen avis jeg ikke husker nå.

Er uansett lei hele diskusjonen. De som ammer kan vel gjøre det og de som gir mme kan vel gjøre det med god samvittighet uten å lage barnslige diskusjoner om at mme er like bra som morsmelk. Det virker som de som gir mme til stadighet må hevde seg nettop fordi de ikke ammer. Når ting først er blitt som det er blitt get over it og nyt å være mor!

Skrevet

Kan ikke alle bare la folk få gjøre de de synes er best for seg og sine, barn tar ikke skade av verken mm eller mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...