Gå til innhold

En liten historie.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 åringen min er utrolig sta og hver gang jeg evt kan spørre han om hvorfor han har gjort div ting, så skylder han på andre selvom de ikke er her da.=)

Siden han er en aktiv,livat,sta, egen og sjarmerende lite barn så har jeg tatt tak i en og en ting som jeg jobber med, som f.eks sutringen hans/det at han kan prate, jugingen,rutiner osv.

Uansett så satt jeg ved han i går kveld og vi pratet om det å skylde på andre når det ikke stemmer. Jeg forteller han at jeg setter mer pris på at han heller kan komme å si unnskyld for en ting og si at det ikke var meningen, enn å juge, for han vet at mamman hans ikke er glad i juging.

Vi satt og pratet om dette en stund.

Nå i kveld viste det seg at det hadde gått hull i sakosekken til minsten en slik liten og 7 åringen kommer ut fra rommet å forteller meg at han var det ikke. Off, to timer etter legging og enda våken så jeg sier greit nå går du å legger deg.

To min etter kommer han "mamma unnskyld,husker du vi pratet om det i går og det var meg, jeg spiste på den for jeg ønsket at det var kjøtt???" "Så jeg ville bare si unnskyld"

Herregud er det rart man ikke klarer å bli sur, de er jo så gode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he.. Den var ny. Har en slik kreativ gutt jeg og. Hva skal man gjøre? Min gikk og bannet i skiløypa slik at han skulle få ut de negative ordene og få plass til mer positive ord. Så gikk han der og sa " fader, fader, fader"

Nei, de er mammas sjarmtroll, selv om tålmodigheten blir satt kraftig på prøve av og til:)

Flirer enda....

Skrevet

Jeg skjønner ham godt - jeg er også veldig glad i kjøtt ;-)

jeg har fått et tips av en god venn av meg, ei dame med vett i skallen og hjertet i hver en handling.... for jeg var nemlig svært fortvila fordi vi her i huset opplevde det samme... nei det var ikke meg, eller hæ?

eller andre usannheter....

Jeg mitt upedagogiske vesen sa: slutt å lyv, jeg liker ikke at du lyver!

Tipset var: ikke fortell ham at han lyver, det er dumt fortell ham det du vil han skal vite... du vil at han skal fortelle deg det som er sant... Et barn glemmer ikke at det har fortalt en usannhet, så hvis du sier i det du oppdager at han ikke sier det som er sant, at du forventer at han forteller deg det som er sant, og at det er bedre å snakke om det og fikse opp i ting! Det har ikke tatt lang tid, kanskje touker, og vips...

eller i alle fall.... han vet at vi fokuserer på sannheten ikke på løgnen.

Tipset består i å fremheve det som bør fremheves... det som er fint og positivt - ikke sette fingeren på det vi ikke vil framelske.

Kanskje et altfor langt svar på en søt historie, for du har jo oppnådd at han forteller sannheten, men han burde gjøre det fordi man blir gladere av det og ikke fordi vi mammaene blir sure av løgnen.

A) dette er min versjon av en klok kvinnes ord

B) jeg håper ikke jeg tråkker i salaten med å si dette

c) utrolig skjønn historie

Skrevet

Det varmer et mammahjerte ja, når poden har skjønt et og annet av lærdommen vi stadig prøver å gi dem:-))

Skrevet

Nei nei og sant som du sier,7 åringen her er en hard nøtt som jeg sakte men sikker tar av skallet på.

Kan si det at far hans flyttet til andre siden av landet i aug og etter det har han hatt utrolige utfall pga dette, har selv kontaktet bup for å få hjelp pga hans sorgreaksjon på dette i tillegg til at han har vært under ppt for utredning av adhd.

Han hadde et glimt til her i bilen he he, han sier

"mamma jeg må fortelle deg noe,,men det betyr at jeg må si et ord som jeg egentlig ikke får lov til"

......hmmm ja ok du får fortelle meg det da sier jeg og titter på han....

"mamma ikke sant man ikke trenger å pule for å få barn" Jeg tittet med store øyne på han.....

"jeg sa jo det var et stygt ord sier han....."

Ja ja sier jeg også tenker jeg litt og sier

nei man trenger ikke det.Min tanke var da andre ord man kan bruke enn pule...=)

"Jeg viste det.....man trenger bare å ønske seg barn så kommer de, det viste jeg,mamma kan ikke du ønske deg et barn til da?"

He he =))

Skrevet

Hahahahahaha............da fikk mamman litt trøbbel med svaret ja;-)))

Hvordan klarer man å holde seg alvorlig sier nå jeg...........hahahaha;-))

Skrevet

Fikk værken svart eller tenkt for med det samme jeg stoppet bilen jublet gutten av sted videre og ropte ut i glede "jeg viste det, jeg viste det"

Ja ja der slapp jeg billig unna he he=)

Skrevet

Så søt da - han har nok hatt litt dårlig samvittighet som har plaget ham - og den forklaringen var jo så søt; mamman kan jo ikke bli annet enn i godt humør av sånt c",)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...