Gå til innhold

Nattavenning.. Er det vanlig......

Anbefalte innlegg

Skrevet

At man venter til rundt 6 mnd? Jeg har lest at barn kan sove natta igjennom fra mellom 6-12 uker... Synes 6 mnd høres veldig lenge ut og gi mat på natten.

Sønnen min tuller så fælt med mat om dagen og da spes om natten. Skal liksom ha masse måltider men bare bitte litt om gangen.. Gir han flaske så når han plutselig skal ha 30 ml engang så våkner han 30 min senrere og skal ha 60 ml så sover han en time også videre og videre.. Og jeg bruker tid på sovne inn så kanskje jeg får 10-40 min søvn og jeg skal love deg at jeg er sliiiiiiten da ja...

Imorgen skal jeg opp og snakke med helsesøster om at han SKAL få bedre mat rutiner ja...

Kanskje noen har noen tips eller måter og nattavenne han til feks ett eller to måltider????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei veninne av meg sleit med det. Ville venta med totalavvending til 6- 7 mnd, men reduser antall måltider. Hun drøyde første måltidet på natta til babyen var sulten (ca 3 timer etter siste amming). Da spiste babyen godt og ble mett. Vente ca 3 timer til neste amming. Ble noe skrik i starten, men absolutt verd det. Pass på at babyen er våken til ha er mett, og ikke sovner ved puppen.

Skrevet

Jeg regner med at nurket ditt ikke er så gammelt, men det du kan gjøre er å gi smokken (hvis du ikke har tilvent med smokk enda, anbefaler jeg at du trener på dette på dagtid når nurket er passe fornøyd), og prøve å drøye måltidene på natten. Slitsomt der og da, men kanskje det gir resultater? Prøv å tilby smokken og kos en stund, og hvis smokken er feil, gi mat i stedet. Gjennomsnittet er vel ca mat hver tredje time på natten, mange babyer (men ikke alle) får gjerne en lengre første-økt når de er 2-3 mnd gamle, dette kan være alt fra 4 timer i stedet for 3, til 8 timer før nattmat. Noen lærer da å sove rundt.

En ting kan jeg nesten love deg; babyene er i stadig endring, så slik vil det neppe være frem til 6mnd:)

Skrevet

Det er helt naturlig og vanlig at babyer våknet og skal ha mat om natten helt frem til man begynner med fast føde. Fast føde begynner man vanligvis med ved ca. 6 mnd. Noen barn sover hele natten fra de er mindre, men tror dette hører til unntakene. Selv sov jeg visst hele natten fra jeg var 6 uker, mens min sønn spiste hver 2-3 time hele døgnet i mange måneder, og sluttet ikke med nattpupp før vi avvente ham ved 7,5 mnd. Da fikk han 3 måltider med fast føde pr. dag, og hadde ikke lenger behov for pupp om natten.

Jeg vil ikke råde deg til å forsøke og avvenne så tidlig. Det er en grunn til at de våkner og trenger mat. Husk at de vokser mye i denne perioden og har stort behov for mat - og så om natten i de fleste tilfeller. Du skriver ikke hvor gammel han er, men jeg husker at jeg ofte gav mat veldig tett på kvelden de første månedene (jeg ammet) for å fylle opp, Håper at du på en eller annen måte får litt mer sammenhengende søvn fremover, for det trengs også :) Det er en slitsom periode, men når man ser tilbake på det så går det faktisk fort. Du må nok være forberedt på endel mating de første månedene, og det er du nok også... Lykke til :)

Skrevet

De fleste babyer trenger nattmat inntil de har etablert minst to måltider med fast føde om dagen sies det. Dermed 6-mnds-"regelen". Det finnes imidlertid babyer som selv sove natten gjennom fra mye tidligere (heldige mødre!) og babyer som trenger nattmat mye lengre enn 6 mnd.

Skrevet

Sånn som du beskriver det, så spiser han seg ikke ordentlig mett hver gang, men bare trøste/kosespiser litt på flaske hver gang han våkner.

Det er nok bare en ting å gjøre, og det er å tøye intervallene mellom måltidene. Det vil kanskje ta to-tre netter, men så er det gjort, og han kommer inn i riktig spisemønster.

Spør HS, men jeg mener at mat hver tredje time skal være passe. Kanskje til og med hver fjerde. 30 og 60 ml hørtes veldig lite ut, hvis du klarer å strekke det litt, vil han spise et fullt måltid hver gang, og dere begge vil sove bedre.

Stakkars, skjønner godt at du er sliten! Søvn er jo alfa omega for å fungere. Det er nok lurt å vente med avvenning til 6-7 mndr som de andre her sier, men du skal ikke være nødt til å mate han hver time.

En annen ting er at han kan få vondt i magen av å spise så ofte, siden magen ikke får ro. Det fikk vi litt problemer med her i gården i starten. Hun ville ha mat hver time døgnet rundt, og var konstant misfornøyd. Måtte bare strekke tiden mellom hvert måltid. I mellomtiden bysset vi, sang, putta inn smokken og prøvde å trøste henne på andre måter enn å gi mat.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...