Gå til innhold

mobiltelefon til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på når dere som har barn i skolealder mener det er greit å gi barna mobiltelfon? Storesøster som går i 3. forteller stadig om klassekamerater som har fått telefon. Jeg for min del har vært så naiv og trodd at denne problemstillingen ikke kom til å bli aktuell på ennå en stund, men der tok jeg altså feil. Jeg synes jo mobil kan vente noen år til, men skjønner jo også at det ikke er noe moromt å være en som ikke har når" alle andre har". Er det noen som har hørt hva siste forskning sier om barn og mobilbruK?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stritter i mot med nebb og klør. Jenta mi på snart 10 vil ha mobil og nå har bestevenninna fått. Hun sykler endel alene til turn og teater, samt henter bror på skolen. Ser jo at jeg lettere kan komme i kontakt med henne når hun evt får telefon. Blir kanskje på 10 års dagen. Det som bekymrer meg er mobbingen som evt kan skje over sms. Det liker jeg ikke. Kommer nok til å følge med henne som en hauk..

Skrevet

Jeg har en 4.klassing og foreløpig er det ikke noe problem, selv om noen har.

Etter at vi flyttet inn i huset vi bor i nå, la vi ikke inn fasttelefon.

Derfor har vi en ekstra mobil i huset som han kan bruke hvis han er alene hjemme.

Han får ikke ha den med ut med mindre det er noe helt spesielt.

Den ligger ellers avslått hos meg.

Han har heller ikke mast om å få ta den med seg ut.

Men jeg regner med at det kommer, som deg prøver jeg å holde igjen så lenge som mulig.

Skrevet

Her var vel eldstemann nærmere 13 før hun fikk. Mellomste var 10 år da hun fikk. Dette var faktisk av praktiske årsaker pga samlivsbrudd, og muligheten til å kunne nås uansett hvor barna var, samt for dem å kunne føle seg frie til å ringe den andre forelderen når de selv ønsket det. Har fungert fint hos oss. Man må bare lage sine regler for hvor og når det ikke er lov å ha tlf. Jeg brukte også sjekke tlf fra tid til annen de første par årene, men det gjør jeg ikke lenger. Har jeg gitt dem den tilliten å la dem få mobil, må jeg også stole på dem. Men selvfølgelig har vi gått mange runder om regler og hva som er greit eller ikke. Det er vårt ansvar som voksne:-)

Skrevet

Et tips er å ha abonnement slik at man kan be om spesifisert faktura, istedetfor kontantkort!

Skrevet

Vi lot vår eldste få mobil da hun fylte 10. Det var flere grunner til at vi bestemte oss for det:

1. Det er allerede noen få i klassen som hadde.

2. Hun er ikke spesielt teknisk, og vi mente det var en fordel om hun fikk et lite forsprang.

3. Hun bor i to hjem, og liker å kunne ha kontakt med den forelderen hun ikke er hos på eget initiativ,

4. Hun går hjem etter skolen, enten til eget eller andres...siden hune r for stor for sfo. Og kan da fortelle hvilke planer hun har..

Vi har ikke opplevd ubehag med telefonen enda, annet enn selgere...men det er nå sperret for...og så har vi klar avtale med henne at mobilen må ligge nede om natten. Har hørt grelle historier om barn som tekster hverandre hele døgnet, og at det går ut over søvnen... Og at telefonen ringer på ugunstige tidspkt...

Et tips er å lese på siden til BarneVakten. Der kan man lese om mobilbruk og internett bruk, og få tips om hvilke hensyn man skal ta...

http://www.barnevakten.no/sider/artikler.asp?mal=Forside&type=nyhet&kat=innenriks&tittel=NYHETER&ant=5

Skrevet

Jeg holder igjen, men storebror er da også bare 7 1/2 og tåler å vente en stund. Så langt er det bare to i klassen hans som har. Jeg skjønner at det er praktisk, vi har for eksempel ikke fasttelefon og får dermed ikke tak i ham dersom han skulle være hjemme uten oss. En grunn til å vente litt til, er at jeg tv iler på om han hadde klart å passe på en telefon. Den må jo bare bli borte...

Skrevet

takk for r åd og tanker ang. dette. Tror nok storesøster skjønner at det ikke er akruelt ennå, så den værste masingen har hun ikke satt i gang. Men det er jo greit som foreldre å tenke gjennom hva man mener om denne saken lenge før det blir aktuelt å kjøpe mobil .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...