Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 Jeg gir kun barnet mitt det beste. Det vil si hva jeg syns er best, og hva jeg kan gi med god samvittighet. Jeg er nok sikkert særere enn mange her inne, men antagelig ikke den særeste. Barnet mitt får KUN økologiske matvarer. Jeg koker gulrot og eple fra scratsh hver dag, og har noen biodynamisk-økologiske glass fra Helios stående i skapet i tilfelle jeg ikke rekker å lage mat. H'n har også ullklær, fordi ull er et naturlig produkt som er skapt for å varme, på samme måte som skinn (men man slipper å drepe dyret da!) og den ubehandlede klør faktisk ikke. Det er den store hemmeligheten. Og ja, jeg fullammet barnet mitt i fem og en halv måned, og ammer fortsatt til måltidene fordi jeg tror det er det beste for barnet mitt. Jeg lar ikke barnet mitt se på TV, for h'n har da virkelig ikke noe glede av det nå, og jeg tror det overstimulerer barn. Jeg selv blir sliten av å se for mye på TV. Jeg skjermet barnet mitt fra mye sanseinntrykk da det var nyfødt. Også det fordi det gjorde at jeg kunne slappe av med at barnet mitt hadde det fint. Og nå til poenget jeg har prøvd å få frem. Jeg gjør alle disse tingene, som noen helt sikkert syns er tåpelige og teite, fordi JEG TRIVES MED DET, og fordi jeg ville fått dårlig samvittighet av å gi barnet mitt noe annet. Men dette er utfra mitt hode, som har blitt preget av en oppvekst, og av miljø. Jeg ønsker ikke å rakke ned på andre . Men jeg syns det er naivt å stole 100% på HS eller på hva det offentlige går ut med. Ting blir stadig endret, forskning stadig fornyet, og det skjer da gang på gang at ting blir tatt av markedet fordi de er farlige. Det å stole på seg selv derimot er viktig, og nettopp derfor er det viktig å lese og å være åpen for mange ulike vinklinger. Så gjør hva du syns er best for ditt barn, om det er amming, MME, plastleker, eller skrikemetoder. Jeg kommer ihvertfall til å gjøre det jeg syns er best for ungen min. Hilsen alternativt gjøkhue
Mamman til Ask (12/06) Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 amen! til det siste du skrev, ellers har vi lite til felles
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Godt innlegg, og jeg holder ihvertfall med deg i at HS ikke alltid skal være fasiten. Hvem vil vel barnet sitt noe vondt?
Aga:-) Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 Fint innlegg:) Vi tenker nok ganske likt, både ift valg av matvarer, klær og tv, men også i ft det å tørre og stole på egen vurderingsevne. Hilsen enda et gjøkhue, om enn ikke 100% økologisk...
Januarjubel! Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Jeg blir ikke provosert, synes tvertimot du er inne på noe viktig! Jeg har selv tenkt å gi datteren min hjemmelaget mat (gjerne basert på økologiske matvarer) når den tid kommer, og har store ambisjoner om å holde tv-titting og databruk til et minimum osv. Samtidig er det viktig å huske at foreldre som velger annerledes også får fine og velfungerende barn!
Bølle&Frøet Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Det provoserer meg ikke at folk er forskjellige. Synes det er flott at alle ikke er like.
FIFFI *nybakt 2barnsmamma* Skrevet 26. februar 2007 #7 Skrevet 26. februar 2007 Jeg er enig med deg om å gjøre det som er rett for seg selv og barna. For meg er det å BARE gi økologisk mat litt for ekstremt, selv om jeg vet at det er bra å gi det. Men jeg dømmer ikke andre for det de velger å gjøre. Jeg ammer ikke lenger, og gir flaske som jeg ikke lenger koker,men vasker opp i varmt vann. Datteren min er 4 måneder og har vært frisk som en fisk helt fra starten av. Bra innlegg!
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #8 Skrevet 26. februar 2007 Meget bra innlegg... Jeg er nok litt på motsatt side av skalane dog, for her får jenta smake på alt hun vil smake på. Har ikke begynt med faste måltider ennå riktignok, så hva jeg kommer til å gjøre på den fronten vet jeg ikke helt ennå...Men har iallefall bestemt meg for å ikke mate henne med noenting jeg selv synes smaker dritt! (har nemlig smakt på litt forskjellige greier, urk:p) Jeg har heller ikke skjermet henne så veldig men latt henne delta aktivt i alt mamma foretar seg. Jeg er av den tro at det skaper nyskjerrige og vitebegjærlige barn. Desto mer de vet desto mer vil de vite! Sånn er i allefall jeg, og jeg har jo laget dette barnet. Hun får de klærne jeg vil hun skal ha, holder oss stort sett til bomull og ull, iallefall på det som er nær huden hennes. Men det viktigste jeg gir barnet mitt, det er det samme som andre mødre; KJÆRLIGHET! Ubetinget kjærlighet.!
Lille søtnos Skrevet 26. februar 2007 #9 Skrevet 26. februar 2007 Jeg kan ikke se hvorfor dette innlegget, eller det du gjør for den saks skyld, skulle provosere noen. Det er ditt barn og ditt valg! Enig i at man skal være oppmerksom på at helsesøster og det offentlige forøvrig ikke alltid har "rett", den helsesøsteren jeg går til har for eksempel "gått ut på dato". Jeg snakker kun med henne når vi er på kontroller, ellers henvender jeg meg andre steder ved spørsmål.
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #10 Skrevet 26. februar 2007 Vær stolt av at du yter så mye for barnet ditt . Jeg var ganske idealistisk selv, men jeg må innrømme at det ble litt slakk i strikken etter hvert (for det er mer tidkrevende og tid er det ikke alltid nok av med flere barn og jobb). Lykke til videre, og jeg håper du klarer å holde på prinsippene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå