freebird Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 I går kom vi hjem fra en artig vinterferie og det var to glade og trøtte stebarn som ville ha nattakos. Jeg pleier å takke dem for helgen, turen, feiren osv på sengekanten, så jeg takket dem begge for en kjempe fin vinterferie og håpet at de også hadde hatt de fint. (Ungene var sammen med biomor første halvdel og sammen med oss den andre halvdelen. Vi har gjort stort sett det samme, fjell, snø og ski.) Den eldste smilte, "jeg har hatt det kjempe fint, spesielt hos dere da!" Senere blir jeg sittende og tenke litt på det, hvorfor sier hun noe sånt? Selv om stebarna mine og jeg har det veldig fint sammen så vet jeg at de elsker mamman sin over alt på jord. Det har tidligere vært diskutert om den eldste skulle bo mer hos oss, moren har hatt en ustabil kjæreste/samboer osv. Men nå har det vært stille en stund, det virker også som om moren er litt mer engasjert nå enn tidligere. Det som plager meg er hvor mye jeg skal legge i det stebarnet sa? Som et enkelt tilfelle er det jo ikke noe å gruble over, men mange sånne "drypp" gjennom årene har gjort meg ganske var. Jeg ønsker stedatteren min alt godt og er villig til å sloss mot moren hennes om hun ikke har det bra der. Problemet er da at jeg ikke vet om jenta bare sier det hun tror vi vil høre, eller om hun forsøker å fortelle at hun ikke har det så bra, uten å snakke stygt om moren sin... Er det noen her som har erfaringer rundt dette? Stedatteren min er generelt en som ikke vil si direkte hva hun mener, jeg opplever ofte at hun gjerne vil tekkes alle. Noen gode råd for hvordan få fram barnas egentlige ønsker uten å presse dem eller legge ord i munnen på dem?
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 Vet du hva slik kan det være her også. Stesønn her har det han trenger hjemme av div ting, men mor har vært innlagt og litt ustabil,åpenlys drikking som har endt med kutt,blid og fyll..... Stesønn min har sittet og fortalt til oss hva han ønsker og for en tid siden tok far opp kampen pr tlf, det som skjedde var at mor peset gutten for mye og da han kom hit ba han oss legge det bort for han orket ikke mer, det ble ganske mye mas.Han er 13. Sammtidig vet jeg at gutten har noen ganger har kommet med små løgner, sikkert pga det at vi evt tar tak i ting og da får han mer oppmerksomhet. Syntes hele dette er vanskelig også pga gutten har stor lojalitet til mor og dette bruker mor mot sønn sin. Nå som ting er vet han at han er velkommen hit når han vil, han vet han bare kan ringe og han er er stort sett alle ferier. Det som er synd er at det kan være litt skummelt når barna sier slikt fordi vi vil høre det. Det gjør han hos mor også, han har sagt hjemme som at han ikke har fått mat her, noe som gjorde meg kjempe lei meg, men har inneforstått med det at de sier slikt for oppmerksomhetens skyld. Tilbudet vet han står at han kan komme¨å bo her hvis han vil, fult,halvt eller som han selv ønsker. Vet selv ikke helt hva mer vi kan gjøre for han sier en ting her og noe annet til mor.
freebird Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2007 Huff, det må være utrolig sårt når hun gråter sånn før hun skal dra... Det gjør ikke barna her, den yngste er veldig knyttet til moren og kan ikke se noe som helst galt med henne. Men den eldste har blitt så stor at hun ser og skjønner en hel del mer. Hun ble også veldig tilsidesatt da lillesøster ble født, tror det også er mye av grunnen til at hun har knyttet seg såpass til meg. Lykke til med advokater og alt det, ikke gøy men noen ganger er jo det eneste utvei. Det ser ut til at biomor her har lagt planene om å flytte sammen med sin alkoholikerkjæreste på hylla, hun nevnte for mannen min at hun så etter leilighet i vårt område! Men jeg jubler ikke før jeg ser at det virkelig skjer, er liksom alltid parat for nye overraskelser.
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 All ære til dere som tørr å gjøre noe, hadde det vært opp til meg ville alt vært over, men sambo her vil ikke ta det helt ut og jeg har prøvd å prøvd, nå når han kommer med bemerkninger, får han slengt en kommentar fra meg at det kan ikke være så ille når han ikke gjør noe med det. Har liksom gått litt lei den dritt kastingen uten at noe skjer. Syntes det er trist å leit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå