Gå til innhold

rød rundt munnen av kanel

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi på halvannet ble rød rundt munnen etter å ha spist grøt med kanel (ikke første gang). hun har fra før melkeallergi, men har ikke reagert i huden. Vet noen om dette er relatert til allergi, eller om det kan være noe forbigående? flere med slike reaksjoner, og hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen med sensitiv hud som får utslett rundt munnen av sterke typer mat. Hos oss er det rå tomater som gjør det (vi voksne smører jo ikke tomatene utover hele fjeset ;) ) Fikk anbefalt å smøre på en fet krem før maten, og vaske fjeset etterpå. Det hjelper!

Skrevet

Jenta mi får også det. Trodde det var en intoleranse jeg, og hadde ikke hørt om det expat skriver. Jenta vår blir også rød av tomat og kjøpesyltetøy. En gang har hun også fått skikkelig elveblest over hele kroppen av noe hun spiste. Har liksom tenkt at det ikke er noe bra å gi ting som tydelig irriterer jeg... At det er å provosere fram allergi...

Skrevet

Det var liksom det jeg tenkte også, men det var det jeg fant både på allergidebatten og på Nutramigen sin hjemmeside:

"MATREAKSJONER VED EKSEM

Noen matvarer kan virke irriterende på huden hos barn med eksem. Reaksjonene kan komme når matvaren spises eller når den kommer i kontakt med huden, for eksempel rundt munnen. Det kan være lurt å smøre fuktighetskrem rundt munnen før barnet spiser, - og tørke med våt klut etterpå. Slik får maten mindre kontakt med huden. Det er spesielt hvis eksemet er i en dårlig fase, at matvarer kan gi hudirritasjon. Som regel er det også avhengig av hvor mye som blir spist. Eksempler på matvarer som kan irritere huden er tomat (også tomatpuré, ketchup), sterkt krydret mat, sitrusfrukt (sitron, appelsin, grapefrukt, lime, mandarin), kiwi, sjokolade og jordbær."

http://www.nutramigen.nu/norge/Nutramigenny/nutny_no.htm

Skrevet

ja dette høres kjent ut! jenta på 3 har alltid blitt rød rundt munnen av syltetøy og ketchup. Men hun har aldri hatt noen eksem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...