Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 Jeg lurer bare på hvorfor så mange i et innlegg nedenfor her skriver at stebarn er fullverdige søsken. Det er jo nettopp det de ikke er!? De er jo halvsøsken... Fullverdige søsken har samme foreldre! Sier ikke dette for å være slem, det er overhodet ikke vondt ment, men det er jo fakta! En kan være like glad i alle barna og barna kan være kjempeglad i hverandre for det, men så lenge en ikke har samme foreldre er en ikke fullverdige søsken. Sånn er det bare!
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 På papiret ja. Men det blir til hvordan man gjør det. Hvis man utfører det i praksis at barna er halvsøsken, så vil det helt klart bli det, men snakker man som de skulle vært likeverdig som helsøsken i praksis så vil de føle det som det. Mine barn, hans barn er like mye søsken til vårt barn, ikke noe minde noen av de. De ser heller ikke på hverandre som halve......? De er gla i hverandre og vet de er betyr like mye alle.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Enig...Det er ikke jeg som har født de barna,da er ikke de fullverdige søsken. Barn som jeg og mannen min ev. får senere blir vår datters fullverdige søsken.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 Så lenge en ikke har samme foreldre er en ikke HELSØSKEN. Men fullverdige søsken kan en vel være? Skal halvsøsken være halv-verdige søsken? I praksis er det ofte slik at alle mors barn bor med mor, og de vil føle seg mer som søsken enn fars barn vil gjøre (dersom fars barn bor hos forskjellige mødre). Men likevel synes jeg halvsøsken på farssiden bør regnes som fullverdige søsken, altså selv om tilknytningen er noe løsere enn for mors barn. Fullverdig Anonym
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Jeg anser absolutt mitt barn som et fullverdig søsken til stebarnet mitt selv om de ikke har samme mor! Jeg synes det er for dumt å skille på dette når situasjonen er som den er. Jeg mener familiekonstellasjonen er viktigere å gå ut i fra og da har mitt stebarn fullverdige søsken på morssiden og på farssiden! I mine øyne blir barna akkurat så knyttet som vi voksne ønsker dem! Om vi voksne ikke godtar situasjonen og legger opp til at det er hans barn og våre barn, så vil ikke barna få den nødvendige tilhørigheten til hverandre. Dersom man bevisst går inn for å knytte dem sammen, så klarer man det! Et unntak er alder: dersom man har barn over to kull med stor aldersforskjell. Da må barna selv finne sin plass. Jeg har sett store barn som absolutt knyttes til sine mindre (halv)søsken og jeg har sett situasjoner hvor dette ikke går. Større barn er vanskeligere å forme og har i større grad funnet sin plass. Men små barn burde ikke være noe i veien for å knytte sammen. Det mener jeg er en oppgave for foreldrene! Så jeg er enig med fullverdig anonym!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Ingen jeg kjenner våger å si at barna mine er halvsøsken. De har forskjellig far, men her i huset spiller det ingen rolle!!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #7 Skrevet 26. februar 2007 Herre min altså... Selvfølgelig er halvsøsken fullverdige søsken!!! Her i huset er stefars søsken fullverdige tanter og onkler også....
-Hengebuksvinet- Skrevet 26. februar 2007 #8 Skrevet 26. februar 2007 Kanskje er det du som ikke er en fullverdig mor, om du ikke klarer å la være å lage sånne kunstige skiller. Barna er absolutt fullverdige søsken, og bare dumme voksne kan finne på å ødelegge det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #10 Skrevet 26. februar 2007 Hel eller halv på papiret spiller ingen rolle. Det er adoptivfamilier,fosterfamilier,familier med mine,dine og våre,homofile/lesbiske par med barn etc. Det er ikke ungene som "eier" problemet,det er vi voksne. Skjønner ikke dette med å klassifisere ekte familie kontra uekte. Latterlig.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #11 Skrevet 26. februar 2007 Det kan virke litt krampeaktig, denne insisteringen på at halve-og stesøsken er fullverdige søsken.... Men det er kanskje en del av gamet, med å "drive familie," at man må forsøke å overbevise hverandre og seg selv om at man hører sammen, langt inn i det parodiske. Slutt å stress, - slapp heller litt av, og la folk få være seg selv. Noen helsøsken har lite kontakt, mens andre, - stesøsken, kan ha mye kontakt... Det er da vel ikke så mye å bråke om?
mukle Skrevet 27. februar 2007 #12 Skrevet 27. februar 2007 Ingen i min familie bruker heldigvis utrykket halv eller helsøsken... Synes selv bare ordet FULLVERDIG høres så ille ut, som noe normativt. Er det ikke bare greit å bruke søsken da? Ikke full, halv, hel eller noe annet... Ikke noe stress med det:) Vi voksne deler jo bare 50% av DNA med barnet vårt vi og, slik som "halvsøsken" gjør, og vi regner oss da absolutt som fullverdige foreldre:)
♥Snulder Skrevet 27. februar 2007 #13 Skrevet 27. februar 2007 Her i heimen så kaller alle ungene seg "søsken". Men min stedatter poengterer på sin hals at småsøsken hennes far har gitt henne IKKE er søsken! Hun sier at hun er enebarn....jenta er 16 år...
Bellinda Skrevet 27. februar 2007 #14 Skrevet 27. februar 2007 Mine barn er søsken. Vi gjør ikke noe nummer av det, ingen er fullverdige eller halvsøsken her i huset. Jeg forsøker også å snakke så mye som mulig og spørre barna, om fars sønn med bonusmoren til ungene, og de snakker villig vekk om lillebroren sin. Jeg poengterer det også til mennesker som snakker om lillesøsteren til barna mine, og sier at de har en lillebror også, for at ungene skal føle at lillebror også er en del av storfamilien. Vi har bilder av han også her hjemme, sammen med ungene mine, og lillejenta mi på to, kaller han også for bror... Selv om de ikke er i slekt.
ostekaka Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 I noen familier vil barna antakelig føle seg som søsken, i andre familier vil barna antakelig ikke føle seg som søsken. Jeg tviler på at min mann sine barn noensinne vil føle samme søsken relasjon til vårt barn som de gjør til hverandre. Det er det for stor aldersforskjell, de lever for ulikt og de tilbringer ikke like mye tid sammen. Min mann snakker mener at vårt barn kommer til å vokse opp som enebarn om vi ikke får flere barn sammen. Det er 9 år mellom vår og hans yngste. Jeg vil tro at vårt barn vil komme til å føle sterkere søsken relasjon, enn hva hans barn gjør. Fordi vårt barn ikke har en enda nærmere følelse å sammenligne med.
Scorpiogi Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 Som jeg for en time forklarte min stesønn som lurte på hva familie er, det er mennesker man er glade i som man er mye sammen med. Man trenger heller ikke bo sammen med de hele tiden...
Travelmor Skrevet 23. mars 2007 #18 Skrevet 23. mars 2007 Dette blir komplisert. Mener du stebarn med forskjellige fedre eller mødre?
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 23. mars 2007 #19 Skrevet 23. mars 2007 Bestemor er ikke bestemor. For det er ingen mor. Det er enten Mormor eller Farmor.... Hva har ord og betegnelser å si? Hvorfor gidder noen bry seg om at noen kaller det det ene eller det andre. Uansett så er det så og så mange voksne som er glad i det eller det antallet barna. Og det viktigste er vel hva enkelte føler, og ikke hva det heter....
ana baroma Skrevet 25. mars 2007 #20 Skrevet 25. mars 2007 Hel eller halv, fullverdige søsken kan de vel være uansett?!!! Min stesønn sier han skal bli storebror, hadde blitt krampaktig om han skulle si at han skal bli storehalvbror;) Sånn satt på spissen... Dersom vi voksne ikke greier å la være å bry oss om sånne små bagateller, så er det jo ikke så rart at man har mye mobbing og ondskapsfullhet blant barn:(
Singelmamma og banden Skrevet 27. mars 2007 #21 Skrevet 27. mars 2007 He he, som mor har jeg snart tre barn som bor sammen, er søsken de, de kaller i alle fall hverandre for det, og jeg gjør selvsagt ingen forskjell, de er jo alle mine barn! Yngste har på toppen av dette en søster til, og selv om jeg og faren ikke er sammen lengre håper jeg dette yngste barnet vil få se masse til den tredje storesøsteren sin også. Det er tross alt en søster (ok, halvsøster, men so what?) like mye som de to jentene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå