Gå til innhold

Noen her som har 100% i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i jobb nå, og har fått full barnehageplass.

Jeg begynner kl 0800 og er ferdig 1600.

Men jeg føler sånn på å ha snuppa i barnehage så lenge, og hver dag. Men likevel så er jeg avhengig av det. Snuppa er 18 mnd.

Er det fler her som har barna så mye i barnehagen? Jeg føler sånn på det... Er det uansvarlig av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

personlig synes jeg det er mye. men må man jobbe, så må man jobbe...! jeg er selv ganske heldig, kan hente og levere snuppa som jeg vil egentlig, siden min arbeidsdag er så fleksibel.. (student.)

men merker det i travle perioder, når hun har lange dager i bhg (8-16) at hun ofte er sliten og grinete når hun kommer hjem. hun er 16 mnd.

ser mange av de andre barna er der når vi kommer, og er der når vi henter. ser ut til å gå veldig bra det altså, men noen ganger er de leie og spør og maser etter foreldrene sine. da får jeg så vondt av de..

men mammaer og pappaer må jobbe. sånn er livet..!

Skrevet

Uansvarlig er det i alle fall ikke! Det blir jo godt tatt vare på i (de fleste) barnehager.

Vi har vår jente 100% i barnehagen men er heldig og har en kombinert familie og vanlig barnehage. Hun er 4 dager i uken i et hjem med 3 andre og en dag i vanlig barnhage. Jeg er veldig fornøyd med ordningen. Vi har få og forholde oss til og jenta vår har det veldig fint der. Hun har aldri vært lei seg når vi har levert henne og det synes jeg er et kompliment til barnehagen. (Legger til at mi er skeptisk så har det ikke lettvint sånn). Hun stortrives.

Selvsagt skulle jeg ønske at vi kunne jobbe noe mindre. Vurderer om jeg kan få en dag i uken fri fortløpende.

Skrevet

Vi har også 100 % plassi barnehage. Vi leverer snuppa kl 0650 og henter ho kl1540. Barnehagen åpner kl 0630 og stenger kl1700. Vi har også fleksitid på jobb mellom kl0630-0900. Men vi velger å levere tidlig slik at vi kan hente tidligere, slik at vi får litt kveld sammen med henne. Fredagen henter vi kl 1440.

Venter nå nr tre til sommeren og er litt i tvil om vi skal ha 100 % plass eller ha 60 % plass, slik at ho kanvære hjemme med meg og lille snuppa to dager.

Skrevet

Det går så fint så. Husk at de sover jo et par timer midt på dagen, så da får de et avbrekk. Gutten vår er godt fornøyd og har fått brukt masse energi på å leke hele dagen.

Skrevet

Kjære deg, naturligvis er du ikke uansvarlig.

Vi har selv vår sønn på 13 md i barnehage fra kl 9-17 og han storkoser seg. Han liker å leke med de andre barn og barnehagetantene er så snille og elsker å kose med HE. HE har 2. hver torsdag fri og 2. hver torsdag fra kl 11-17, men ellers er han i barnehage hver dag.

Selv var jeg i barnehage 3 dager i uken fra jeg var 3 md og jeg har absolut ikke tatt skade av det.

Tror vel det har større betydning hvor mye tid og energi du bruker med din datter når dere har fri.

Hva er det der gjør at du føler det er negativt å ha henne i barnehage "så mye"? Er hun lei seg, er det den dumme skyldfølelse som bare en mamma har eller er det andre som har gitt deg den følelse?

Lykke til. Håper det ordner seg for deg:-)

Skrevet

Sønnen min går i familiebarnehage. Han er 16 mnd, og er i barnehagen fra 07.30-15.30/16.00. Jeg har også hatt dårlig samvittighet pga dette, men nå har jeg innsett at ingen har vondt av å være i barnehagen, så lenge det er en bra barnehage/ familiebarnehage. Jeg er egentlig litt lei alle de som mener at barn ikke har godt av å være i barnehagen så lenge etc etc. Jeg er en person som er avhengig av personlig utvikling og å bruke hodet i litt større grad enn jeg får sammen med en på 16 mnd. Jeg er en mye bedre mor når jeg får lov å jobbe, enn om jeg skulle gå å tråkke sammen med junior hele dagen. Dessuten har han det kjempefint sammen med de andre barna. Jeg er nå gravid med nr. 2 og etter det regner jeg med å gå ned til 80 % stillling, det tror jeg blir bra.

Dette innlegget ble litt rotete, men jeg er så utrolig LEI av å få dårlig samvittighet av å lese her inne. Du vet du er en god mor, og en god mor må også jobbe og utvikle seg. Mange hjemmemammaer blir tross alt litt snevre etterhvert. Man trenger et voksenliv, og barna koser seg i barnehagen. Dra på jobb med god samvittighet og barnet ditt vil kose seg i barnehagen:)

Skrevet

Vi har oxo 100% barnehage plass og hun var 9 mnd når hun begynnte i august, men jg jobber bare 50% i barnehage så hun har fri el korte dager den uka jg har fri. oko jobber jg forskjellig hver dag i jobb uka mi men blir som regel 7 timer i barnehagen.Følte veldig på det når hun bare var 9 mnd, men var avhengig av å gå ut i arbeid..

Skrevet

Godt å lese at dere syns at det går fint med 100 %.

Gutten vår er 1 år nå, og går 80 % hos dagmamma nå. Jeg sleit skikkelig med det når jeg begynte å jobbe igjen. Fikk heldigvis igjennom å bare jobbe 80 % det første halve året. Har bare jobbet 1 mnd nå, men pga av pengene så kunne jeg godt ha tenkt meg å jobbe 100 %. Men sliter med at han skal være hos dagmamma / barnehage fra 7:45 - 16.15 hver dag. Det er jo så lenge... Føler at det blir så travelt når en kommer hjem fra jobb, da skal en lage middag og styrer på. Det er jo ikke så lenge før han legger seg for kvelden igjen.

Vi har søkt barnehage fra høsten. Hva har dere best erfaringer med? Dagmamma eller barnehage? Vi er veldig fornøyd med dagmammaen. På en måte vil vi gjerne fortsette siden hun kun har to andre hun passer på også (de er kun 50 %). Det betyr at han får mye oppmerksomhet av henne når han er alene. Er redd for at han forsvinner i "mengden" når han kommer i barnehage.

Ble visst litt rotete dette...

Skrevet

Gutten min på 20 mnd går i bhg og har gått der siden han var 11 mnd.Syns det var altfor tidlig men hadde ikke noe valg da jeg måtte begynne å jobbe!Tenker også på at det blir lange dager,men nå jobber jeg i bhg selv så går vakter derfor kan jeg hente han tidlig noen dager elelr leverer senere....Men det er som de har sagt før her at barna sover en stund midt på dagen så da får de jo litt avkobling pga det.Det er også som du sier at når dere henter 16.15 så er det hjem å lage middag,leke litt også er det sengetid....får ikke så mye tid men sånn er hverdagen når man må jobbe!Har heldigvis helgene hvor man kan kose seg med barna:)

Når det gjelder dagmamma eller bhg så er mine grunner vært slik at jeg ville helst ha dagmamma pga kontantstøtten,men fant ingen når jeg trengte det.Syns jo barna har veldig godt av bhg også...lærer utrolig mye og er mere sosiale der i og med at det er flere barn.Men er også forståelig for deg hvis hun bare har 2 andre barn og passe og de har 50% så får jo din lille mer oppmerksomhet der da...vet jo at ikke alle barna i bhg får like mye oppmerksomhet når de er så mange der!Men de får nok det de trenger av oppmerksomhet!

Vet ikke om du ble noe klokere men har ihvertfall sagt litt om hva jeg mener:)

Lykke til

Skrevet

Dere som har barna i bhg 100%,når legger barna deres seg?

Hadde vi skulle hatt full dag, hadde vi fått ca 2-3 timer med barnet vårt hver dag..... og i løpet av den tiden skal det lages og spises middag, taes kveldsstell osv. '

Synes ikke det er UANSVARLIG, men skjønner ikke at foreldre prioriterer å være så lite sammen med barnet sitt.

Bhg er et veldig bra og pedagogisk tilbud,og barn tar ikke skade av å være der, men når de er nesten mere i bhg enn sammen med foreldrene, er det noe som skurrer...

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener...og det er flere her inne som har pratet om akkurat dette at vi har dårlig samvittighet for vi er for lite sammen med barna våre...men noen har faktisk ikke andre muligheter når dem må jobbe fullt!Jeg jobber selv 80% som jeg er glad jeg kunne,da er gutten min hjemme når jeg har fri..jeg jobber også som sagt i bhg selv så jobber skift å kan derfor hente tidligere eller levere senere!Men blir som du sier at det er å hente barna,lage middag og spise middag,tid til å leke litt,så er det kveldsstell og legging....Gutten min legger seg imellom 18.30-1900!.Men jeg syns det fungerer fint her:)Gutten min er fornøyd og gleder sg til å dra i bhg hver dag! Syns det blir feil å si at foreldre prioriterer å være så lite sammen med barna sine,for noen kan ikke noe for det...

Skrevet

jeg synes også at det er ufattelig trist at det har blitt slik at unger er mer i barnehage enn hjemme den våkne tiden av hverdagen sin..Årene går så fort og forsvinner som dugg for solen. Og hjemme sitter foreldrene og veit ikke hvilke sange ungene kan eller hvilket pålegg som er "ukas" favoritt. Små framskritt som skjer hver dag som foreldrene aldri får se fordi de skjer sammen med barnehagepersonalet. Unger har kalt meg mamma før sin egen mor og jeg har vært vitne til barns første skritt når jeg har jobbet i barnehage. Og fordi man ikke har noe valg.... (?) Man kan vel trøste hverandre med at man ikke har noe valg og få mindre dårlig samvittighet på den måten...Men de små øyeblikkene mister man uansett...

Skrevet

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen, eller prakke enda mer dårlig samvittighet på noen,for all del.

Men det er ikke feil å si at det er snakk om prioriteringer.

Vi har nedprioritert sydentur/dyre ferier, nye møbler/oppussing, egentlig har vi prioritert vekk veldig mye som vi gjorde før barn, for at jeg skal kunne jobbe 50% mens barna er små.

Vi bruker ikke penger på å gå ut på by'n,vi voksne handler kun klær når det er nødvendig.

Vi gjør ingenting uten å ha tatt et regnestykke på det først.

Men vi har mye tid sammen med minsten, som vi vet å utnytte.

Veldig kjekt bare å gjøre husarbeid med en liten tass som hjelper til. Kjekt å ta seg en tur i skog og mark, med niste.

Kjekt å lese samme elias-boken 5 ganger på rad, fordi man faktisk har TID til det.

kjekt å bygge duplo sammen i ro og mak, og kjekt å se at guttungen faktisk er i full stand til å aktivisere seg selv en hel ettermiddag,mens jeg/vi pusler med vårt.

Skrevet

Vi har vår 19 mnd. gml. gutt i bhg. 07.45 - 16.10 (+÷). Han sover 1 time midt på dagen. Er strålende fornøyd når vi leverer og henter. Opplagt på ettermiddag også. Beint i seng kl. 19. Han beg. da han var 13 mnd. Han har taklet bhg. veldig bra og vi ser en rivende positiv utvikling på gutten motorisk og språklig.

Skrevet

19 mnd her i huset og 100% barnehage. de gangene vi forsøker å hente tidlig, for å gi henne litt kortere dager, så vil hun ikke hjem :-)

kommer nok til å gå kjempefint - og det er alltid en følelsesmessig overgang med barnehage ....

Skrevet

sneipen er i barnehagen frå 07.30 til ca 15.50 kvar dag. Eller, onsdagar og fredagar hentar eg han ein time eller to tidlegare, og fredagar leverer eg han dessutan ikkje før 09.30, anna enn viss eg har veldig mykje å gjere på jobb. Han er 15 mnd no, men vi har gjort det slik sidan han var 12 mnd.

Han trivst godt i barnehagen, så eg kjenner meg ikkje uansvarleg som har han der, men det er jo lenge å la nokre andre enn oss passe på han. No er vi ganske heldige, då, for farmora hans jobbar i barnehagen, så han kjenner seg kanskje litt tryggare der enn han elles ville ha gjort, men eg trur ikkje han hadde hatt det veldig mykje betre om vi var meir heime med han. Og du må ikkje tenkje at du er uansvarleg! Jenta di vert då sett etter og teken vare på, ho får mat og stell, kos og trøyst, ho får vere sosial og ho lærer masse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...