Gå til innhold

Når spiser dere middag og kveldsmat med 1-2 åringene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer Matilde seg 2 år, og jeg syns middagstidspunktet (ifht kveldsmat) blri me og mer stress. Hun spiser jo nå stort sett det samme som oss til middag, så jeg serverer ikke noe utenom det. Jeg og/eller gubben slutter tidligst 15 på jobb, og er hjemme ca 1530-1545 etter henting hos dagmamma. Middag da blir jo tidligst 1615. Da spiste snuppa sist rundt 13 og begynner å bli rimelig sulten, spesielt siden hun ikke spiser spes mye hos dagmamma (vi er litt frustrert over det begge to, og vært litt i villrede men kan jo ikke trø maten ned i ungen heller). Kveldsmat igjen pleier å være mellom 18-1830 og så er hun i seng til 19. Føler middags og kvelds kommer så nærme, og jeg og gubben har lekt litt med tanken på at vi bare kan spise skive med en gang etter jobb, og så heller lage skikkelgi middag nærmere kveldsmatstidpunktet. Men så syns jeg ikke det er så ideellt heller - dagens to beste måltid er jo frokost og middag, og så skal hun spise skive/grøt/yoghurt hlee dagen fra 8-18? Hva gjør dere, og hva fungerer greit?

*villrede*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun få et varmt måltid hos dagmamman?

Skrevet

Kan dere ikke innføre at hun får joghurt/frukt og et par kornmokjeks evnt en halv skive i halv tre tiden? Det gjør de i barnehagen, og da passer det bra med middag hjemme kl 17, og så ikke noe mere mat den dagen.

Skrevet

Mannen er ikke hjemme ifra jobb før kl 16.15. Noen ganger seinere. Sønnen blir hentet i barnehagen kl 16. Han får siste måltid i barnehagen ca kl 14 som da består av frukt/Youghurt og riskjeks e.l. Vi spiser sen middag her i huset Mellom kl 18-19 så det blir sønnens siste måltid da han legges 20-20.30. Er han sulten før middagen får han en banan e.l. Dette fungerer fint for oss alle. Noen dager er han kjempe sulten og blir litt utålmodig når han ser mor/far lager mat men da spiser han desto bedre til middag.

Skrevet

Puhhh.... Det var godt å se at det er andre som også gjør det sånn. Har aldri fått til det der med kveldsmat, (lillegutt legger seg ved 19.30-20-tiden). Vi spiser middag ca. kl. 17. I barnehagen spiser de frukt+restene av matpakkene ca. kl. 14.30, de dagene gutten min ikke er i barnehage får han litt frukt, yoghurt e.l. på ettermiddagen, så spiser vi middag og så drikker han gjerne litt vann mens han ser på barne-tv eller bader, men han er ikke mere sulten. Hvis vi er i butikken på ettermiddagen, elsker han forresten å knaske på endeskalken av brød jeg skjærer opp i brødskjæremaskinen. Det blir jo også et lite mellommåltid. Så får han en flaske drikkeyoughurt+melk mens jeg lager middag. Sånn har vi gjort det i mnds.vis, kveldsmat får vi liksom ikke "plass" til.

Skrevet

Vi spiser middag kl. 16.30 og så får hun kveldsmat kl.19.00- 19.30 og legger seg ca. 20.00-20.30.

Skrevet

Her har vi kuttet ut kveldsmaten... Vi spiser middag sammen alle sammen ca 1745-1800, snuppa er i seng ca 1830.

Hun får frukt og mm når vi kommer hjem med 16 tiden.

Men var også veldig itvil om hva vi skulle gjøre med middag/kvelds når hverdagen med jobb/barnehage satte inn og det ble løsningen her.

Lykke til!

Skrevet

hun får ei brødskive og frukt halv 3 i barnehagen og middag kl 1615 hjemme og grøt kl 1815.

Skrevet

Vi spiser middag rundt 1630. Hun er ferdig å spise kl. 1700-1715 (tar seg laang tid). Så da blir det ikke rom for noe skive til kvelds. Kl 1830 får hun en bolle med frukt. Halv banan, halv appelsin, halv pære + et glass melk og tran.

Synes det er en god løsning her i alle fall. Og ikke minst sunt :)

Skrevet

Når vi henter i barnehagen i 1530 tiden, så har hun som regel spist frukt eller skive i 1430 tiden. Så får hun en skive i butikken de dagene vi kjører innom der på veien hjem. Middag blir i 1630/17 tiden.. Og så spiser hun ett par skiver + litt youghert eller frukt i 1830 tiden. Og er i seng rundt 19 /1930.

Skrevet

ungen min er et matvrak.

i det sekundet han kommer inn av døren, så løper han bort til stolen sin og står det og klager og vil opp. Det er gjerne bare en time siden de har spist frukt eller laget vafler eller tilsvarende i bhg, men det spiller ingen rolle. Rett etter bhg, da er han klar for middag. Iblandt må jeg bestikke han med en kornokjeks. da er klokken 16, og middagen er ikke påbegynt en gang. Vi spiser middag ca 1615-1630, og da spiser han godt.

til kvelds, rundt kl 1830, spiser han enten to skiver, eller 1 skive og en yoghurt, før han får 180ml mme.

Skrevet

her spiser vi middag rundt 1630 tiden ca .. så er det kveldsmat igjen 1830.1900 tiden ca. .. ikke bestandig de vill ha skive om de har spist mye te middag men da bli det gjerne en jougurth ,banan eller sånn der frokostblanding eller noe.. han lille er et matvrak så han spiser gjerne 2 skiver til kvelds å en frukt ... pluss en 2 glass melk ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...