Gå til innhold

Oppskrifter på fruktpureer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med oppskrifter på fruktpureer. Jeg har lyst til å teste ut noen forholdsvis enkle og gode oppskrifter.

Baby er forresten 8 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg pleide å lage fruktpureer, men han tåler ikke alt av frukt.

Skar opp epler og pærer i små biter og kokte det i et par minutter, så kjørte jeg bitene i mikseren. Silte ut alt vannet før jeg kjørte bitene i mikseren og ga avkoket som tørstedrikk.

Skrevet

hei og takk for tips. Dette er den eneste oppskriften jeg faktisk har prøvd men lillegutt hostet og brakk seg da han fikk smake. Tenkte derfor jeg skulle prøve noe annet nå.

Skrevet

Er det ikke bare å bruke det man vil av frukter da??

Vi har laga av aprikos, pære, eple, annanas og svisker. Og noen ganger blandinger...

Skrevet

hehe....ok. Fant frem en bok jeg har:

Frukt- og bærmos: Fra 6 mnd.

75-100 g bær eller frukt, f.eks. banan, fersken, solbær, blåbær, bjørnebær, bringebær, multer.

Velg èn eller flere sorter.

Skrell frukten og fjern kjerner før du moser.

Serveres straks eller dypfrys mosen.

Baby-milkshake: fra 6 mnd.,

1 dl. mme/mm

1/2 dl most banan

Ha ingrediensene i en bolle og bland til en lekker milkshake

Mango-banansorbet: fra 8 mnd.

Mangoen skal være myk og fodt moden. Du kan også bruke banan og kiwi.

1 mango

1 banan

evt. 1 kiwi

Skjær av skalker langs kjernen på begge langsidene av mangoen (ikke skrell den). Skjær terningmønster i kjøttet, brett ut skallet og skjær terningene fra skallet. Skjær bananen i biter. Kjør mango og banan i food processor til den blir glatt.

Frys pureen i en plastbeholder. Ta den ut etter 1 time, rør den opp og frys den i 1 time til.

Det var de oppskriftene som sto i boken, ellers har man også blåbærsmoothie, coctaildrinker til babyer osv.

Skrevet

Hei! Jeg har en god variant som jeg har laget til jenta mi.

Først skreller jeg tre pærer og tre epler og deretter kutter jeg dem opp i biter. Så tar jeg alle bitene over i en gryte med litt (1-2 dl.) kokende vann. Så tilsetter jeg litt (en dl.) av meieriets appelsinjuice premium (den hvite), tar ut frøene fra 3/4 vaniljestang og tilsetter sammen med en halv ts. kanel. Rør rundt i gryta av og til, og se til at det alltid er nok væske i bunnen av gryta. Tilsett mer vann om nødvendig. Jeg pleier å koke alt i 40-50 min., kommer an på hvor store bitene er. Men det skal bli godt og mørt. Når kokeprosessen er ferdig bruker jeg stavmikseren og lager passelig konsistens av det. Og da er det klart til servering. Nam-nam! :-D

Kan bare legge til at det er så godt på lukt og smak at både jeg og samboeren min har vært fristet til å lage oss selv dessert av det samme, bare helle litt vaniljekesam over. mmm....

Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarte. Nå skal vi i butikken:)

Vaniljestang i fruktpureen høres virkelig godt ut. Satser på at dette blir en slager til min lille kresne gutt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...