Gå til innhold

fin nettside forresten...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal på foredrag med Jesper Juul om et par uker. Gleder meg!

(Selv om akkurat på dette spørsmålet synes jeg han svarte overraskende "svart-hvit" etter min mening. Av egen erfaring synes jeg det å lære gode søvnvaner etter sleepsense el. "kontrollert gråt" om du vil, fungerer utmerket og frykter ingen hjerneskade her i huset...)

Skrevet

Jeg må si at jeg virkelig ikke er en del av Jesper Juuls fan-klubb. Har har mye riktig å si, men jeg synes han blir unyansert. Særlig i artiklene i A-magasinet har jeg flere ganger reagert på at han er bombastisk. Å trekke inn sammenhengen mellom kontrollert gråt og spisefortsyrrelser er et godt eksempel. Dette har han så vidt jeg vet ingen dekning for å påstå (jeg leser en del nyere spebarnspsykologi. Selvfølgelig ikke alt og kan ha gått glipp av en viktig artikkel, men jeg prøver meg allikevel på en påstand...) sikkert. Det er en korrelasjon, men hva som er den underliggende forklaringen vet man ikke.

Jeg synes at han i en del tilfeller trekker for sikre konklusjoner og at han for ofte gjør det på en måte som påfører foreldre dårlig samvittighet. Hvor blir det av den kompetente moren i Jespers univers?

Skrevet

Men hvis man leser med sine egne voksne øyne... så kan man ta til seg det lure man vil ha, så kan man legge til mest av seg selv, og vips... så er det vel sånn vi lærer å være oppegående interreserte foreldre???

Både Anna Wahlgren og Jesper Juul er to bastante mennesker, Rosseau er en annen... det finnes mange av dem, de tenker, tenker stort, tenker høyt, og går for sin egen løsning... jeg syns det er stilig, og jeg liker det godt!

Det er jo derfor det er interresant å diskutere, fordi det setter i gang prosesser i hodet som gjør at man til slutt handler ut fra sine egne konklusjoner.... Det viktigste med disse menneskene er å lære bort at man skal ha respekt for barnet.... det er vel ingen nyhet for oss akkurat, men vi har da vel sett møtt og lest nok om og av foreldre som ikke akkurat behandler barnet med respekt? Jeg syns de er fine jeg, - unyanserte, sta og selvmotsigende, javel - men de har et viktig poeng, de heier på at barnets utvikling skal foregå i sunnhet godhet varme trygghet nærhet og respekt - det er vi da enige i.... om det lar seg gjøre er en annen sak.

Skrevet

He, he... I fare for å bli sett på som en liten nikkedukke som bare er enig med alle, må jeg bare si at det var bra sagt, Dritgrei ;-))))

Drar på foredrag med Juul i regi av barnehagen til ungene. Synes det er et bra tiltak og lytter gjerne til hva Juul sier, men anser meg moden nok til slutt å velge hva jeg velger å benytte og hva jeg synes er GPP...

Skrevet

Jeg henger meg på her! ;o) Nikkedukkegjengen :o))

Jeg er av og til inne på famlab for å lese artikler om tenåringer spesielt. Selv om jeg føler meg nokså ung, så er det noen år siden jeg var tenåring. Det er ikke alt som er like treffende, men jeg får av og til litt mer forståelse og dermed bedre tålmodighet med sekstenåringen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...