Gå til innhold

Dilemma! Hvor gammel for barnehage??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på tre md. Har kommet inn på skole fra høsten av,start i august. er det for tidlig å ta han inn i barneghage da?

Ikke ute etter å starte noen debatt men lurer på hvor gammel de må/kan være for å få plass i bhage. Jeg har permisjon til oktober.

Hva mener du? kan jeg begynne og studere eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn er født i slutten av oktober, og han begynte i barnehage i august året etter, altså 9,5 mnd gammel. Var der ikke så lange dager i begynnelsen, for jeg hadde permisjon hele august, og pappan i september, men han stortrivdes fra første dag.

De som er så små blir ofte litt "maskoter" også, så alle- både voksne og barn passer ekstra godt på dem.

I vårt tilfelle har det gjort gutten veldig trygg på seg selv og barnehagen.

Jeg syns du skal begynne å studere igjen!:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Her var planen at snulla skulle i barnehage mens jeg gjorde ferdig bachelor fra høsten av...hun er vel 10 mnd ved skolestart i august. Men så blei jeg gravid igjen, så da blir det til at vi søker deltidsplass, og det er ikke krise om vi ikke får plass, men det blir jo lettere for oss alle sammen.

Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Vi har søkt plass fra 1 oktober. Da er lillegutt nøyaktig 10 mnd. syns det er tidlig- men vi må jobbe begge to. Selv begynner jeg å jobbe i august. Usj så tidlig. men sånn er det...

Skrevet

Jeg mener at det kommer mye an på barnets personlighet og hvordan barnehagen er tilrettelagt om du kommer til å være komfortabel med å levere ham i bhg.

Før i tiden var det jo vanlig at barn gikk i barnehagen fra de var 3 mnd. enkelte steder.

Hvis barnehagenn har 1 ansatt per 3 barn (altså 3 ansatte og 9 barn på avdelingen) så er de relativt bra bemannet. En annen ting du kan forhøre deg om er om det er mye sykefravær. Det er ikke uvanlig med 12-15 % sykefravær, men det er høyt. Besøk barnehagen nå, og snakk med de ansatte og FAU så kan du få et inntrykk av hvordan det er. Spør etter måltids- og søvnrytme så du kan peile deg inn på å lage de samme rutinene hjemme.

Jeg tror du fint kan begynne å studere i forhold til barnets beste hvis barnehagen virker betryggende. Jeg tror kanskje det vil bli veldig tøft for deg å levere fra deg sønnen din da, sånn at du bør være forberedt på at det er følelsesmessig veldig tøft.

Skrevet

Glemte å si: Du må høre med bhg. hvor gamle barna kan være, men mange bhg. opererer med 0-3 år.

Skrevet

Spørs sikkert litt hvor du bor, i kommunen jeg bor i så må barna ha fyllt 11 mnd ved oppstart. Men dette er jo de "vanlige" bhg da, ikke familiebhg- vil tro at de kan begynne tidligere der..

Skrevet

jeg jobber selv i barnehage og må si at det er ingen problem for barnet å begynne så tidlig..men jeg ville satset på å søke i en barnehage der de har avdelinger med barn fra 0-3 år og 3-6 år.. sånn at hun ikke kommer på blandet gruppe..da vil hun bli veldig liten..det er iallefall min mening da...;)

den minste som har begynt mens jeg har jobbet i barnehage var 10 mnd... det gikk kjempe fint.. han ble dillet og dullet med hele dagen lang... fikk kjempe masse oppmerksomhet osv...

siden du skal begynne på skolen så har du kanskje korte dager og har muligheten til å levere litt seint og hente tidlig..;) så jeg tror det kommer til å gå veldig bra

det eneste problemet er om du får plass da... jeg søkte på plass til datteren min med engang hun ble født... det var i mai 2006... hun står laaaaaaaaaaaaaangt nede på listen... så vi tror ikek det blir noe barnehage plass på oss med det første..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...