Gå til innhold

skal jeg slutte med folat nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har tatt folat daglig i hele 1.tri, men skal jeg slutte med det nå?

Det finnes ikke i det kosttilskuddet jeg tar (Triomar kvinne)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe! jeg er akkurat kommet inn i 2 tri. og spurte mannen min for 5 min siden om det ikke var nå man skulle slutte å ta folat=) han mente også at det var etter 3 mnd jeg slutta sist gang! var kanskje ikke til så mye hjelp, men litt gøy var det iallafall=)

Skrevet

Det er ikke farlig å fortsette med folat!! Det er visst vasnkelig å overdosere, det som ikke kroppen tar opp skilles for det meste ut i urinen!!!!

Skrevet

Eg fekk beskjed av jordmora at eg kunne halde fram med å ta folat til boksen var tom, kunne feks ta annankvar dag i staden for kvar dag. Tek eit multivitamin for å få nok vitamin D (tek omega3-tablettar utan vit D og kalsium utan vit D) og der er det litt folsyre også. Ikkje farlig å halde fram i alle fall (det er jo folsyre i slike gravid/amme-vitamin)

Skrevet

Leste nettopp at man burde ta det ut ammeperioden!!???

Men det var særlig viktig de tre første mnd...

Den skal vistt forebygge leppe-ganespalte så jeg har iallefall tenkt å ta den hele veien...

Søster til barnefar er født med det, er nurket mitt extra utsatt for å få det også???

Skrevet

Jeg hadde folat fram til uke 12, da sa legen jeg bare skulle slutte med dem(hadde da også tomt glass). Folat er for å forebygge ryggmargsbrokk, og lukkingen av ryggmargen skjer helt i begynnelsen av svangerskapet(altså innen de tre første mnd). Derfor er det ikke noe poeng å ta folat lengre enn de første 3 månedene(med mindre du i utgangspunktet får i deg for alt for lite folat gjennom ditt vanlige kosthold). Tviler på at det er noe farlig å ta folat for lenge, men det er de færreste som faktisk trenger dette vitaminet i form av vitamin-piller. Spis broccoli, spinat, sitrusfruker og grove kornvarer så får du folaten du trenger nå etter førstre trimester

Skrevet

dette er forsåvidt info jeg fikk fra legen min samt en brosjyre fra Sosial- og helsedirektoratet.Bare sånn at det ikke blir misforstått og folk tror jeg har kommet på dette selv,hehe! Folat som forebyggende for annet enn ryggmargsbrokk har jeg ikke hørt noe om, men det kan godt være

Skrevet

Jeg spurte jordmor da jeg var på kontroll sist, og hun sa at det er ikke farlig å fortsette å ta det, men det er ingen vits i for fosteret sin skyld, for etter 12 uker er fosteret ferdig utviklet uansett.

Skrevet

15 uker ut i svangerskapet fikk jeg beskjed fra legen om at jeg kunne slutte med folat.

Skrevet

jeg fikk beskjed fra jormora mi om å bare fortsette å ta det til boksen er tom..... jeg er nå 18 uker på vei, å tar det fortsatt.

Er vsst litt glemsk, så husker ikke å ta hver dag... (men er da 2 boksen jeg driver på da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...