Mariana_K Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Har lest om at A-hus fra neste år har planer om å ID- merke alle nyfødte for å hindre "babykidnapping" o.l. Høres da veldig merkelig ut?? Noen andre som har tanker om dette? Tror ikke jeg ville ID- merket babyen min frivillig... synes det er litt på kanten...
Regnbuemor til 2 Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Det der reagerte jeg på også. Må da være mye annet man trenger og bruke de pengene på i det norske helsevesenet. Det kan da umulig være gratis?
snehvit77 Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Synes også det høres litt merkelig ut... Visste ikke at vi i Norge hadde problemer med baby- kidnapping....? Da jeg lå på basel sist (Riksen), hadde jeg sønnen min hos meg hele tiden. Lurer litt på hva problemstillingen var som gjorde at A-hus har bestemt seg for å id- merke alle nyfødte...? Noen som vet noe mer om hvorfor?
Mariana_K Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2007 Skjønner ikke helt hvordan de mener det skal foregå... skal de utstyre barna med et bånd rundt armen eller er det snakk om å implantere en ID- brikke som de gjør på dyr? Det synes jeg blir uetisk... og et bånd rundt armen kan vel bare kuttes av?
SOMMER :) Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Min baby skal ikke ha noen ID brikke! For å sette det litt på spissen- det neste er vel at de skal implantere en id brikke på alle nyfødte....
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 Tror jeg kan forklare dette--hvis det er det jeg tenker paa. Her i USA er det ofte saann at babyen faar en slags elektronisk ID-brikke rundt armen og ankelen, og barnets mor og far faar ogsaa et slikt armbaand paa seg. (Vet ikke helt hvordan de blir festet, men man kan ikke faa dem av uten rett utstyr. Og det er ikke snakk om noen implantering...he he...kun et digitalt armbaand.) Jeg har sett dette en gang da jeg besoekte en venninne paa sykehuset, men da var det saann at hvis babyen ble baaret vekk fra foedeavdelingen gikk en alarm og alle doerene til sykehuset laaste seg automatisk. (Altsaa ville det bli umulig aa kidnappe babyene fordi doerene laaste seg.) Vet ikke helt hvordan "brikkene" til foreldrene fungerte--men tror det var slik at de kunne baere babyen paa steder hvor andre ikke kunne. Her i USA kan det sikkert vaere greit aa ha det, fordi kidnappinger tross alt forekommer paa sykehus--men at det skal vaere noedvendig i Norge synes jeg er litt rart.
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Hmm...sprøtt....men skulle gledelig tatt på oss slike armbånd jeg for å unngå slike ting, regner med de fjerner de når man reiser anyway...! Man vet jo aldri. Hadde datteren min oxo hele tiden med meg på sykehuset...oxo på natten...men hadde nok vært extra betryggende når man vet hva mennesker kan være i stand til + sikkert færre som ville prøvd seg og når alle har sånne "armbånd"...! Det er jo ik problem....bare en extra trygghet syns jeg da
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 syns det e bra i...har blitt så mye rart her i landet no,å ska ikkje sjå bort ifra at slikt kan skje her også...men nordmenn er for naive..tror ikkje slikt kan skje her..men husk dt har blitt myemye kriminalitet her...og stor innvandring gjør det ikkje bedre...snakker om de suprkriminelle altså...e så mykkje rart her no te dags at det e godt de er føre var syns i.... å så klart de ikkje ska implantere de i ungen...hallo ??? å så klart det blir tatt av når ungen reiser hjem....
Snupi27 Skrevet 26. februar 2007 #9 Skrevet 26. februar 2007 jeg syns det er veldig bra jeg da. skulle ønske min baby fikk det på sykehuset når jeg skal føde! det kan jo skje at noen gærninger kidnapper her i norge engang oxo..
Kaffelatte Skrevet 26. februar 2007 #10 Skrevet 26. februar 2007 Tar jeg ikke feil så har det skjedd ihvertfall ved ett tilfelle i Norge. Så vi er ikke så trygge vi heller, som vi liker å tro. Dette er forresten snakk om et digitalt armbånd, ikke et implantat. Så jeg ser ikke noe etisk uforsvarlig ved dette, man får tatt vekk armbåndet når man reiser fra avdelingen, og det er for barnets sikkerhet. Folk er syke og kan finne på det utrolige, så jeg ville sett det som en ekstra trygghet. Tross alt, en kidnapper kommer jo ikke inn i sivile klær og kidnapper babyen, i de tilfellene jeg har hørt om har de vært utkledd som helsepersonale og hevdet at de skulle ha babyen med til prøver. Hvordan skal en sliten mor skille en kidnapper i fåreklær da? Nei, jeg håper de innfører dette snart, hadde vært trygt om vi hadde fått det når jeg skal føde i august.
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #11 Skrevet 26. februar 2007 Det er jo bare snakk om en brikke som brukes på sykehuset, ser ikke noe som strider mot personvern el. i dette. Det jeg synes er litt rart er at Ahus vurderer dette som nødvendig, dersom de ser behov for dette burde vel flere sykehus innføre systemet? Eller er det bare Ahus babyer som er i fare for å bli kidnappet/forbyttet?
SOMMER :) Skrevet 26. februar 2007 #12 Skrevet 26. februar 2007 Jeg mener det er en måte å spre frykt på! Nok en ting vi skal være redde for. I norge er ikke kidnapping et problem-ennå... Men nå skal vi ligge på sykehuset å være redde for det også da. På Ullevål får jo ikke babyen min slik brikke, skal jeg være redd for at den blir kidnappet i tillegg til alt det andre man skal streve med av tanker og følelser.??? Nei jeg mener at så lite som det problemet er i Norge burde det være unødvendig. Men blir det et problem med flere kidnappinger eller kidnappingsforsøk blir det en annen sak. Vi kan faktisk ikke helgardere oss mot alt som KAN muligens kanskje skje... Men dette er jo bare min mening... :-)
Kaffelatte Skrevet 26. februar 2007 #13 Skrevet 26. februar 2007 De sa i artikkelen at dette er en måte å være i forkant av problemet på. Det er et sikkerhetstiltak, man trenger jo ikke gjøre det til mer enn det det er. La oss si vi får flere slike saker i fremtiden da. Da syns jeg jeg hører foreldres uttalelser om at dette burde vært tatt tak i for lenge siden, og føde- og barselavdelingen burde hatt tiltak osv. Nå når de prøver å være i forkant så er folk likevel misfornøyde. Svaret mitt er ikke ment krasst mot noen her, men jeg ville bare få frem at det kan være en bra ting at også Norge prøver å være litt forut. Forhåpentlig blir ikke dette et problem, og brikkene vil jo uansett ikke gjøre noen skade. Man kan sikkert velge bort disse brikkene også, men jeg syns det er bra at man får velge. Forhåpentlig følger de andre sykehusene etter, men det er bra at ett sykehus har tatt initiativ syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #14 Skrevet 26. februar 2007 HUFF! skal vi være redde for kidnapping også nå? Sist gang hadde jeg sønnen min ved siden av meg nesten hele tiden. Men bare nesten - jeg fikk keisersnitt og det første døgnet måtte han stelles av helsepersonellet. Det kan skje denne gangen også. Men da kommer jeg jo til å være hysterisk redd for at noen skal ta han!!!
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 26. februar 2007 #15 Skrevet 26. februar 2007 tror ingen her inne er hysterisk redde for dette..men e jo godt at de fører det inn nå som det ska bli et nytt sykehus...
Kaffelatte Skrevet 26. februar 2007 #16 Skrevet 26. februar 2007 Jeg var nå redd for alt uansett da jeg fikk min første for ett år siden. Et slikt armbånd hadde ikke gjort meg mere redd, heller tryggere på at sykehuset tar alle slags bekymringer på alvor. Min lille var også med meg overalt, jeg hadde henne til og med med meg inn på badet. Men som jeg skrev lenger opp her, de episodene som har vært med kidnapping av babyer enten det er utenlandske eller norske sykehus, så har kidnapperne ofte gitt seg ut for å være helsepersonell. De har ikke valset inn i sivil og tatt en ubevoktet unge liksom. Da er det jo godt å vite at de kommer seg ikke ut med ungen uten å kjenne til alarmsystemet, selv om de bærer hvite klær og skilt. Jeg hadde som sagt tatt imot en slik trygghet med takk, det er ikke snakk om noe annet enn et midlertidig armbånd, og dette armbåndet hadde ikke gjort meg mere bekymret.
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 26. februar 2007 #17 Skrevet 26. februar 2007 enig med deg altså...vi må slutte å være så naive å tro at det aldri skjer oss...å de id brikkene må helsepersonalet ha på seg også...å de får en ikkje uten å jobbe der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå