ScaryMama Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 En av mine aller beste venninner skal gifte seg. Vi har snakket sammen om bryllupet flere ganger og jeg har sagt at mamma kan passe babyen så det er ikke noe problem for oss å komme. Så får jeg innbydelsen, og der står kun MITT navn, ikke mitt og mannens. Syns selvfølgelig dette er kjempe rart, og spør henne litt forsiktig om det. Hun forklarer at hun har har valgt å ikke be de hun ikke kjenner (hun har bare møtt mannen min en gang) og at det er flere kjærester som ikke er bedt. Så sa hun at jeg måtte bestille hotellrom, men jeg har jo ikke lyst til å sove borte fra både mann og barn. Etter en stund så sa jeg at jeg kom til å dra hjem etter middagen og ikke være med på festen siden jeg ikke kjenner så mange og syns det er litt stusselig at ikke mannen min skulle være der. Da sa hun at han kunne komme til kaffe og kaker. Ja greit nok tenkte jeg, men syns det er litt rart.Dessuten så har ikke jeg noen inntekt så det er mannen min som har betalt min del av utdrikningslaget, bryllupsgave og kommer til å betale drikke og hotellrom i forbindelse med bryllupet. Jeg syns at det er veldig dårlig å ikke be mannen min når vi faktisk er gift. Mannen min sier at han forstår henne men det gjør ikke jeg!! Er det jeg som er rar eller er det ikke litt dårlig? Hun forsvarer seg også med at hun ikke var bedt i vårt bryllup, men det er fordi vi ikke ba noen venner. Bare nærmeste familie. Og hadde vi bedt venner, så hadde vi bedt med følge. Hva syns dere?
Gjest Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Nå driver jeg og planlegger bryllup selv og veit hvor dyrt det er...Folk synes det er gnitent og kjipt om man sier det rett ut, men rett ut; det er skitdyrt og man sparer inn der man kan.. Nå har vi valgt å spare inn på å ikke spandere mer alkohol enn et glass vin til maten, for å få med alle men da er det også gæli i andres øyne...Vil bare si at det jammen ikke er lett å glede alle...
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 jeg ble invitert med til brylluppet til kusinen til samboeren min, selv om hun ikke kjente meg. men de hadde et kjempestort bryllup da
ScaryMama Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2007 Vet ikke om dette regnes som stort men det er ca. 50 stykker.
Murmeline Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Ikke lett å glede andre nei.. Vi valgte en annen løsning, men såret mange med den også. Vi ba alle med følge (bortsett fra to single venninner), og halvparten venner. Vi kortet derimot ned på "plikt-tanter" som vi ikke hadde sett siden konfirmasjonen. Tanten min ringte et par dager før bryllupet og var tydelig furten:( Ja, det er skitdyrt å gifte seg, og vanskelig å gjøre alle til lags. Skjønner at du er skuffet, kjedelig å dra alene, spesielt hvis du ikke kjenner så mange av gjestene. Men jeg forstår valget hennes, noen av følgene til våre venner, var jo gjester kun pga samboeren sin, og så nesten ut til å føle seg litt utenfor faktisk.. Hm...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 jeg synes dette var veldig rart jeg.. om de skal spare inn noen plass,så burde de prioritere litt annerledes synes nå jeg! Tenk alt det han har betalt for hennes bryllup da.. da synes jeg at hun burde kunne betale de pengene det koster for å ha han med bordet! helt ærlig (skyt meg dere som vil) men jeg synes rett og slett at det var litt råttent gjort!
belli72 Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Jeg synes ikke det er noe okay gjort av venninnen din. Etter vanlige skikk og bruk regler, så skal man invitere ektepar. Dersom man er kjærester (eller samboere) så kan man visstnok la være dersom man ikke kjenner den ene parten....
#Troika# Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Synes det er velig rart at de ikke ber mannen din fordi de ikke kjenner ham. Hadde også følt meg veldig ille til mote, hadde jeg vært deg.
Gjest Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Faktisk; det er ekstremt uhøflig og bryter totalt med skikk og bruk. Jeg inviterer ikke kun den ene delen av et par om jeg inviterer til filmkveld engang jeg. Det er enten en eller begge med mindre det er jentekveld. Jeg visste ikke så mye om hva som var skikk og bruk når jeg skulle gifte meg. Inviterte derfor bare de eldste fetterne og kusinene, da ble det rabalder ja! Så dagen etter de fleste hadde gått i posten kjørte jeg inn til Oslo med resten. Synes det er lusent av venninna di, og ja det er dyrt med bryllup, men ikke SÅ dyrt. En kuvert i et bryllup koster 400-950kr. I den store sammenhengen gjør nok ikke din mann forskjellen. Og du er forlover er du ikke? Enda dårligere at hun da ikke har invitert ham... Så har jeg sagt min mening. Sånt gjør man bare ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Dette hørtes rart ut synes jeg. Vet at et bryllup koster flesk, men det finnes mange steder å spare inn. Hvis man har en venninne som er gift, så kan man da ikke la være å be mannen??!! Jeg tror faktisk jeg hadde latt være å dra... (kunne jo bedt dere begge til kaffe istedet da..)
Murmeline Skrevet 25. februar 2007 #11 Skrevet 25. februar 2007 Haha, leser det åndsvake svaret mitt, glemte egentlig hele poenget mitt, så here it comes: bedre med kvalitet enn kvantitet, enten be folk ordentlig i stedet for halvveis. Så får man heller la være å be andre.
ScaryMama Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2007 Jeg er ikke forlover, men bridesmaid (litt usikker på hva det innebærer). Ja det var det jeg trodde, at det var dårlig. Jeg vurderte jo å droppe festen men da sa hun at han kunne komme til kaffe og kaker. Syns det er kjedelig å be han om å dra langt (ca. 12 mil) for litt kaffe, og da må i tillegg betale hotell! Jeg hadde faktisk syns det var bedre om begge bare var bedt til kaffe. Mannen min har ikke sånn veldig lyst til å komme men gjør det for min skyld. Så får jeg dårlig samvittighet fordi han er så glad i middag!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #13 Skrevet 25. februar 2007 det hadde ikke jeg funnet meg i. Syns det er respektløst overfor ditt forhold med mannen. Jeg hadde ikke dratt.
OsloMor Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Noe så frekt!! Dersom de ikke har råd til å be med ektemann/samboer i bryllupsfesten sin, har de ikke råd til å ha fest. Da får de ta konsekvensene av det og heller gjøre som resten av oss med dårlig råd, nemlig droppe "den store festen" og heller ta en middag med nærmeste familie og forloverene. Mye bedre enn å opptre på den måten.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #15 Skrevet 26. februar 2007 Gifte blir bedt som et par, ikke alene. Uansett om man kjenner den andre parten eller ikke. Samboere ville jeg også bedt som par, for er man samboer har man gjerne kjent hverandre såpass lenge at det er naturlig å komme sammen. Men jeg ville ikke bedt kjæresten til en venninne som hun hadde datet i 2 måneder liksom. Eller en uke for den slags skyld. Men hovedregelen er at gifte par kommer sammen. Gamle tanter og andre man ikke har sett på årevis er det faktisk lov å droppe syns jeg, hvis man aldri har kontakt likevel. Har man ikke råd til naturlige par driter man i festen og ber bare forlovere og nærmeste familie. Vi har opplevd dette, men ikke fordi min kjæres familie ikke kjente meg, men fordi moren til partneren min også var bedt og hun kunne ikke utstå meg. Derfor ble partneren min bedt alene, enda vi er og var gift. Vi ble både såret og lei oss, men partneren min gikk i sin slektnings bryllup. Men hun ble ikke så lenge som hun ellers ville gjort og hun gikk med en sår følelse. Men skal jeg være ærlig så er jeg bare glad jeg slipper sånne familiesammenkomster, for jeg kan egentlig ikke fordra det. Jeg ble til og med lei i mitt eget bryllup, når kvelden sakte krøp avgårde. Hehe.
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 26. februar 2007 #16 Skrevet 26. februar 2007 skjønen rbare at den dagen jeg skal gifte meg . skal jeg har råd til å be de jeg har lyst til. ei god venninne inviterte de fleste av vennene sine til brylupet sit.t men kun familien var tilstede ved middagen. det syntes vi varh elt greit. hun gjorde ikke forskjell på oss. og forklarte det som det var at de ikke hadde råd tli alle til middag. hun hadde aldri møtt kjæresten min heller forsåvidt. men inviterte likevel han. selv om vi måtte reise med fly for å være med på vielsen og festen etterpå syntes jeg det var greit!
2julibarn Skrevet 26. februar 2007 #17 Skrevet 26. februar 2007 Enig med deg! Veldig rart at dere begge ikke er bedt! Brudeparet burde spart inn på andre ting i stedet, eks drikkevarer til festen. Bruden høres egoistisk smålig ut, et stort poeng er at gjestene skal kose seg, ikke bare brudeparet!
adelia*termin 18/10* Skrevet 26. februar 2007 #18 Skrevet 26. februar 2007 Samboeren min ble invitert i bryllup i sommer. Han gikk ikke, av den grunn at jeg ikke var invitert Par er par...
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #19 Skrevet 26. februar 2007 Jeg mener at det er opp til hver og en å bestemme hvordan de vil ha bryllupet. Likevel er jeg helt enig med deg i at det er sært å bare be deg uten mannen din. Jeg tenker at da burde man kanskje avgrense bryllupet på andre måter. Jeg har aldri opplevd å bli bedt i bryllup uten mannen min. Jeg ble også bedt i bryllup til venner av mannen min da vi "bare" hadde vært sammen i ett år selv om jeg vet at de ikke hadde god råd.
nutri Skrevet 26. februar 2007 #20 Skrevet 26. februar 2007 Jeg synes definitivt at å invitere venner betyr å invitere deres partnere også, spesielt hvis de er gift. Blir det for dyrt med alle til middag, så kan jo vennene heller komme senere til kaffe og kaker.
Dibber Skrevet 26. februar 2007 #21 Skrevet 26. februar 2007 Da hadde ikke jeg dratt! Synes det er veldig rart å ikke invitere han. Vi skal i bryllup til sommeren. Ei barndomsvenninne av meg gifter seg, vi var bestevenner hele skoletida inkl videregående. Men hun kjenner ikke mannen min, for vi har bodd på hver vår kant av landet etter videregående (kjempesynd). Men han er invitert i bryllupet han også.
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #22 Skrevet 26. februar 2007 Joda, kunne sikkert bedt venner bare til kaffe, men så synes ganske mange at det er "annenrangs" og bare være kaffegjest også da..Synes det er helt urimelig at man skal forvente at brudepar inviterer absolutt alle i sin nærhet OG deres partnere. Man burde ikke bli nødt til å være milionær for å gifte seg og uansett hvordan man gjør det er man visst egoistisk og forferdelig hvis man ikke spyr ut tusenlapper i øst og vest. Det billigste stedet vi fant som ikke så ut som et rottereir var 1200 pr person...bare til info du som mente at det er billig å ha middagsgjester...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå