Gå til innhold

Stebarn og dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere hatt med stebarna på selve seremonien i kirken? Altså oppe ved alteret når deres barn skal døpes? Er det vanlig? Vi er litt uenige her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lite erfaren med dåp og stebarn... Men dersom det var ditt barn (altså din manns stebarn) ville du hatt din sønn/datter ved alteret?

Ikke lett, men av og til hjelper det å se det fra den andres synspunkt..

Lykke til! Hilsen stemor

Skrevet

Ved selve sermonien her var værken mine eller hans barn oppe ved presten. Det var kun faddere og oss. Barna satt nede og fulgte med.

Men det er veldig inndividuelt for hva folk ønsker så jeg tror ikke det er noe fasit på det.

Det var egentlig ikke noe vi diskuterte for barn blir ofte rastløse så greit for de å sitte på benken, men er dette noe barna hadde ønsket både mine og stesønn min hadde det vært en selvfølge at de hadde fått lov.

Skrevet

Vi hadde med stebarnet oppe ved alteret når barna ble døpt. Hun er jo søsken av barnet. Når vi fikk nestemann var jo jenta vår med også, hadde ikke gått opp dit uten henne. Og dermed synes jeg det er naturlig at stebarnet mitt var der også.

Søsken av barnet, fadderne og oss foreldre sto rundt barna når de ble døpt.

Skrevet

Ja - jeg ville hatt med stebarna hele veien.

Om det er vanlig..? Aner ikke, men de er jo fullverdige søsken, så sånn jeg ser det skal de helt selvfølgelig være med!

Skrevet

Jepp.

Han gikk sammen med oss inn i kirka i en sånn prosjesjon, han sto oppe sammen med oss under sermonien, han tørket hodet på lillebror etter døpinga og han tok i mot dåpslyset fra presten og bar det ned etterpå. Han var da 5 1/2 år og er sambos sønn.

Skrevet

Mannen min hadde ingen innsigelser mot at hans stebarn var fremme ved døpefonten, og jeg hadde ingenting imot at mitt stebarn deltok aktivt. Vi har verdens søteste bilder, av to karer med store øyne som bare så vidt stikker oppom døpefonten. Så fikk min manns sønn tørke av hodet til babyen, etter selve dåpshandlingen. Dåpen hadde aldri blitt den samme uten deres deltakelse.

Her omkring er det veldig vanlig at søsken får komme frem under dåpen, og også kusiner og fettere om det passer sånn.

Skrevet

Det er vanlig at søsken er med frem til døpefonten. Ditt stebarn er jo mannens barn og dermed dåpsbarnets søsken. Synes derfor at stebarn skal inkluderes. Mine barn er ikke døpt, men ville reagert veldig negativt hvis mannen mente at min særkullssønn ikke skulle delta aktivt i navnefestseremonien.

Skrevet

Ja stebarnet mitt var med. Og det var også kusinene.. :-) Syns det er naturlig at alle barna er med opp til døpefonten. De er jo litt nysgjerrige og vil gjerne se hva som skjer... :-)

Skrevet

Barna til samboeren var med i kirken, men de satt sammen med farmor og farfar. Dette var vårt barn sin dag og all oppmerksomheten skulle rettes mot henne, og da ville vi ikke at de skulle være med opp og lage sirkus ved presten. I selskapet utstyrte vi de med tv og tv spill på et eget rom, så de kunne sitte der og holde på litt for seg selv. De syntes jo bare selskapet var kjedelig allikevel, hadde det mye bedre der.

Vi var veldig fokusert på at dette var jenta vår sin dag og at ikke de skulle ta oppmerksomheten fra henne.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig hva du mener, jeg har en stesønn selv og synes ogsp det er veldig greit når han kan sitte på et rom med tv spill fordi det er noe han elsker og han kjeder seg ofte i selskaper. Men nå har jeg fått en gutt selv og jeg hadde IKKE syntes det hadde vært greit om han skulle spillt tv spill gjennim et helt selskap så nå har jeg forandret litt syn på stesønnen også.

Jeg mener at barn må lære hvordan de skal oppføre seg i forskjellige sammenhenger og eneste måten å lære det på er å være med oss voksne. Vi hadde med stesønnen på alt i dåpen til sønnen vår og ja han har fryktelig mye lopper i blodet og tar mye oppmerksomhet, men i ettertid hadde jeg fått veldig dårlig samvittighet om jeg hadde utelatt han. Selv om det er barnet deres sin dag så betyr jo ikke det at man skal glemme og omtrent overse søsken og andre barn?? Når jenta deres blir eldre og kanskje får søsken vil du skyve henne bort siden det er babyen sin dag?

Altså, jeg har akkurat de samme følelsene som deg, men jeg nå bare ta meg selv i nakken og prøve å behandle han på lik linje som mitt eget barn...

Skrevet

Ja, er ikke det helt vanlig da. Jentene "våres" var med iallfall. De tok av luen og tok imot lyset. Presten som ville at de skulle innvolveres litt. Alle barna jeg og sambo er onkel og tante til var også fremme og såg. (11 stykker) Kjempe kjekt for alle parter.

Skrevet

Hm... Må bare si at jeg synes det er rart at noen her ikke vil/ønsker at stebarn skal være med til døpefonten ved dåp. For det er jo ekte søsken til dåpsbarnet? Selv om det er deres stebarn?

Er ikke stemor selv, men min eldste datter har en stemor hos far, og mannen min er altså stefar til henne. Hadde vært utrolig rart om ikke hun skulle vært med opp i dåpen da... Hun er jo storesøster:)

Skrevet

Jeg har tre stebarn, og alle tre var med opp til døpefonten da snuppa skulle døpes.

Nå hadde ikke jeg noe spesielt ønske om å døpe henne i utgangspunktet, det var pappa'n som så gjerne ville det - men når det først skulle skje, så synes jeg det var en selvfølge at de var med opp. Alle som ble døpt både da min nevø ble døpt fire mnd tidligere og da snuppa ble døpt, hadde med søsken opp hvis de hadde søsken.

Skrevet

Samboeren min har en datter på 4 fra tideligere.. Jeg og sambo fikk en datter i fjor høst. Da hun skulle døpes, så skulle stedattern min være med også oppe ved alteret. Men hun var syk desverre, så hun var ikke med i det hele tatt.,. Hadde over 39 i feber:(

Men jeg synes at stebarna skal være med, for de er fullverdige søsken. Det er i hvertfall min mening da

Skrevet

Faktisk ville jeg ikke hatt med mitt eget barn oppe ved døpefonten heller. Mener at det er for faddere og foreldre og syns at søsken kan sitte sammen med bestforeldrene. Men det er det som er vanlig her da! Har full forståelse for at andre ting kan være vanlig for andre.

(Vil legge til at jeg ikke er stemor, men min sønn har en stefar som ogs er far til min datter.)

Skrevet

Dåp har vel med teologi å gjøre?

Så vidt jeg huske er det noe i Bibelen om no søsken til Jesus. Altså halvsøsken. Vedder på at Maria hadde dradd med Jesus om det ble noen dåp på disse andre barna hennes.

Skrevet

Ja, synes så absolutt at stebarna skal være med opp ved dåpen. Første gang vi døpte var de med opp, andre gangen ville de ikke (er blitt ganske store nå...) men satt sammen med resten av familien å kikket på.

Skrevet

Dersom guttungen vil, så skal han selvfølgelig få være med opp til døpefonten!! Det er jo stas med dåp, iallefall husker jeg at jeg syntes det, så klart han skal være med på alt han vil:)

Skrevet

Klart at alle barna i familien må bli med. Det er virkelig ekskludering hvis ikke. Hadde blitt veldig lei meg og såret om ikke alle barna mine kunne blitt med opp til døpefonten da fellesbarna ble døpt, fordi stefaren eller noen andre var i mot det.

Skrevet

Jeg har vært i en barnedåp, og det var til min ene nevø. Jeg var fadder, og trodde at jeg av den grunn skulle opp til alteret, men alt vi skulle gjøre var å reise oss.

I denne dåps gudstjenesta var det flere barn som ble døpt, og det var tilfelle for dem alle.

Hva sier presten om hvordan ting skal gjøres? Det kommer vel an på hvor mye plass det er og hvor mye tid de har? Kan alle bare bestemme hvordan de selv vil ha det?

Skrevet

Selvfølgelig var alle med opp til døpefonten! Presten oppfordret faktisk til deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...