Gå til innhold

Stimuli enda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at babyer på 5 mnd må bysses/vugges/puppes for å sove?

Jeg må det med jenta vår. Hun legger seg fint ned i sengen uten gråt, men hun klarer ikke selve innsovningen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min også..han er noen dager fra 5 måneder..har ikke hjerte til å la ham gråte så jeg håper i det lengste at det retter seg selv...:)

Skrevet

Jeg vil heller ikke gjennomføre noen skrikemetode.. Er det bare oss som har det slik tro?

Skrevet

min var også slik, men jeg måtte trene min gutt til å finne søvnen selv! det jeg gjorde, var først å innføre en god rutine for legginga... hos oss så ble det å sette oss godt til i senga vår med melk og bok (etter bleieskift og sånn såklart) så leste jeg i boka mens han drakk melk til han sovna, så la jeg han i senga.. etter noen dager da han var blitt vant med dette, så tok jeg bort melka litt tidligere, så "leste jeg han i søvn"..altså bare leste boka med rolig stemme, om igjen og om igjen, til han sovna! når han ble vant med det, og sovna fortere mens jeg leste, så bagynte jeg å legge han i senga når han var ferdig med melk og bok, så fikk han finne søvnen selv..for nå visste han at det var sovetid.. og dette gikk strålende!

etter en måned eller noe, så flytta vi kosestunden med bok og melk ned i stua, så gikk jeg opp å la han når melka var drukket opp! Dette gjøres enda, og min er nå litt over 10mnd!

Jeg annbefaler dere å komme igang med å prøve å få småptten til å sovne av seg selv så tidlig som mulig, det sies at det blir verre å vende dem til det etter som de blir eldre!

ønsker dere lykke til:o)

kos og klem fra

Skrevet

Tusen takk for tipsene dine! Skal jammen meg prøve dem! Jeg er sterkt imot skrikemetoder, men dette høres ut som om er gjennomførbart uten gråt.

Jeg har et par spm til deg. Håper det er greit.

-Gjorde du dette på dagtid også?

-Tror du dette med bok funker for en baby på 5 mnd? Jeg har pleid å synge til nå, men nå funker det ikke lenger...

- Hadde du faste tider for leggestunden på dagtid?

Klem fra HI

Skrevet

Hvilken bok leste du til han forresten? Var det en han å titta i, eller bare lytta han på stemmen din?

Skrevet

dette gjorde jeg kun for kvelden, på dagtid gikk det igrunnen til av seg selv, men husker jeg skifta over ifra å sove i vogn til i senga rundt denne tiden!

jeg gjorde dette da min var 5,5 mnd, og alt var "i boks" da han var 6mnd, så det tok ikke lang tid! :o)

jeg leste ei bok fra go`boken som heter SE! , denne er skrevet på rim, så jeg leste disse rimene om igjen, og om igjen.. tror ikke det har så mye med boka å gjøre, men jeg var veldig konsekvent på å lese samme boka, med samme stemme i rolig takt, slik at det skulle bli likt fra kveld til kveld! (nå leser vi alle slag bøker da, var bare i begynnelsen :o)

Han fikk også faste leggetider på dagtid på denne tia, jeg har aldrig vært noe "fan" av rutiner, men etter de ble innført, så ble dagen helt annerledes! Mini ble mye roligere, og det var ikke lenger vanskelig å finne ut hva gråten betydde.. var jo bare å se på klokka:)

Skrevet

Vi har som rutine til samme tid hver kveld...Først babymasasje med stearinlys på badet,så inn på stuen for amming da spiller vi samme cd med godnatt sanger hver kveld.Til å begynne med la vi han sovende,men gikk fort over til å legge han våken...gikk kjempefint.Er 5 mnd.nå,men gjort dette siden han var ca 1 mnd (cd og amming,masasje fra ca 6 uker).Tror det er viktig å lage rutiner for at de skal finne søvnen selv,de må vite at nå er det natt...

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi har rutiner på kvelden vi. Har hatt det lenge.

Skal prøve det på dagtid å, er bare litt vanskelig fordi hun sover litt forskjellig lengde på duppene.

Den boken har vi, skal prøve det.

Takk så mye! Håper det funker her å:) Du gir meg iallefall håp!

Skrevet

hehe, lykke til:) grunne til at jeg måtte ha denne rutinen kun på kveldene var pga at han ikke visste når natt var natt.. så det problemet er dere jo uten:)

håp er det jo selvfølgelig..hun er jo bare 5mnd! Bare husk å ikke puppe henne i seng til en av leggetidene, det blir det fort tull av, så sklir det ut (snakker av erfaring:o)

må også legge til at min gutt skrek mye under legging før, bare for han ikke fant roa selv, og skrek seg nermest i seng..

men. mens jeg holdt på å venne han til å finne søvnen selv, så gråt han ikke en gang mens vi holdt på! Ikke var det slitsomt for meg heller..i den koselige dynekroken jeg lagde til i senga mi, med koseklut, bok og melk kosa jeg meg til jeg holdt på å sprekke:o) Myyye bedre enn å bysse, hysje, gi mere melk før han eenelig sovna etter lang tid:)

håper virkelig det funker for dere og:)

Skrevet

Tusen takk for det:)

Ja, hun skiller mellom natt oog da. Men det virker likevel som om hun trenger en ny rutine på leggingen. Det er faktisk i det siste leggingen har blitt et problem. Tidligere har det kun vært problemer på dagtid. Men de siste kveldene har hun slitt også på kveld dessverre..

Beklager alle spm, men jeg har ett til. Hadde du lyset på, eller bare svakt lys når du leste boken? Er redd jenta mi kommer til å strekke seg etter boken og skal spise på den ol jeg:) Hehe..

Skrevet

jeg hadde døra til ganga litt åpen, så vi hadde litt lys inn!

min gutt har spist og smatta masse på boka.. men kunne jo boka utanatt etter kort tid, så jeg fortsatte bare å "lese"..tror nok bare hun blir irritert i stede for å bli trøtt om du ikke lar henne få smake litt..hihi:o)

du må bare spør i vei..blir så kry om jeg kan være til hjelp for noen:)

Skrevet

Det er bra:)

Ja, hun blir nok bare gal om hun ikke får spise på den. Jeg er bare redd hun blir overivrig når hun skal holde på med den. Hun har en tendens til å bli helt vill når hun spiser på ting. Akkurat fått to tenner, så kan nok være derfor. Men jeg skal prøve. Tror jeg prøver på dagtid i morgen først jeg.

Gutten din bruker ikke smokk?

Jenta mi bruker litt, men er ikke særlig ivrig på den fortiden. Selv om hun er ganske avhengig av den for å sove.

Hadde du han i fanget eller lå dere ved siden av hverandre?

Kopierer deg helt jeg nå:)

Skrevet

hehe, så koselig... så da kan jeg bare sende min til deg når jeg trenger barnevakt.. for de blir jo helt like, så da blir det jo ikkeno problem:o)

jo, min bruker sutt... men kun i sammenheng med legging, og er helt avhengig av den!

han har også en myk koseklut som jeg strøk over kinnet hans mens jeg leste..tok ikke lang tid før han begynte å stryke seg selv med den..og nå er den fast følgesvenn i senga:o)

jeg satt jo i senga, så jeg satt inntil veggen (med dyna mi i mellom veggen og meg, så hadde jeg poden forran meg..litt sånn i armkroken. Så hvis soverommet var litt kaldt, så hadde han dyna si over beina sine igjen.. så var den også god og varm til han skulle legge seg!

du kunne jo kanskje latt henne bite på en bitering eller noe mens du leser...men du ser, hadde ihvertfall ikke noe problemer med at han spiste på boka..han måtte bare han noen smaksprøver av og til:)

Skrevet

Takk så mye igjen:)

Skal prøve dette.

Men tror ikke det går med koseklut her da.. Da blir hun bare vill og skal spise den opp. Gjerne ha hele greia inni munnen, også blir hun sint når det ikke går:) Hehe!

Er litt skeptisk på å gjøre det samme både på dag og kveld jeg da... Hmm... Hva tror du om det?

Skrevet

jeg vet ikke... av erfaring så ville jeg tatt det kun på kvelden til å begynne med.. så kan du jo bare ta litt av det på dagen? f.eks flaske på sengekanten, så opp i senga med smokken?

nei, du må se det selv! Ingen barn er jo like..men som sagt, så ordna jo dagene seg veldig bra etter jeg fikk et bra system på kvelden!

:o)

Skrevet

Tusen takk:)

Det vil forresten uansett bli et skille mellom natt og dag. For selv om rutinene blir de samme, så er det mere lys på rommet på dagen.

Ha en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...