Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår datter på snart 2 år har gått fra å ha kjempe apetitt (hele veien) til ikke å ville ha noen ting. Når vi serverer noen hun liker så spiser hun bare en ørliten bit. Frem til nå har jeg ikke tenkt så mye over det ettersom hun alltid har spist så bra, men nå har det vart en stund og jeg begynner å beskymre meg litt over dette.

Har dere opplevd noe lignende? Er dette bare en fase? Noen som har tips til hva vi kan gjøre for å få henne til å spise skikkelig?

Setter VELDIG pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen vår (2.5 år i mars) har også vært igjennom en slik fase nå og da... Når vi er inne i en slik periode har jeg prøvd å introdusere nye smaker og lukter.... og da har som regel matlysten kommet tilbake igjen. Virker som om han av og til går matlei på en måte. Sist gang vi var inne i en slik periode lot vi ham prøve svart oliven og rød paprika på middagen - og nå går det mye bedre igjen..... Det å prøve med noe nytt når han har vært matlei har i alle fall slått an her i gården.... :) Lykke til !

Skrevet

Vi har det også sånn i øyeblikket (2,5 år). Han hadde influensa og antakeligvis ørebetennelse for halvannen uke siden, og ørebetennelser har vi slitt litt med fra tid til annen. Har merket meg at han alltid spiser lite når han er syk og en ganske lang periode etterpå. Vi forsøker å ikke stresse med det og regner med at han spiser det han orker, men til tider må jeg innrømme at jeg blir litt bekymret ja. Nå har han spist godt i dag, for første gang på lenge, så jeg håper det er på vei opp igjen.

Skrevet

Det kan være riktig å overse det og ikke lage noe stort nummer ut av det. Spesielt hvis hun virker frisk ellers (ikke er blek, slapp eller virker utilpass, sover dårlig osv.). Tror alle barn er i sånne faser. Viktig at foreldre ikke gjør det til en stor sak (overfor barnet) fordi det kan bidra til å opprettholde spisemønsteret hvis hun får masse oppmerksomhet på det.

Skrevet

Hei. To åringer er periode spisere! Dette er helt vanlig! så lenge hun får i seg litt sånn som en yogurt eller en frukt eller nok drikke går det bra. Disse to åringene får i seg det de trenger og man trenger ikke bekymre seg for mye eller lage en stor sak av det under måltider. Et lite tips er å la henne få være med å lage maten,prøvesmake litt underveis osv. Det går nok over skal du se;) Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...