Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Jeg har ingen fast stillingsprosent, og er med andre ord en ekstrahjelp eller tilkallingsvikar. Jeg har imidltertid jobbet ganske ofte helt siden jeg begynte i jobben - fordi det har vært mye bruk for meg. Nå vet jeg at de neste månedene vil jeg gå betrakelig ned i timeantall - og jeg syns det er urettferdig at permisjonspengene skal bli regnet ut i fra så få timer da det ikke gjenspeiler hva jeg har jobbet tidligere. Jeg kan jo ikke få flere timer og heller ingen ny jobb når jeg er gravid i 7. måned. Jeg har vondt i ryggen og mye kynnere.. arbeidet mitt er utelukkende stående arbeid noe som er slitsomt.. Men hva skal jeg si til legen min for at jeg skal bli sykmeldt 100 % ? Tro meg jeg har dårlig samvittighet, men jeg har ikke god nok økonomoi til å kunne risikere å miste flere tusen i måenden. Er bare redd for at legen min ikke skal sykmelde meg...Jeg har en lege i familien som mener jeg burde vært sykmeldt, men alle leger er jo forskjellige.
minime<3 in belly Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Som sagt så er jo det helt avhengig av hvordan legen din er og opererer med sykemeldinger. Jeg for min del har en lege som også jobber for en STOR bedrift og er VELDIG streng på sykemeldinger. Jeg har foreløpig ikke hatt behov for å være sykemeldt, men om jeg kommer til det stykket at jeg ønsker og føler en sykemelding så vil jeg gjøre mitt utterste for at legen min skal se og forstå det. Jeg hadde nok forklart det til legen min hvordan det lå ann. Jeg har selv fått sykemelding med min farmors bortfall fordi jeg kunne risikere og bli trukket mange dager i lønn fordi det ikke var egenmelding godkjent. Da ringte jeg henne bare og forklarte at jeg absolutt ikke hadde råd til å miste de dagene med inntekt og jeg fikk sykemelding. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Fødselspengene dine blir jo regnet ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd da, så alt håp er vel ikke ute??
cocochin med to små Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Takk Marie. Det er dette jeg vurderer. Hvorvidt jeg skal legge kortene på bordet og si at det er økonomiske årsaker, og i tillegg selvsagt nevne at jeg syns det er slitsomt å jobbe for tiden da jeg har veldig vondt i ryggen.. eller om jeg bare skal si at det er helsemessige årsaker.. er redd legen skal si at hun ikke kan gi sykmelding pga økonomiske årsaker. Men det er vel lurest å være ærlig.. Permisjonspengene regnet ut i fra de 6 beste? Det har ikke jeg hørt.. Jeg har hørt at de regner et snitt eller tar de siste 4 ukene.. I nesten hele fjor hadde jeg 100 % stilling i et annet firma. I dette firmaet har jeg jobbet ca. 80 % stilling i nov, desember, januar og februar. (begynte der i oktober) Og vil gå ned betraktelig nå! (Vi snakker ned til 12 timer i uken) Tenkte derfor at om jeg ble sykmeldt nå så var det det beste økonomisk..
tti78 Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 For å bli sykemeldt må man ha en diagnose, dvs man må faktisk ha en eller annen slags sykdom. Det å ha dårlig økonomi er ingen sykdom og gir dermed ikke rett til sykemelding. Jeg synes imidlertid det høres ut som du kanskje er inne i en slitsom del av svangerskapet ditt med kynnere og ryggsmerter. Tror nok du heller skal legge vekt på det når du ber om sykemelding. Du bør nok diskutere jobbsituasjonene din med legen din også, da dette er en ekstra psykisk belastning for deg. Dette gjør deg sannsynligvis veldig sliten, kanskje sover du dårlig? Svangerskapstretthet er også en diagnose man kan sykemeldes for. Jeg syns ikke du skal gjøre deg selv sykere enn det du er for å sykemeldes, men du bør forsøke å sortere litt for deg selv hva som er hva. Det er jo urimelig at du skal gå å bekymre deg resten av svangerskapet. Hvis du greier å legge frem situasjonen din på en ryddig måte for legen din, med vekt på hvordan det påvirker kroppen, psyken og svangerskapet ditt, så er det nok ikke så urimelig å tro at du kan få en sykemelding. Lykke til
cocochin med to små Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Tusen takk tti78 Skal tenke godt igjenom hva jeg skal si hos legen i morgen da. Har fått blærekatarr også i dag gitt. Hun kommer nok til å tro jeg er hypokonder, men..
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ i magen Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Jeg ble sykemeldt rundt 7. mnd sist pga kynnere. Mine kynnere ble fremprovosert av det jeg gjorde på jobben, som kan være å stå lenge, bøye seg eller løfte på ting osv. Legen skjønte ikke at jeg burde sykemeldes, men jeg snakket med en jordmor som sa at om jeg ikke ville at babyen skulle komme 3mnd for tidlig burde jeg slutte å jobbe med en gang. Fortalte legen hva jordmor hadde sagt og da ble jeg sykemeldt, gitt. Du kan jo snakke med en jordmor om du ikke sykemeldes, men med både rygg og kynnere går det nok fint.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Reglene kan ha btt forandret, men da jeg gikk som vikar så fikk en jo bare penger for de dagene vi var satt opp på i tiden fremover. hadde en full uke i 4 uker fikk en for det hvis sykemeldingen gikk så langt. Om jeg haade jobbet hver dag 4 uker før jeg ble sykemeldt og timene gikk ned med 50% så fikk vi ikke mer enn det vi var satt opp til....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Fødselsspengene er et gjennomsnitt av de 10 siste mnd, så alle mnd teller! Men du må ha jobbet i 6 mnd av de 10 siste for å få rett til fødselspenger.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 25. februar 2007 #11 Skrevet 25. februar 2007 Hei! Jeg er bare inne å smugkikker på 2.trim. Er i uke 36+0 nå, og jeg har på en måte blitt "straffet" for å ha blitt gravid. Jeg har en 80 % stilling som spl, men har jobbet mye ekstra før jeg ble gravid, og hadde dermed en god mnd lønn, mens nå derimot når jeg ble gravid hadde jeg ikke overskudd og ble vel ikke helt prioritert til ekstravakter, noe som resulterer i rein 80% lønn. Jeg har og hørt det med de siste 4 ukene, og 6 av de siste 10 mnd, men dette er regler som ikke sykehuset følger, så siden det er mer enn 14 dager mellom hver ekstravakt i løpet av de siste 3 mnd jeg har jobbet, så får jeg null utelling for hva jeg har jobbet ekstra tidligere! Utrolig skuffet over reglementet til sykehuset, når trygdekontoret er enig med meg om at de bør regne et lengre gj.snitt pga varierende arb.inntekt. Men de kan ikke overgå reglene som sykehuset har visstnok. Så hvis jeg hadde sm meg tidligere så ville jeg fått full utelling for de mnd jeg hadde jobbet ekstra. Men siden jeg har vært så "dum" å vært i jobb og "holdt" ut, blir jeg heller straffet for det- økonomisk! Så hvis formen din ikke er bra, bruk det for alt det er verdt, få en sm! Jeg snakker av erfaring nå, og har mistet 2-3 tusen i mnd, pga at jeg har vært i jobb.... D er j.....kjipt i et helt år! Beklager langt innlegg!!! Men surt å bli straffet for å gå i jobb altså!Lykke til du!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #12 Skrevet 25. februar 2007 Hei HI.. jeg er i samme situasjon som deg. Jobber ekstravakter på sykehjem og har en annen 50% stilling i kommunen. jeg ringte inn til nav med en gang jeg ble gravid og fikk beskjed om at permisjonspengene blir regnet utifra de tre siste mnd, men hvis det er stor forskjell i time antallet i disse mnd blir det 6 mnd tilbake, hvis fortsatt ujevnt går de tolv mnd tilbake eller til sist du skiftet jobb situasjon. Noe som for min del er i juli naår jeg sluttet i en 100% stilling og 50% stillingen min ikke beg før august. Da begynte jeg også å ta ekstravakter på sykehjem. i begynnelsen av svangerskapet var jeg utrolig plaget av kvalme og oppkast så i november og desember tok jeg ikke så mange ekstravakter. men i januar og februar jobbet jeg tilsammen 100%.Er satt opp også 14 dager inn i mars og vil prøve å jobbe 100% denne mnd oxo. Jeg tror faktisk at jeg blir nødt til å prøve å sykemelde meg i april, da jeg ikke tror kroppen min greier å jobbe så mye frem til termin+ at det er uforsvarlig lav bemanning på jobben noe som fører til at jeg må ta mange tunge løft iløpet av dagen. jeg er også født med skjev rygg noe som også tilsier at jeg ikke burde løfte så mye.. men måtte ta den jobben av økonomiske årsaker. Har stått på hardt for å jobbe 100 % og har ikke råd til å miste flere tusen i mnd så jeg vurderer det samme som deg... dessutten har jeg alltid jobbet mye, hatt lavt fravær og alldri vært sykemeldt. Så føler ikke at jeg burde ha dårlig samvittighet, selvom jeg føler at det er litt ekkelt å måtte gjøre det...
Ninababy Skrevet 25. februar 2007 #13 Skrevet 25. februar 2007 hva med svansgerskapspenger?? gir deg den samme summen som sjukepenger og samme retten til permisjonspenger.... men er noe som gis dersom jobben er for tung eller kan påvirke fosteret negativt. Dette kan jm skrive ut for deg. Jeg fikk dette, hadde butikkjobb med gåing og ståing og masse kynnere. Bare ett forslag....hør med jm du...
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 Har du sjekket reglene om foreldrepenger hos nav? - har sett at noen får beskjed om at regelen om "6 beste av de 10 siste mndene" bare gjelder dersom man står oppført som arbeidssøker hos nav, ...det er jo en ting... Isåfall vil permisjonspengene bli regnet ut fra de 6 beste lønningene før du går ut i permisjon. Dersom du mener at ryggen og kynnere er god nok grunn til å få sykemelding, synes jeg du skal si det til legen. - slik jeg ser det er "utsikter for dårlig grunnlag for foreldrepenger" ikke noe sykemeldingsgrunnlag - selv om jeg skjønner tankegangen din. Kanskje får legen større forståelse for deg, dersom du forklarer ham/henne situasjonen - eller kanskje er det helt motsatt, og legen nekter å sykemelde deg, fordi h*n tror eneste motivet for å be om sykemlding er økonomi, og ikke det at du ikke mestrer jobben mer pga rygg og kynnere.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 25. februar 2007 #15 Skrevet 25. februar 2007 Ikke regn med at det er nok med reglene fra nav, jeg ble jo rammet av hva som var reglene for sykehuset!!! Nav ville jo "gi" meg mer i mnd, og d er faktisk de som skal betale det (!!"#¤¤&&??!!!!!) men reglene til sykehuspartner var jo de som var gjeldende, altså det med ekstravakter de siste 3 mnd ... Hadde jeg bare visst det på forhånd! Helt idiotisk at systemet er sånn!
cocochin med to små Skrevet 25. februar 2007 #16 Skrevet 25. februar 2007 Jeg føler også at kynnerne mine blir fremprovosert i min butikkjobb. Jeg står hele dagen og det er en del bøying og løft. Problemet er bare at jeg har en forelder som er lege, og fikk beskjed om at kynnere ikke var noe farlig og at sykmelding p.g.a kynnere var noe av det dummeste hun hadde hørt om.. Derimot mente hun jeg burde vært sykmeldt p.g.a ryggsmerter, men det er jo ikke hun som er legen min, og jeg kan jo ikke akkurat si "jammen mamma sa..." om legen ikke mener jeg er syk nok til 100 % sykmelding. Ja, det er et ork å gå på jobben om dagen - men hadde det ikke vært for det økonomiske aspektet hadde jeg nok holdt ut mye lenger - sikkert helt frem til permisjonen.. Jeg har den dårlige samvittigheten overfor arbeidsgiver, da jeg vet at vi er for få på jobben om dagen og en annen jente ble nylig sykemeldt. Personlig har jeg aldri i mitt arbeidsliv vært sykemeldt, trygdet eller noe som helst..så det er ikke overfor Nav at samvittigheten gnager akkurat.
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 25. februar 2007 #17 Skrevet 25. februar 2007 Syntes det høres bra ut med "mamma sa..." jeg Vet du - jeg tror mange av oss sliter litt med å be legen om sykemelding. Tror det er et kvinne-fenomen at man går rundt med dårlig samvittighet fordi man opplever å føle seg helt på bånn - mens man lurer på "...ja, men er det ille nok?". Jeg er ihvertfall slik, går rundt å lurer på om jeg virkelig har vondt nok til å være sykemeldt - selv om jeg kjenner på kroppen noe annet ikke egentlig er aktuelt. Lisa_ - det er bare en som vet hvordan det kjennes å være deg for tida - og det er du. Mye kynnere er ikke bra, vondt i ryggen er heller ikke en god ting - du skal jo i tillegg tenke på at dette er noe du kan bli hengende med ETTER graviditeten også. Fortell legen din at du sliter noe helt forferdelig med ryggen, og at du er kjempebekymret fordi du har så mye kynnere - kanskje kan du få en henvisning til fys, si at du har vanskelig for å utføre jobben din, at du bare er tilkallingsvikar og arbeidsgiver ikke har større interesse av å tilrettelegge for en h*n ikke har noe ansvar for utover de vaktene du allerede er lovet, bare fortell hvordan DU har det - sansynligvis vil jo legen din ta deg på alvor. Synes man skal være forsiktig med å presse kroppen når man er gravid, og for meg er tanken på at det kan gi varige meen det som skremmer mest. Så la samvittighet være for dem som ikke er gravide, og ikke har de plagene du har & be om sykemelding. c",)
cocochin med to små Skrevet 25. februar 2007 #18 Skrevet 25. februar 2007 mammatil2 & Lynvingen : Takk for gode råd og støttende ord Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har kommet med dette på BIM tidligere - da det har plagd meg i et par uker nå. Er tydeligvis redd for at lege/kolleager/arbeidsgiver skal mene jeg er lat, sutrete og sykelig. Men det må jeg bare blåse i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå