Gå til innhold

har vi sterke babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppa er ikke 3 mnder enda, men er på god vei til og sette seg opp selv fra halvt liggende stilling i fanget mitt. hun sitter ganske så stødig også, og utviklingen fra veldig vinglete til ganske så stødig sittestilling har gått fort.. har ikke gjort noe for og oppmuntre henne til og sitte heller.

snakket med ei veninne av meg som jobber på mottaks barnehage, og hun sa at barna der, spesielt de fra afrika, var sterke og gikk tidlig. hun hadde ei jente på litt over 8 mnder som gikk med gåbilen som de skal støtte seg på bærende i hendene forran seg..

noen andre som har erfart at våre blandingsbarn er tidlig ute med og sitte, rulle og krabbe/ gå? eller er det mer tilfeldig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed på sykehuset da jeg fikk gutten vår at siden han var blandingsbarn så var han sterkere en helt nordiske unger.

Skrevet

Daniel er jo også slik som Mary Anita. Det er en god stund siden han begynte å ville sitte i fanget, og når jeg legger han bakover, løfter han hodet og prøver å komme seg opp. Han liker også å stå i fanget mens jeg holder i han. Han er iallfall den sterkeste på barselgruppa jeg er på, og de kommenterte også på helsestasjonen hvor sterk han er. Han holdt hodet ganske tidlig og når helsesøster skulle løfte han etter armene, løftet han hodet og bøyde armene. Gleder meg til å se hvordan det blir når han blir større:)

Skrevet

Ja hun var tidlig.

Krabbet tidlig, og reiste seg opp i sittende samt sto mens hun holdt seg tidlig. Gikk sine første skritt før hun var 9 mnd og løp rundt fra hun var 10 mnd.

Men gutten min som er helnorsk gjorde også det. Har ikke hørt om den sammenhengen hvor blandingsbarn er tidligere enn andre.

Skrevet

Det er spesielt babyer med gener fra det sørlige Afrika som er sterkere enn gj. Har fått det bekrefta både fra lege og helsesøster. men det betyr jo ikke at alle afrikanske og mix barn er det, men at gjennomsnittlig så er de sterkere. Mine 2 barn har vært svært sterke i kroppen fra fødsel av. Eldste var svært tidlig ute med rulling, krabbing, gåing osv. Nå som 2,5 åring har ho faktisk kroppskontroll som en 4 åring.

Skrevet

Tobias har alltid vært fysisk sterkere enn jevnaldrene. Han får lov til å være med de store barna i bhg på fysiske leker fordi han ikke hindret dem i leken og fordi han ga dem en real kamp når de prøvde å nekte han. I sommer før han fylte 2 år hoppet han lengde, balanserte på stokker og klatret i lekestativet sammen 4 og 5 åringer.

Han var litt sen med å rulle. Begynte ikke å krabbe før han var nærmere 10 mnd, nok fordi han er "født" med bena i kryss. Vansklig å krabbe når føttene ligger oppå hverandre, men han var rumpehumper da. Men fra da gikk det fort til han tok sine første skritt, dagen før han ble 11 mnd.

Jeg har også fått kommentarer om at blandingsbarn har fått det beste fra begge sidene og er derfor bedre rustet for framtiden.

Skrevet

Mine har også vært sterke og tidlig ute, men ikke så tidlig ute med å gå. Nå begynte lillegutt å gå denne uka, han er 11mnd, det er hverken tidlig eller seint.

Men han har krabbet og sittet fra han var ca 6mnd, og da han ble født så sa de han var sterk :)

Han har vært fremst ute i barselgruppa hele veien. Husker ikke så godt om datteren min, men mener de var ganske like, bortsett fra hun gikk da hun var 1år.

Begge har gener fra Asia.

• 1 år senere...
Skrevet

Ja, min sønn har hele tiden fått masse positive tilbakemeldinger fra helsestasjonen om sin tidlige utvikling, spesielt motorisk. Han er også mye mye mer kraftig bygd enn norske barn. Han har afrikansk blod sier våre afrikanske venner.

Det er så artig å se barnehagebider hvor han sitter med 10 barn og han er den yngste av alle og likevell er han myyye større enn dem. Blir stolt jeg:)

• 11 måneder senere...
Skrevet

sønn er ganske sterk han og, han er veldig flink motorisk , var veldig tidlig ute med det meste, begynte og gå når han 8 og halv månder. jeg er fra kamerun er faren er norsk, he got the best of both sides;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...