Gå til innhold

nokon me store barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg har ein gutt på 3mnd som er 8520gram og 60 cm lang..d er jo ganske mykje...han får berre morsmjølk ca 5-6 måltid for dag og han suger i ca 7-10 min. tar berre ein pupp i gangen. må legge til at eg har ekstermt mykje mjølk.

guten er snill rolig og harmonisk. leikar seg på golvet og ligger på magen og har lært seg og rulle frå mage til rygg.

men skal eg vere bekymar for vekta, og kutte eine måltidet og heller gi vatn...vil jo ikk at han skal bli overvekteig heller. HS sa ikkje noko om d når eg var på 3mnd kontroll. ho sa at han held fint kurva si.

veken eg eller faren er overvektige...

nokon som kan berolige meg...for han har lagt på seg over 5kg sidan han blei født så det er nokre tunge cm han har...han var 3500g å50 cm når han kom...kom 9 dagar over termin oxo....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ved 3 mnd var min 7935g og 65 cm. 3950 og 53 ved fødsel 1 uke FØR termin....)

nå er han 11,5 mnd 12kg og 81 cm. Stor gutt, men ikke tykk.

jeg bekymrer meg ikke. Han har en stor (ikke tykk)pappa, og kommer mest sannsynlig til å bli en høy og muskuløs gutt :)

Skrevet

Synes ikke du skal bekymre deg. Har selv ei stor jente, og fikk beskjed om at det var heeelt i orden når hun bare fikk morsmelk.

Med morsmelkerstatning skal man visst passe på at det hverken blir for mye eller for lite såvidt jeg har skjønt.

Man trenger ikke tenke på "slanking" når det gjelder mm, da skal de bare få så mye de vil ha!

Skrevet

så lenge han får mm, er det ingen grunn til bekymring.-) Hs vil ikke si noe på vektoppgangen for en som bare får mm. Tenk på terpingen om selvregulering! Vi har også en stor gutt, husker ikke helt målene v 3mnd, men han har vært på 90 percentilen tror jeg. 51 cm og ca 3,8 kg ved fødsel. Hs sa til meg at man kan ikke bedømme hvordan brystbarn vil bli senere sammenlignet m barn som får mme, det jevner seg gjerne ut. En kraftig plugg kan godt bli ei lita flis som toåring:-D

Skrevet

Godt å høre at det er flere der ute ;) Jenta mi var hele 9300 og 68!!! da hun var 4, 5 mnd. Stor og lang som en unge på 6 mnd. Håper at kiloene ikke kommer fullt så fort på, framover..

Kun morsmelk her også ja.

Skrevet

jeg bekymrer meg ikke...jenta mi var 7200g på 3mnd-kontrollen...65cm lang. hun spiser bare mm og er rolig og blid:)

Skrevet

3 mnd, 7800 gram og 63 cm.

:) Hun var 3220/49 ved fødsel. Vokser som bare rakkern. :) Alt bra! No worries.

Skrevet

Hei hei:)

Du er ikke alene ser du!

Jeg har også en stor gutt. Han veide 7450 g og 62 cm på 3 mnd kontroll. Nå er han 6mnd..skal snart på hs å veie igjen. Forrige mnd veide han 11840...så det skal bli spennende å se.

Jeg husker jeg var bekymret ved 3 mnd jeg også. Man vil jo gjøre alt rett og sitt beste for disse små. Fikk streng beskjed om at jeg ikke måtte bekymre meg. Jeg gjorde ikke noe feil, og det gjør helt sikkert ikke du heller.... Vi har store fine barn. Som alle skriver her... Det er ikke noe farlig siden de bare får mm:))) Det aller beste!:)

Skrevet

takk for at dåkke beroliga mj jenter!d e første ungen, å ein er vel litt sånn der småhysterisk...når han he våkse slik:)sida alle andre he unga so e rundt 6000...så kjem ej me bossen min:p

Skrevet

...glemte å skrive at jeg fikk beskjed om å prøve å gi vann hvis Jesper ga uttrykk for at han var sulten før det hadde gått 3,5-4 timer i mellom måltidene. Det kunne hande han bare var tørst. Hun sa også at jeg kunne prøve å gi litt knust potet. Det metter visst litt mer.

Men den uka Jesper fyllte 3 mnd så snudde det tvert. Jeg har hørt at det skjer mye på den tiden, og at forandringer i matveien ofte skjer da. Jesper spiste mer sjeldent. Gikk som regel 4 timer mellom hver gang. Kansje dette skjer den lille din også. Vet ikke om dette hjalp deg stort men ville bare fortelle deg om mine erfaringer. Husker hvor bekymret jeg var selv nemlig.

Skrevet

han fe vatn:)lika d oxo he dråkke d sida me kom frå sjukehuset...for dei sa d va tehjelp for magen:)sida han låg i lys...hadde gulsott. han drikke omtrent 30-40 ml for dag

Skrevet

Min gutt var 65cm og 8960 på 3mnd kontrollen. På 4mnd var han 67,5 og 10300. (Han var ikke spesielt stor ved fødsel.)

Han får bare mm og er ikke akkurat slank lenger.. :)

Men ifølge helsesøster er det ikke noe å bekymre seg for; når ungene kun får mm er det ingenting som heter overvekt og man skal ikke finne på å slanke de, som oftest jevner vekten seg ut etterhvert.

Jeg bekymrer meg ikke for vekten hans, regner med han har det godt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...