Gå til innhold

Toxoplasma - hjelp jeg var positiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tilbake prøvesvar fra Ullevål og Riksen nå på at jeg var postiv, men det står at infeksjonen har funnet sted før svangerskapet... og derfor ikke farlig for dette eller fremtidige fostere. Bør jeg være redd og gjøre mer undersøkelser eller er det greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alt er lungt..du kan hvertfall slappe av..du er imun..så kos deg med salami og det som måtte være..du er fri..hehehe..

Skrevet

Da skal du være kjempeglad. Du har hatt det en gang, og slipper å bekymre deg for det. Jeg har også hatt det en gang (aner ikke når) og synes det er kjempegreit å slippe å tenke på at jeg kan få det.

Skrevet

Hva vil toxoplasma si egentlig? Og kan man ikke spise salami egentlig?

Skrevet

toxoplasmose er bakterie som kan være skadelig for gravide/fosteret. Den kan bl.a komme via mat osv. Den største smittefaren i norge er faktisk om du har katt, og er i nærkontakt med katteavføring!

De sier at den kan finnes i salami og kjøtt som ikke er kokt/stekt/fryst, men det er svært sjeldent i norge.

jeg vokste opp med katt, så jeg antar egentlig at jeg også er immun, men har aldri fått se prøvesvarene fra legen, så hvem vet:)

Du som har fått positive svar; du kan slappe godt av du da, med tanke på kontakt med dyr etc:) ikke noen grunn til å stresse det, bare vær glad du!

:)

Skrevet

VinterSol m/krembolla,

Ikke anta at du er immun fordi du har vokst opp med katt--jeg har ogsaa vokst opp med katter helt fra da jeg var baby, og som barn skiftet jeg ofte kattesand og var sikkert ikke alltid like flink til aa vaske hendene. En av kattene sov til og med i senga mi gjennom hele barndommen--saa jeg regnet ogsaa med at jeg var immun. Proeven kom tilbake...og den var negativ. Ikke skjoenner jeg hvordan jeg kan ha unngaatt det, men man blir visst bare smittet av syke katter. Saa med mindre katten din har hatt toxoplasmose har du ikke vaert smittet. Rart at du ikke fikk vite svar paa proeven.

Skrevet

Jeg blei også litt overrasket da jeg testa negativt, men ifølge legen min er toxoplasmose mest vandlig hos katter i syd europa.

Det sees, men svært sjeldent, her hjemme.

Skrevet

nå er ikke jeg så redd for toxoplasmose heller da, for jeg lever på veldig streng diett i matveien, som sjelden inneholder ikkebehandlet kjøtt:)

Men stoler veldig på matvarene i norge da.:)

Hm, min mor som mente at jeg var immun nemlig, Lurer på om hun kan ha hatt toxoplasmose med meg i svangerskapet eller noe? Iallefall var det katt og baby /baby og hund med meg.. og jeg smakte nok på både det ene og det andre.

Jaja.

Syns også det er rart at jeg ikke får svarene på blodprøvene selv,men her omkring sier de visst bare fra hvis det er fare på ferde av noe slag. hm.. interessant egentlig, kan jo spørre av ren nysgjerrighet.

Uansett er det ikke nødvendig å være veldig redd her til lands, hva matvarer angår!

Skrevet

nja, det vet man da aldri, Norge er da ikke noe bedre de enn mange andre land i Europa....

Det har vi jo sett de siste åra.

Men hygiene og hvordan man selv behandler maten er jo uansett det viktigeste.

Skrevet

Så flott, jeg leste litt om det på nettet også. Og smittet kommer fra katteavføring, men det smitter mest via jord og kjøtt.. Men det stod at mange ble smittet i syden. Har ikke peiling på når jeg ble smittet, men det er bra at det er positivt da!!!! Tusen takk for alle svar..

Skrevet

Jeg er oppvokst med katt og er toxo. negativ. Jordmora mi fortalt meg at den største faren i Norge for å få toxo. er ikke katt, men uvaskede/ ikke godt nok vasket frukt og grønnsaker. Det kan sitte igjen jordrester på disse matvarene som igjen kan føre til toxo.smitte. I jorda kan det være avføring fra dyr, deriblandt fra katter. Du må komme direkte i kontakt ned kattens avføring for å bli smittet av toxo. Dvs at du er utsatt for smitte fra katten når/om du gjør rent i kattens sandkasse. Det skal litt til for å bli smittet av katten med bare å klappe den. Men det er uansett viktig å være nøye med håndhygienen når en har vært i kontakt med katter! Toxo.bakteriene utvikles først etter to døgn i f.eks. kattens avføring. Viktig å tømme kattens sandkasse ofte, helst et par ganger om dagen for å unngå utvikling av smitte.

Skrevet

Sjekkes alle gravide for toxo???

Skrevet

Ihverfall alle førstegangsgravide, tror jeg....... Er annengangsgravid nå, men kan ikke se ut i fra papirene mine at det er tatt toxo.prøve av meg. Ved forrige sv.skap ble det tatt og den var da negativ.

Skrevet

hum... jeg er førstegangs nå, så da er det vel gjort da kanskje.. får høre med legen når jeg skal dit på mandag.. takk for svar ;)

Skrevet

Toxoplasmose r ikke en bakterie som mange tror, men en parasitt. I Norge er ca 16-20% smittet og symptomene er lette influensa plager. I danmark derimot er opp til 60% smittet (en undersøkelse jeg leste da jeg studerte der til veterinærsygeplejerske). I Norge er man overhysterisk med tanke på smitte fra katt, mens det er mest er via dårlig stekt kjøtt (spes. svinekjøtt), og dårlig vaskede grønnsaker man smittes. Du kan også smittes via katteavføring, men det er mer sjeldent.

Katten får toxoplasmose parasitten når den spiser mus og fugler, men nå har min sjef som har jobbet som veterinær i 20 år ALDRI sett en katt med symptomer. Hun er dessuten negativ for tox. Jeg har hatt katter hele livet, og jobbet som veterinærsykepleier i 6 år snart, og er neg. Alle tidligere gravide hos oss er neg!

Symptomer hos katt er feber, åndedrettsproblemer og betennelse inne i øyets indre deler.

Så hvis du er redd for smitte hos katt, plukk opp avføringen med en kattespade, ikke papir,vask hendene dine som normalt.

Jordmoren min var veldig overrasket over at jeg var neg. Og jeg svarte med at jeg spiser jo ikke kattedritt, og vi vasker faktisk hendene etter hver pasient.....

Skrevet

Før var det vanlig å screene gravide for toxoplasmose, det har man gått tilbake på nå. Grunnen er at testen ikke er nøyaktig nok, og det har vist seg at flere har testet falskt positivt på aktiv infekjson. Da settes et helt apparat i gang med kraftig antibiotika og etterhvert fostervannsprøve. Dersom man har hatt toxoplasmose tidligere i livet, er man immun. Det er likevel andre parasitter og bakterier som finnes i rått kjøtt man ikke er immun mot, og man bør likevel være forsiktig med visse matvarer. MEN! Bruk sunn fornuft og ikke overdriv hysterien, det blir fort veldig plagsomt for både deg og de rundt deg...

Skrevet

Hei!

Ville bare presisere at man ikke er immun mot toxoplasmose selv om man har hatt det tidligere. Man produserer bare en annen type antistoffer som kommer gjennom morkaken og dermed beskytter barnet, noe antistoffene ved førstegangssmitte ikke gjør. Så man kan altså bli syk flere ganger, men da er det altså ikke noen fare for fosteret. Leste endel om dette i forrige svangerskap og har selv testet positivt for antistoffer, noe som betyr at jeg har vært smittet en gang. Mest sannsynlig i syden, pga dårlig vaskede grønnsaker...

:o)

Skrevet

Er det sant at salami er en mulig kilde til toxoplasmose?

Skrevet

Vet du hva, den sjangsen er så ufattelig liten at jeg spiser fortsatt salami med 100% god samvittighet. Men spiser ikke salami etter at pakken har vært åpen i mer enn 4-5 dager pga bakterier. Spis bare salami du. Hvis du er engstelig kan du jo sjekke på mattilsynet.no om de mener at du ikke burde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...