Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fikk ei lita prinsesse i august 06 i uke 34, ho var 2490 og 47 cm. Litt startproblemer de første 2 ukene men nå alt bra. Er blitt ei stor jente på 6 mnd, 6900 gram og 67 cm. Spiser grøt 2 ganger til dagen ellers morsmelk. Ho snur seg ikke enda men ligger på siden og kaver litt men gir fort opp. Andre som har hatt det likt? Hvor langt er deres babyer kommet motorisk, fast føde osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei melkis!

Jeg fikk en gutt 34+0 den 30. sept. Han var 2373 g og 46 cm lang. Nå veier han litt over 7 kg, veit ikke helt lengde, men rundt 65 tenker jeg. (Skal på 5 mnd. ktr. til uka).

Første smaksprøve med grøt i dag ;-) Gikk veldig bra. Og i dag snudde han seg fra mage til rygg for første gang, ikke noe "ulykke", slik det har vært tidligere. *stoltmamma*

Ellers tar han tak i lekene sine og slår på de. Spiser på henda sine gjør han også.

Også begynner han å få en jeksel faktisk!! Oppdaga det i dag. Litt merkelig å få det først men!

Skrevet

Hei

Fint navn du har! Og med 2 n`er i Annette, det har eg og.

Ho tar fatt i leiken og biter på dem og fingrene ho og, men prøver bare å komme seg over åp siden når ho ligger uten bleie, men veldig til å spenne og hive på beina ellers. Det kommer nok resten og.

Ho er veldig glad i grøt men blir fort mett, så får ho sviske saft pga treg mage. Har hatt endel magevondt siden ho var 6 uker, har en del luft og knip enda. Umoden tarm sier hs og lege.

kjekt at du ville svare : )

Skrevet

Takk det samme! Hi hi, Annette med to n´er er jo ikke helt vanlig. =)

Sander har også hatt en del magevondt, men vi tok han med til manuell terapeut som trykket på no punkter i rygg og nakke. Etter det ble han bedre faktisk. Og også mye bedre til å holde hodet sitt. Var der for 3 uker siden, skal dit igjen om 1 uke. Han har vel et snev av KISS. Jeg veit ikke så mye om det, men etter det jeg har lest om KISS her inne, har han hatt noe av de symptomene.

Jeg var veldig spent på om han ville reagere på grøt, mtp. tarm-utviklingen, men han har ikke hatt noe plager, fikk grøt halv 4. I morra gir vi han det på kveldstid. Håper han sover natta gjennom uten flaske da. Han får 1 måltid om natta.

Snuppa di da? Spiser om natta eller? =)

Skrevet

Har vert til kiropraktor og han sa ho var noe stiv i korsryggen, bra den dagen ho var der og så like ille igjen neste dag. Var 4 ganger før eg gav opp. Har en mor som er healer, hjalp på samme måten det og.

Men det er mye bedre nå, heldigvis.

Nattammming har vi enda ja : ) 1 til 4 ganger alt etter hvor mye ho eter på dagen, men som oftest 1 gang i mellom 4 og 6 på natta. Så sovner ho igjen. Sover i egen seng frem til første måltid, så ligger ho i lag med oss... Har to barn på 6 og 9 år, dreiv med nattamming frem til de var ca 1 år.. Men det går bra det og. Litt kos må ma jo ha, tiden flyr og plutselig skal de begynne på skolen : )

Sander da, sover han i egen seng hele natta?

Skrevet

Ja, tida flyr, det er helt sikkert. Det er det jeg tenker også, de dagene han bare vil bæres rundt på og jeg er sliten. Da tenker jeg at den tida da han ikke vil sitte på fanget og bæres rundt på lenger, den kommer tidsnok! Og du som har skolebarn også veit jo i hvert fall hvor fort det går ;-)

Jeg gir mme jeg da. Fikk aldri ordentlig til amming, utrolig dumt, men sånn ble det bare. Han tok ikke nok av meg, og var grinete og ikke tilfreds. Ammet i 2.5 mnd., også fikk han mm som jeg pumpet i en mnd. etter det. Så over på mme.

Ja, han sover i egen seng. Legger han rundt 19-20, også sover han som regel til rundt 4-6. Da får han flaske også legger jeg han tilbake i senga si igjen. Litt forskjellig hvor lenge han sover etter jeg har lagt han igjen, men som regel til rundt 7 i hvert fall. Her en dag sov han til 8, det var jo luksus! He he!

Men håper han sover natta gjennom når han får grøt til kvelds. Skal gi det fra i morra kveld. Er spent!

Skrevet

Ja, det er ikke altid lett å ta vare på tida når de er små, prøver å minne meg selv på det når eg er sliten og trøtt og prinsessa sover lite på dagtid.

Har amma alle tre, det er lettvindt men kunne tenke meg at ho ville tatt flaske slik at andre kunne passa ho mer enn 2 timer i slengen av og til. Hadde vert deilig å kunne tatt en shopping runde eller besøk til venninder uten prinsessa på slep hele tiden. Men nå er ho 6,5 mnd så det nærmer seg jo.

De første nettene etter fullt måltid med grøt så sov ho rundt , men det gikk over. Nå er ho litt småspist da så kanskje ho får for lite i seg til å holde hele natta.

Krysser fingrene for dere i morra, håper han sover som en pus hele natta : )

Skrevet

Mitt største ønske var å kunne amme, synes det er så utrolig mye mer lettvint ja. Jeg gikk noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å gi opp amminga. Men stakkars, han var jo ikke tilfreds, og det gagnet verken han eller meg å fortsette å prøve.

Men som du sier, veldig greit med flaske når det gjelder barnevakt. Også har pappan tatt han om natta noen ganger (når han ikke har jobbet dagen etter da). Det har jo vært herlig! Så når jeg først bestemte meg var det helt greit.

Så neste fredag skal svigers passe han fra fredag til lørdag og sambo og jeg skal ut å spise en bedre middag og kose oss hjemme på kvelden. Og ikke minst sove lenge på lørdagen. Men kjenner jeg meg selv rett våkner jeg nok tidlig og får ikke sove igjen! He he... blitt vant til det nå liksom!

Oj oj, nå er jeg trøtt som en dupp gitt! Skal se god kveld norge tenker jeg, også blir det vel loppekassa for min del! *gjesp*

Hvis jeg bare klarer å løsrive meg fra DiB! Hi hi... er ikke av de mest aktive her, men det er jo stadig innlegg som er interessante ;-)

Skrevet

Hei Annette'r

Bryter inn her jeg. Ble så nysgjerrig på innleggene da det sto at dere fødte i uke 34. For det skal jeg også, hvis jeg holder til da. Legene kommer nok til å sette igang fødsel da, pga vannlekkasje. Så jeg er veldig nysgjerrig på vekt,størrelse og utvikling så tidlig da vet dere.

Hvordan er det - måtte dere ligge lenge på kuvøseavdelingen? Hvor stor var ungene da? Hvilken kuvøseavd. i landet lå dere på?

Skrevet

Hei Lone =)

Da skjønner jeg at det er mye du lurer på! Sønnen min fant ut at nok var nok, og kom som en prosjektil og det hele tok 3 timer! Som du ser lenger oppe her var han 2373 g og 46 cm lang, stor til å være født da visst.

Vi lå på Ullevål i 2 uker. De første dagene på intensivavd. for slike små, senere over på sengepost for nyfødte. Han lå aldri i kuvøse, men trengte lys-behandling tre ganger var det vel, pga. litt utslag på gulsottprøvene. Ellers lå han på varmemadrass, for de små har litt vanskelig for å holde en stabil kroppstemperatur. Så vi tok tempen på han nesten ved hvert stell.

Han lå med overvåkning for å sjekke at pusten gikk som den skulle, og det var aldri noe alarm der. Det var deilig. Han trengte litt oksygen rett etter fødsel, ellers klarte han seg selv.

Fikk mat gjennom sonde, for når de er så små er de ikke helt utviklet til å kunne ta puppen skikkelig, men vi øvde og øvde. Han spiste litt av meg, og fikk påfyll på sonde etterpå.

Vi ble skrevet ut når ammingen gikk sånn noenlunde. Det har ikke vært noe problemer når vi kom hjem, men han tok litt lite mat av meg og måtte derfor supplere med flaske etter amming. Dette gjorde han nok litt "lat", så han ble sløv på det her med å suge av meg etter hvert.

Vi gikk til slutt over til flaske på heltid, fikk først mm da, men over til mme etter hvert. Begrenset hvor lenge man orker å pumpe seg. Det er et styr det der syntes jeg.

Han lever i beste velgående og har vel tatt igjen de som er på hans alder i størrelse. Til å begynne med var han jo ganske liten!

Bare spør mer om det er noe du lurer på, bare hyggelig å kunne hjelpe.

Håper du klarer å holde ut til uke 34. Da er de veldig ferdige. Skal jo bare feite seg litt opp etter den tid. Men ei venninne av meg fødte tvillinger i uke 31+5. De er 8 mnd. nå og det har gått bra der også =)

Klem fra

Skrevet

Hei igjen.

Takk for opplysninger. Jeg lurer på, lå dere bare to uker på sykehuset etter fødselen? Her i Trondheim fikk jeg beskjed om at de pleier å ligge til termin. Så det vil si over 6 uker hvis jeg er 34+0. Men det viktige er at Lillebror i magen blir sterk selvsagt.

Gutten din hørtes å være stor ut ja. Godt det da når de blir født for tidlig.

Skrevet

Hei.. Jeg fikk ei jente i uke 34 i september 2003.

Ble hastekeisersnitt på oss pga av vannavgang 3 dager før og ikke noe tegn til modning av livmor.

Jenta mi var 2485 g og 45 cm. Hun var litt tregere enn de terminfødte i begynnelsen. Slet litt med sugerefleksen, men dette klarte hun å få i gang da hun var 3 dager. Munne var så liten og min pupp så stor og sprengt at vi ammet med ammeskjold. Etter dette klarte jeg å fullamme henne. Vi dro hjem fra sykehuset etter bare 7 dager. Kravet var at hun skulle begynne å gå opp i vekt.

Da hun kom til verden så var hennes eneste problem å holde kroppstemperaturen oppe. Første natt lå hun i kuvøse, andre natt med varmeflasker, og de neste 2-3 ukene sov hun PÅ meg.. (ble litt lei av å bytte vann på varmeflaskene)

Fikk beskjed at hun måtte ammes hver 3. time. Fra hun begynte å spise, til nste gang hun begynte å spise skulle det gå bare 3 timer..

Dette føltes veldig tungt den første tiden. Man får jo aldri sovet ordentlig. Jenta brukte jo gjerne 45 min på å spise seg god og mett også.

Det sies at barn under 2500 g skal ha jerntilskudd og folat tilskudd.. jern måtte jeg kutte ut etter kort tid siden jenta fikk utrolig hard mage av den.

Ved 4 mnd begynte vi med fast føde siden hun da krevde å ammes hver 2. time, døgnet rundt. Også dette ble veldig hrdt for magen hennes. Men med maltekstrakt gikk det greitt. EN gang måtte jeg sette klyster på henne, da hadde hun gått 6 dager og spist 3 måltider om dagen med fast føde, uten å ha avføring. Ca 5 mndr da. Sluttet å amme litt etter 6 mndr, hun NEKTET å ta mer fra meg.

Vi hadde kontroller på helsestasjon først hver uke i 4 uker, og siden hver 14 dag frem til hun var 4 mnd for å følg med vektoppgang.

Ved 8 mnd fikk hun astma. Siden jeg ikke kjente til dette og legen alltid gav oss hostesaft, så ble ikke dette utredet før hun var 22 mnd. Hver natt bestod av sterk, slimete hoste og oppkast. Gjerne et par ganger på dagen osgå, gjerne i forbindelse med at hun skulle sove.Hun ble friskmeldt da hun var 3 år.

Utvikling:

smilte- 6 uker

rullet - 8 mnd

akte på mage- 9,5 mndr

krype- 10 mndr

gå- 11 mndr

På 1 årskontrolen var hun hele 79 cm og 12,36 kg.. Ordentlig stor jente. 2 årskontrollen var hun 93 cm og 16 kg. Nå er hun straks 3,5 år og er 106 cm og 20 kg.

Nå venter vi på rapport fra fysioterapeut pga av utredning på at hun snubler og faller ofte. Skal også til øyelege for å være sikre på at alt er i orden med synet.

Slik jeg ser henne, er hun ikek like moden som andre jenter på samme alder i barnehagen. Hun har lett for å distraheres, og har kjempe vansker med å konsentrere seg om en ting om gangen.

Språket har utviklet seg normalt, og har begynt å vise interesse for bokstaver. Finmotorikk har kommet seg betraktelig etter hun begynt ei barnehgae da hun fylte 3 år.

Dette var litt om vesla mi det. Tror jeg har husket det meste. Har du flere spørsmål, så skyt ivei.. :)

Skrevet

Dette var interessant lesing for meg også, Lakenzkrekk =) Jeg har jo bare erfaring frem til nå når han er 5 mndr. Tusen takk!

Og Lone: Ja, kun to uker. Det fikk vi faktisk beskjed om da jeg fødte. Minst to uker sa de vel. Som Lakenzkrekk sier var det et krav at han gikk opp i vekt. Og at amming var greit i gang. Og at gulsottprøvene var stabile. Han klarte å holde stabil temp. da jeg tok med lammeskinnet hans og la han på det på sykehuset. Genialt! Har brukt det hver natt siden.

Ellers får han jern (til han er 1 år) og folattilskudd (til han er et halvt år) han også. Og D-vit. dråper.

Fikk sin første smaksprøve på grøt i går faktisk, gikk over all forventning. Ikke noe problem. Fikk det nå også, før han la seg. Nå skal det sies at han ikke har bæsja enda etter grøten i går, så det gjenstår å se om han reagerer med treg mage.

:-)

Skrevet

Hei

Vi låg i Haugesund og låg bare i 12 dager, kunne reise hjem da for hun tok mat fra meg og hadde gått opp stabilt i vekt i 3 dager. Hadde ekstra kontroller på helsestasjonen de 6 første ukene. Ellers så får hun ekstra med vitaminer pga vekr under 2500gr. På ul 2 dager før hun kom sa de at hun kun var 1800 gr men der tok de feil heldigvis. Hun var 2490! Og i dag så snudde hun seg til magen!!! Jippi! Så føler hun ikke er så mye treigere enn andre på hennes alder, de sier også at en skal trekke fra de 6 ukene når en ser på utviklingen.

Skrevet

Hei på deg.

Hvordan har det gått med grøtmatingen?

I dag snudde prinsessa seg over på magen! Uten at eg såg på : ( Har en gutt på snart 9 som ble innlagt på sykehus pga akutt blindtarmbetennelse. Ble flydd i luftambulanse til Haukeland, er ikke operert enda.... Må vente til legene finner ut hva de vil gjøre, vente eller operere...

Skrevet

Hei du!

Det gikk kjempe bra. Han gomla det i seg i dag også. Ga han det før bad og natta i sta, er spent på hvor lenge han sover på det. Er også spent på om han blir hard i magen. Håper det kommer bæsjostrofe i morra! He he....

Så moro at hun snudde seg. Men er det ikke typisk?, enkelte ting skjer når en ikke ser på. Sander snudde seg fra mage til rygg i går. Det var stas. Vi sto faktisk rundt han med kamera, og tok 4 bilder. Ble kul bildeserie =)

Stakkars gutten din da, så utrolig vondt... Håper han blir operert snart da. Ekkelt å oppleve sånt, både for dere og han. Trodde de bare opererte sånt jeg, uten å mukke..

Skrevet

Heldig som fikk tatt bilder du da!!

Nei, de vil ikke operere med en gang for blodprøvene var fine. Skal ta ul av magen i måren. Pappan er med han nå, så reiser eg og de to minste etter i måren tidlig. Håper det ordner seg fort.

Skal ha kamera liggende fremme hele tiden fremover : )

Skrevet

Hei Jenter

Takk for masse nyttige opplysninger og optimisme! Jeg har liksom sett litt mørkt på å være på sykehuset til termin dvs 6 uker. Men når dere sier at 12-14 dager kanskje er nok så blir jeg optimist.

Skrevet

Ja, det må du ha, veldig lurt! Har filmkamera stående framme også vi. He he, må få filma når han bæsjer, han lager skikkelig lyd, presselyd! Ligger der og mhmmmhhmmmm.... he he ;-) Ler meg i hjel av han! Må få det på film før han slutter med det!!

Krysser fingre for sønnen din, ordner seg nok fort skal du se. =)

Skrevet

Den over var til melkis!!

Og Lone: Vær optimist og gled deg til nurket kommer. Det går så bra skal du se. Jeg vil tro du slipper før fra sykehuset. =)

Hold oss oppdatert da! Og lykke til!

Klem

Skrevet

Hei jenter

Jeg er 25+1 og ble innlagt igjen i dag. Fikk ny stor vannavgang i natt. >Uten rier heldigvis. Men de holdt meg tilbake på sykehuset. Så nå ligger jeg her igjen til observasjon. Fremdeles leeenge til uke 34. Jeg må vel bare ta en dag om gangen. Håper lillebror i magen vokser seg stor og sterk i mellomtiden.

Skrevet

Uff, så leit.... håper virkelig riene holder seg unna noen uker til, og at du produserer fostervann igjen. Ta en dag av gangen ja, og sørg for å sende masse gode tanker til hybelboeren din der inne. Ta først sikte på å komme til uke 28, så 30, så 34 :-)

Krysser fingre og tær for dere.

Skrevet

Hei

Vert å henta sønnen hjem, han ble ikke operert, slo ikke ut på infeksjonsprøvene så det var ikke blindtarmen, men tarm infeksjon..... Ja,ja sånn er det.

Lone

Lykke til, håper lillemannen holder seg der han er og at du får produsere nok fostervann til han. Hold ut! Skal tenke på dere.

Du må vel ligge helt i ro fremover du nå da... Kjedelig men nødvendig. Hver dag, uker teller for at han skal være sterkest mulig når han kommer ut. Har de antydet noen vekt på han nå? Da jeg kom inn i ukee 33 + 4 dager så sa de at vesla var 1800 gram. Men når ho kom var ho 2490 gram.

Hold ut!

Skrevet

Hei melkis!

Så godt å høre at han er på beina igjen, og hjemme. Det er nok trygt for han. Stakkars.. får håpe han ble ordentlig kvitt det da.

=)

Skrevet

Ja, satser på det, nå er han og mellomste med far på hytta. Eg og minsta reiser etter å fredag. ikke så lett å ha ho med det er masse snø, ikke lett med vogn da. Så vi tar bare helga så kan de andre herje på ski i noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...