Anonym bruker Skrevet 24. februar 2007 #1 Skrevet 24. februar 2007 Henter fra DET NYE TESTAMENTET. Paulus' 1. korinterbrev kapittel 14: 33 for Gud vil ikke uorden, men fred. Som i alle de helliges menigheter 34 skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. 35 Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten. ...noe å tenke på før en gifter seg med en kristen.
Gjest Skrevet 24. februar 2007 #2 Skrevet 24. februar 2007 hehe... og man sier at Islam er kvinnediskriminerende! Feie for sin egen dør..........
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #3 Skrevet 27. februar 2007 og så var det dette med kontekstuell bibeltolkning da folkens. ja, det finnes kristne som lever på den måten. og ja, det finnes veldig mange kristne som åpner for at en ikke skal lese svart på hvitt alt som står i Bibelen (for mange motsetninger) jeg har desverre ikke nok religionsfag til å komme med et eksempel på at dette blir motsagt, men det er helt sikkert noe der. Hvorfor ellers skulle det i kristne sammenhenger være så stort flertall av kvinnelige ledere (da utelater jeg de mer konservative retningene) eller så mange kvinner som utdanner seg til prester?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Skal man bare plukke ut det som passer da? Ok, da velger jeg at jeg skal kunne drepe naboen hvis han bråker på søndager, han er fæl til å ha nachspiel natt til søndager så neste gang slår jeg til... Eller velger jeg å overse alt, skal fortsatt ha masse sex utenfor ekteskapet... Jippi!
Gjest Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Ei jeg kjenner som er dattera til presten i nabobygda hadde seg med en på jobben. Hmm... kan jeg brenne henne da? (når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes) 3mosebok kap21 vers9
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Pipp pipp!! Kvinnens rolle i følge bibelen er å være ett med mannen i ekteskapspakten og mannens rolle er å være ett med kvinnen i den samme pakt. De er ett kjød.... Mannens rolle er å elske kvinnen og behandle henne som seg selv og kvinnens rolle er å elske mannen...er det så vanskelig da? Mannen skal ikke på noen måte herske over kvinnen , mange har nok misbrukt akkurat det og prøvd å trykke kvinner ned opp igjennom historien og i forskjellige sammenhenger men det er bare sludder og vas.Guds bud til oss er KJÆRLIGHET, det står i 1.kor 13,13: "Så blir de stående disse tre: tro , håp og kjærlighet.Men den største av dem er KJÆRLIGHETEN." Dette er nøkkelen til et godt ekteskap. De menn og sammenhenger som behandler kvinner dårlig og nedverdigende de bryter rett og slett Guds bud og det er DE som er i synd.
VinterSol+2 Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 hahaha, den anonyme som svarte meg; er du kristen eller ikke-kristen? For er jo festlig hvis en ikke-religiøs skal belære andre om hvordan en tolker en religion? I dagens samfunn er det jo normalt at man tolker. Ettersom en religiøs tekst er skrevet i en viss kontekst, og ikke kan leses uten å ta hensyn til dette.. feks; så finnes det en tekst i Koranen, der det står noe om at man skal drepe de som ikke forholder seg til islamsk lære. (beklager. husker ikke sure eller akkurat ordlyd,men den blir ofte tolket slik av "anti-islamister") I følge Al-Amadiyha.menigheten, så handler denne teksten i utgangspunktet om skattebetalere, og at de som ikke bidrar ved å være med i militæret/kompensere for manglende vernepliktstjeneste ved å betale en viss skatt må straffes for dette. Og for en tusen års tid siden var det da normalt med dødsstraff for mindre enn dette? Det samme gjelder diverse andre religiøse tekster. Det handler ikke om å "velge bort" ting som ikke passer inn i livet ens, det handler om å lese litt mer nøye enn bare å trekke ut en setning eller et avsnitt her og der og gå ut i fra at din forståelse av teksten og/eller oversettelse er riktig!
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 10. mars 2007 #8 Skrevet 10. mars 2007 Til HI At en kvinne skal tie i menigheten kommer av at på den tiden var det i menigheten det sosiale foregikk, og da hadde vel kvinnene en tendens til og prate med hverandre i tide og utide:) Det er mye kultur i bibelen.....viktig og skjønne sammenheng!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 For de som er interesserte ligger det mange gode artikler ute på nettsiden,- bibelsklikeverd.no Greit med litt "kjøtt på bena" før man uttaler seg.
Klikk Skrevet 11. mars 2007 #10 Skrevet 11. mars 2007 Jeg har bare lyst til å komme med et par kommentarer her. Ikke for å diskutere min tro med noen for det pleier jeg ikke å gjøre, men jeg synes det er trist at folk har den oppfatningen av at alle kristne er sånn. Men jeg forstår at folk tenker sånnn da. Jeg har selv vært gift i 2 år nå og har vært kristen i mange år. Jeg hadde bare lyst til å si at det er ikke så svart- hvitt. Ja, bibelen sier at kvinnene skal underordne seg, men det betyr jo ikke at de skal være nikkedukker. Jeg har i hvert fall god samvittighet selv om jeg kan sette ned foten og bestemme det meste i huset etc. Vi har veldig mange venner som ikke er kristene og vi skiller oss ikke særlig ut i flokken. Men det er klart at en kan ikke bare ta bort noe og legge til noe ettersom det passer. Men mannen har et enda større ansvar enn kvinnene på en måte. Og det med at kvinner skal tie i forsamligner har jeg og tenkt på ganske mange ganger. Og ja, det står det. Paulus sier også at en plass i bibelen at: " dette er min mening, døm selv".. eller noe i den duren.- Jeg tror nok Paulus var en god og ydmyk mann, men han hadde oppfatnigner som ikke alle deler, men det sier han faktisk at er helt greit. For de eneste to budene som gjeder nå i dag, og de er gitt av Jesus, er jo at en skal elske Gud og sin neste. I noen kristne miljøer kan en bli syk, for det er slett ikke alle som er bra. Men i andre kristene kretser er det faktisk veldig bra. Jeg prøver ikke å prakke på noen noe, men synes bare det er litt trist at alle blir tatt under en kam, og så synes jeg det er dumt at det er likosm det noen forbinder med kristne.. For i veldig mange tilfeller så er vi ikke så veldig annderledels...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå