Gå til innhold

gjester bare til kaffe? synes ikke noe om det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at man kanskje ikke har så god råd, men jeg er litt for alle eller ingen. De gjestene som kommer bare til kaffen må jo føle seg litt utenfor. Går glipp av hele bryllupet, men kaffe skal de få. Hvorfor inviterer man til kaffe egentlig? Pga gave da eller? Vet ioallefall at jeg hadde ikke likt det, hadde nok droppet hele greia. Tror det er mange som deler mine synspunkter der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier meg enig med deg... For jeg syns liksom det blir sånn "nei du får ikke komme i selve bryllupet, men vil ha gave så du får komme til kaffe da" Syns liksom du kan be alle, ellers får du droppe dem... Jeg hadde ikke følt meg velkommen hvis jeg hadde blir invitert til kaffe. Da hadde jeg bare droppet hele bryllupet.. For man er jo liksom ikke god nok til og komme i selve bryllupet... Mye av bryllupet er jo over når middagen er spist....

MEN d er MIN mening.... Og dere som vil invitere til kaffe er velkommne til d ;)

Skrevet

Den evige diskusjonen.... hvorfor skal kaffegjestene føle seg utenfor hvis brudeparet tar i mot dem på en fin måte? For the record så inviterer vi alle gjestene til middag, men det er kun fordi vielsen er så sein, at kaffen ville blitt nærmere midnatt. Jeg for min del føler faktisk at det er litt feil å ha alle til middag fordi jeg ikke kjenner alle like godt. Da mener jeg de av gjestene som først og fremst er samboers bekjente. En middag i ett bryllup som har middels med antall gjester er ofte ganske intim.... derfor litt "rart" å ha ukjente som skal høre alle talene osv om meg.... :)

Skrevet

Vi ber til kaffe fordi vi vil at alle skal få være med å feire bryllupet vårt. vi har ikke råd til å ha alle til middag, og personlig synes jeg det er de nærmeste som er viktigst å ha til middag. Det betyr ikke at vi ikke vil ha andre med fordi. Selve vilsen i kirken er jo åpen for alle, og vi håper jo flest mulig kommer dit. Det er da ennå mye igjen av kvelden etter middagen også, og vi vil gjerne at resten av slekt og venner skal være med å lage en artig fest. Er jo helt latterlig å si at man ber til kaffen for å få gaver, vi ber fordi vi ikke kan ha alle til middag, men vil ha de med på festen vår. De kan gjerne komme uten gave for meg, bare de kommer.

Skrevet

Sikkert mange som deler ditt synspunkt, men på den annen side er det er helt vanlig og akseptert måte å gjøre det på. Alternativet ville være at man ikke kunne be de andre i det hele tatt Jeg har vært kaffegjest mange ganger, ser ikke noe problematisk i det. Er det oen som ikke liker det får de takke nei, da! Verre er det ikke.

Skrevet

Her hvor jeg kommer fra, er det helt vanlig at folk blir bedt til kaffen. Skjønner det godt, blir jo dyrt hvis man skal ha alle til middag. Og jeg også mener at MYE av bryllupsfesten er igjen etter middagen. Det er jo litt som man gjør det til selv. Brudeparet må huske på å hilse på alle kaffegjester, og kanskje la noen av talene, o.l være til kaffen. Har selv vært bedd til kaffe flere ganger, både til søskenbarn og til venner. Hadde følt at det hadde vært merkelig å bli bedd til middag hos disse vennene, for som noen skrev lengre opp her, er den jo litt intimt, og litt personlig, denne bryllupsmiddagen. Og dyrt blir det jo også. Vil ikke unngå å be mine gode venner til kaffen, bare fordi jeg ikke kan ha alle til middag.

Og har selv aldri følt meg uvelkommen når jeg har kommet til kaffen. Men slik er det her, og tror ingen reagerer negativt på det, heller.

Skrevet

kommer jo litt an på hvordan det er da...er den en nær venn som gifter seg og halvparten av vennegjengen blir bedt på middag resten bare på kafe skal jeg gå med på at ejg hadde synes det var rart..

men om man har f.eks bare familie og forlovere til middag og venner i tillge på kaffe er jo dette bare koslig.. jeg hadde blitt satt pris på å bli innvitert og om jeg var bruden hadde jeg satt pris på at vennene mine kom i bryllupet mitt selv om det "bare hadde vært til kaffe..de hadde jo seff vært velkommen i kirken og.. så synes ikke de hadde gått glipp av selve bryllupet nei...

min mening..

Skrevet

VI har lyst til å invitere alle til middag, men det er dessverre ikke plass til det der vi skal ha det. Det hadde blitt litt rart hvis noen måtte sitte i ett annet rom og spise. Derfor må noen komme til kaffe.

Skrevet

Ei venninne av meg gjorde det da hun giftet seg. Grunnen til at det ble slik var at de ikke hadde råd til å ha alle til middag, samt at lokalet (som de fikk låne gratis) ikke hadde plass til mer enn 50 gjester - da var det stappet. Hun valgte derfor å invitere venner som hun gikk sammen med, men som hun og brudgommen ikke betraktet som "bestevenner" til kaffen. Alternativet var å ikke be dem i det hele tatt. Ved å invitere til kaffe mente hun å si at "jeg har ikke glemt dere, og det ville være hyggelig om dere kom". Et par stykker ble fornærmet og valgte å ikke komme i det hele tatt. Noe jeg kan forstå da de måtte reise fra en annen by "bare" for å komme til kaffen. Men svært mange andre kom - var vel en 10-15 stk som kom til kaffen. Disse måtte desverre vente over 1 time da middagen ble forsinket, men ble servert kaffe og litt drikke på "venterommet". Da de først kom seg inn i lokalt ble det massevis av kaker, kaffe, drikke og nattmat på dem - og festen varte til i 6-tiden neste morgen. Så de fikk uansett en skikkelig fest! Hørte ingen som klagde!

Skrevet

Vi gjør det fordi vi i utgangspungtet ikke skulle ha noe spesielt stort bryllup. Vi ville egentlig bare ha foreldre, søsken og forlovere til middag og ta resten av festen en annen dag med kun venner (og da var det ikke meningen vi skulle ha kaker og kaffe for å si det sånn). Dette ble nestemt fra søsken og derfor ble det delt opp til middag og kaffe , kaker og fest .. Ungene får litt kake og når de har spist, er det hjem med dem og voksenfest resten av kvelden.

Skrevet

Ber nærmeste familie/venner til middag. Personlige sanger/taler er mest sannsynlig ikke interessant uansett for "kjente".

Hadde personlig følt meg utilpass om jeg skulle være med på hele feiringen til en god arbeidskollega foreksempel, med masse ukjente og humor/ taler som er noe interne.

Vi har kjente til å servere/ lage mat. De blir bedt til kaffi, Skulle de da servere å være med på middag samtidig??

itillegg til gode arbeidskolleger og andre som man har kontakt med. Tror folk er fornøyd over å bli bedt på kaffe, istedenfor å ikke bli bedt i det hele tatt.

Jeg bryr meg ikke om å bli bedt til kaffe iallefall, er koselig det. Er bedt på kaffe i 2 av 5 bryllup.

Vi får kake og er med på underholdningen/brudevals osv. Eneste kaffegjester går glipp av er jo middag, ihverfall her hos oss. Har ingenting med å få gave, DUMMESTE jeg har hørt!! Har med å få med flest mulig for å ha det gøy og å dele dagen med de.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Det samme temaet kommer opp igjen og igjen.....

Det er vel opp til hver enkelt å bestemme om de ønsker å invitere til "bare" kaffe da vel, det er også opp til de som blir bedt om de vil komme eller ikke!!!!!

De som har takket nei til våre invitasjoner er de som er bedt til hele greia, samtlige som er bedt til "bare" kaffen kommer og synes det er kjempekoselig at de blir bedt!

Hvorfor gnåle om dette igjen????

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja....vi/jeg har vært veldig frem og tilbake ang. kaffegjester. Først skulle vi ha alle til middag og ingen ekstra til kaffe. Dette for å unngå at kaffegjester skulle måtte sitte og vente dersom det blir forsinkelser. Men nå de siste dagene har jeg funnet ut at å invitere til kaffe faktisk løser en del problemer for meg. Har noen venner som jeg ikke syns det er naturlig at kommer på middagen, men jeg vil gjerne ha dem der for det. Derfor blir de invitert til kaffe. Om de har med gave eller ikke, det bryr jeg meg ikke om. Bare de kommer!

Også har det med penger å gjøre. La oss si at du har 8 gjester som du er litt usikker på om du skal be eller ikke. Ber du dem til middag er det snakk om nærmere 8000,- ekstra. Ber du dem til kaffe, så kanskje 500,- ekstra. Det er stor forskjell det.

Om kaffegjestene føler seg utenfor? Det kommer helt an på. Hos oss kommer vil til å gjøre det sånn at toastmaster offisielt ønsker alle kaffegjestene velkommen, også sparer vi sikkert noen taler til kaffen. Ikke noe problem!

Skrevet

Det er nok litt delte meninger her ja, jeg mener det motsatte. Jeg har selv bare vært kaffegjest i mine venninners bryllup, men jeg synes det er kjekkere enn å ikke få komme i det hele tatt. Jeg har ikke råd til å invitere alle til middagen, men jeg har lyst til å invitere flere til kaffe. For det er flere jeg gjerne vil dele dagen min med, men som jeg ikke klarer å få til rundt middagen. Pakke trenger de ikke ha med seg om de ikke vil, jeg er faktisk bare interessert i å få feire dagen min med alle jeg kan :) Så om noen da må komme til kaffe, så ser jeg ingenting galt i det. Har ikke hatt noen negativ opplevelse rundt det jeg, jeg ble faktisk mer skuffet da jeg ikke ble invitert i det hele tatt til en nær barndomsvenninne!

Skrevet

Jeg har også den erfaringen. Ei barndomsvenninne av meg skal gifte seg i sommer, og jeg er ikke invitert i det hele tatt. Forstår henne jo godt da vi ikke går sammen lengre, bare mailes og treffen en gang i blandt. Hadde vært gøy å se henne på dagen uansett, så jeg hadde blitt glad dersom jeg var invitert til kaffe. Men jeg kommer ikke til å invitere henne heller, så det er sagt - hun er den eneste perifere venninnen jeg har, så da hadde det bare blitt én kaffegjest - litt stusselig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...