Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som ha jenter (eller gutter) på ca 20 mnd med raserianfall??? Vi går snart på veggen! Spesielt på- og avkledningssituasjoner er blitt vanskelige. Hun kan kaste seg på bakken og hyle så hun blir rød i ansiktet og tårene spretter. Det gjør hverdagen veldig vanskelig. Hun kan også få disse raserianfallene på andre tidspunkter, f.eks i forbindelse med middagen. I barnehagen oppfører hun seg visstnok eksemplarisk....

Hvordan skal vi håndtere dette?? Vi tar gjerne i mot råd fra andre som er/har vært i samme situasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent ut. he he he. Eneste jeg kan si egentlig er : sånn er det bare å få barn, slike perioder må en nok gjennom;o)

nei da, kan jo prøve å svare litt mer behjelpelig enn som så kjære HI. Jeg har to jenter, ei på 6 år og ei på 21 mnd. De er som dag og natt. Hun yngste har stadig vekk slike raserianfall som du beskriver. Vi jobber mye med å ignorere dårlig oppførsel og fokusere på det positive. Det fungerer som regel slik:

påkledningsituasjon; lar henne holde på og er tålmodig, ignorerer hylene og snakker rolig med henne "se er skal vi ta på jakka, hvor er skoene dine har du sette dem? skal vi sette oss i bilen nå" ect ect....

samme ved matbordet, da snakker vi med henne og tar henne gjerne fra stolen og over på fanget dersom det ikke går å sitte i stolen alene, regner med at hun er litt sulten på kos ettersom det har vært en lang dag i bhg.

les gjerne ei bok som heter "de utrolige årene" av C Webster Stratton. Kjempebra pedagogikk;o)

Skrevet

Datteren min er også 20mnd gammel og har akkurat de samme raserianfallene. Jeg har ingen gode råd bortsett fra å tenke positiv og se på dette som en av disse mange frustrerende og slitsomme fasene hun bare må gjennom. Uansett er det godt å vite at vi ikke er de eneste:).

Skrevet

Jada, dette var kjent!! Hadde hun enda snakket så vi hadde skjønt hvorfor hun blir så sint!!!! Påkledningen hos oss starter med at hun kaster de klærne jeg har tenkt hun skal ha på, SKAL bestemme selv (konsekvent boblejakken hvis jeg tar frem kåpa etc), deretter skal hun ta på seg selv - rasende fordi hun ikke klarer - deretter rasende fordi jeg hjelper henne.....!!!

Prøver å avlede/hjelpe henne hvis det er åpenbart hvorfor hun er sint. Blir hun sint fordi hun ikke får viljen sin er det rolig og bestemt nei og forklaring av hvorfor - deretter ignorering til det går over el hun tar imot trøst. Ellers hjelper det m en STOR porsjon tålmodighet! Tror nok de bare må få rase ifra seg litt.

Hun her er 19 mnd.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar fra flere i samme situasjon!

Det er ikke så mye hjelp å høre om at andre har det på samme måte, men det er mye trøst i det!

Vi er jo klar over at dette er en fase de fleste skal gjenom, med det er ganske energikrevende når det står på! Jeg ønsket meg en stor dose med tålmodighet til jul, men det var det visst ikke lett å pakke inn ;o)

Denne uka har vi hatt god tid til å ta ting i hennes tempo fordi jeg har vært hjemme med influensa og pappaen har hatt vinterferie. Dette har stort sett resultert i at hun sjelden har vært ute av pysjen før kl 09. Nye utfordringer venter til uka da vi begge skal på jobb om morgenen igjen og hun helst skal leveres i barnehagen rundt kl 0730! Vi gleder oss! :o)

Skrevet

Jeg var på foreldremøte i bhg forrige uke, kurs i regler og grenser ;)

Som andre her inne har sagt før meg, de driver og lærer seg pågangsmot. Hadde det hjulpet å gitt henne klare alternativer når dere skal gjøre noe? Vi har hatt godt hell med at hun velger hvilken bleie hun skal ha (ikke hvorvidt hun skal ha ny), hvilken av de to genserene hun skal ha på, etc...

Og så leke med henne når dere har bedre tid, og virkelig med vilje "krangle" med henne og la henne få viljen sin? Mange barn like at man sier nei-jo-nei-jo med dem i det uendelige.

Lykke til i morgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...