Gå til innhold

ang å ha for mye melk og såkallt lite melk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm.jeg har tenkt ganske mye på det med å ha mye og lite melk.

Jeg har masse venninner som har små babyer og vi prater en god del om amming og melk. Etter at dette har holdt på noen år har jeg begynt å lure på en ting.

De som har sinnsykt mye melk omtrent med en gang babyen er ute og de påfølgende neste ukene, virker så utrolig lettet og fornøyd i starten. Og så skjer det noe, når babyen blir litt flere uker gammel, ser det ut til at melkemengden stabiliserer seg. Mammaene opplever plutselig økedøgn og slappe pupper. Altså en total forandring av tingenes tilstand. Mange av venninene mine har tolket dette at de ikke har nok melk og tyr så til flaske...

Så har man de som meg, som har storspisere. Jeg har omtrent aldri opplevd melkespreng og puppene føles slappe, nesten alltid. I begynnelsen veide jeg babyen hele tiden, for jeg skjønte ikke at den kunne få noe når jeg aldri har spreng. Men så ser jeg at babyen legger på seg jevnt over 300g i uken og dette fortsetter i måndesvis. Økedøgn er vanen og jeg får ikke en følelse av å plutselig være tom for melk....har jo nesten alltid den følelsen likevel...hehe

Jeg føler at jeg har fått et mere avslappet forhold til amming og økedøgn og hvorvidt det kommer melk eller ikke.

Har det helt likt som en god venninne av meg, og hun fant på denne reglen for oss slapp-puppa: Så lenge du ikke har melkespreng, så betyr det at babyen har fått i seg akkurat det den skal. For det er jo ikke noe poeng å gå rundt med spreng. Sprenglaus er normalen, og kommer det spreng så er det grunn til undring.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert flott det, men noen ganger er det slik at ungen legger godt på seg (250 gram+ i uken) og at det alikavell sprenger rett etter at ungen har spist...

Skrevet

Enig her. Jeg har nesten aldri spreng, hadde masse melk fra starten av denne gangen og litt spreng. Men så har jeg gått rundt og hatt litt "tomme" pupper, men de ER jo ikke tomme! Har bare hatt en helt passe melkemengde for gutten min! :)

De gangene jeg har spreng så er det nesten alltid fordi gutten har vært uvel eller noe sånt, sånn han ikke har spist så mye som vanlig.

Skrevet

Babyen min la på seg over 500 gram i uka de første 6 ukene og jeg hadde likevel spreng hver dag. Dette kan vel kalles å ha mye melk. Hadde økedager 2 ganger i løpet av denne 6-ukersperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...