Gå til innhold

Kan hun være allergisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 14 mnd har nå hatt en lang periode med hyppig og løs avføring. For tre uker siden var hun skikkelig dårlig ei ukes tid med oppkast og diaré, og var skikkelig slapp og ikke seg selv i det hele tatt i mange dager etterpå. Tarmen var helt utslitt - hun hadde smerter og bæsjet helt hvit bæsj flere ganger rett etter at hun hadde spist. Vi kjørte henne på diett ei ukes tid med loff og kokt ris, og da stabiliserte det seg sånn nogenlunde. I noen dager nå har hun igjen hatt løs, hyppig og lys avføring (ikke diaré, men løs konsistens) - i går bæsjet hun fem ganger. Hun er i fin form, ikke syk på noen måte nå. Jeg har begynt å lure på om dette kan være en form for matintoleranse. Kan hun være allergisk mot noe? I så fall er det nærliggende å tro at det er melk hun kan reagere på, kan ikke komme på noe annet det kan være.

Har noen av dere opplevd noe lignende? Noen som har barn med matintoleranse som kjenner igjen symptomene...? Jeg skal ta henne med til legen for å ta prøver, men vil gjerne forhøre meg litt her først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når hun bare er 14 mnd er det for tidlig å teste henne for allergier, utslagene kan være missvisende. det beste er slik du gjør nå at du ser hva hun spiser og hvordan hun reagerer.

dersom hun har slik diare som du beskriver kan det jo være snakk om f.eks rotaviruset eller et annet diare/omgangssyke virus også.

jenta vår er 21 mnd og reagerer veldig på banan og ren melk, blir veldig hard i magen av det. vi har valgt å ta bort dette fra kosten hennes, nå drikker hun bare laktoseredusert melk og magen er stabilisert. hun holder på å få jeksler nå og dette slår seg på magen hennes, derfor har hun litt løserer og annerledes avføring.

min eldste datter på 6 år har atopisk eksem. hun ble testet da hun var 2 år men var ikke allergisk selv om vi trodde det.

testet henne igjen da hun var 5 år og hun er fremdeles ikke allergisk. lillesøster skal vi teste etter at hun er blitt 2 år.

Skrevet

Takk for svar! Vi får bare fortsette å være på vakt overfor det hun spiser og merke oss det hun reagerer på. Frustrerende med ei lita ei som stadig vekk ikke er i form....

Skrevet

Barnet ditt er IKKE for lite til å allergitestes!! Få henvisning til spesialist så kan de enten prikkteste eller ta blodprøve. Mange uvitende almennleger som tror at man må være noen år før testene slår ut, men det er feil! Vi allergitestet vår gutt da han var 2 måneder. Han er allergisk mot egg og melk (hyperallergisk mot melk). Hans reaksjon når han får melk er blant annet løs avføring og smerte som du beskriver, og i tillegg får han oppkast og eksem på hele kroppen.

Det er IKKE anbefalt å sette barn på dietter uten at man på forhånd har testet det for allergier i samråd med lege.

Når jeg leser reaksjonen til barnet ditt tenker jeg også på glutenintoleranse jeg. Kjenner ikke så mye til dette, men jeg ville forhørt meg med en lege med erfaring.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...