Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Dette står det på helsekortet mitt. Jeg vet det betyr at jeg er overvektig, men har det noe å si for hvilken oppfølging jeg vil få i svangerskapet? Dette er mitt andre svangerskap, og jeg er ca 10 kg tyngre nå enn forrige gang jeg ble gravid og vil selvfølgelig gjøre alt for å ikke gå opp så mye. Men er det noen spesiell grunn til at legen skrev opp BMIen min? Er det ekstra risiko for barnet feks? Jeg veier 80 kg og er 13 uker på vei. Flere som har fått BMIen sin skrevet på Helsekortet sitt?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Hei. På mitt forrige svangerskap skrev jordmora mi det på meg også,me det var bmi 35.. (tror jeg) Er ikke noe spesielt dem eller du må gjøre,men dem kansje sjekker etter om du får svangerskapdiabetes!Også kansje du får en ekstra ul i tillfelle barnet er stort. Det gjorde dem på meg. Også fikk jeg noen brosjyrer om mat som var litt sunnere enn det jeg var vandt til Men man skal ikke slanke seg under svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Tror det er visst man har BMI på over 30 så kvalifiseres det til risikosvangerskap. Kan hende det var høyere enn 30 da... Husker ikke helt... Det kan vel hende at de vil være obs på høy BMI i forhold til det med oppfølging av vekt, og at de risikoene ved å være overvektig i svangerskapet blir fulgt opp. Tror ikke du er så overvektig at det er noen stor risiko, men som sagt, det er sikkert bare for å være obs på det slik at de følger litt med...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Hmmmm,min BMI e på 30 NO da,itj før æ va gravid da..men d står itj på mitt kort nei!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Det kan hende man må til glukosebelastning hvis man har BMI over 27. Ny prosedyre pga risiko for svangerskapsdiabetes, men det blir ikke fulgt over alt. Dessuten så er det regler for om du kan føde i vann eller ikke. Er usikker på om grensen er BMI 30 eller 32, tror også det er forskjell fra fødested til fødested. men du kan jo gå inn på forumet 90+, der er det diskutert litt rundt dette... Og forskjellige erfaringer er også skrevet ned...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Det er BMI før svangerskap som gjelder sa jordmora mi...
Gjest Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Hei! Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men ville bare si at min BMI også står på helsekortet, og jeg er verken over- eller undervektig, så tror ikke det at de har skrevet det opp er noen grunn til bekymring.
blindpassasjer Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Min lege skrev også det på helsekortet første gangen, jeg startet med BMI på 19 så det var ikke pga overvekt har ikke spurt hvorfor, men kanskje bare en vane noen har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå