Labbetøs Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Det er så missforstått at det er en kjempefordel å ha så innmari mye melk. Folk skryter i vilden sky over hvor mye melk de kan få ut av en enkelt pupp osv. Denne myten tenkte jeg det kunne være kjekt å avlive en gang for alle. Jeg har mye melk, og jeg misunner jo de som har lite melk, men alikavell nok til at ungen kan fullammes. Jeg har vridd hjernen, men jeg finner ikke så mange fordeler med å ha mye melk. Man har alltid nok melk til at ungen blir mett og fornøyd, ma får betalt for melka på sykehuset (dersom de trenger den da) og man kan fryse ned litt melk til eget bruk. Ulempene er derimot mange: -Melkesprengen står nesten konstant -Trykket i puppen gjør at det er vondt i det utdrivningsrefleksen slår inn (og det skjer OFTE). -ALLE klærne blir våte av melk -Du går rundt med usjarmerende våte flekker på strategiske plasser selv om du byttet ammeinnlegg for en time siden -Du lukter sur melk selv om du nettopp har dusjet -Strømregningen blir betydelig større siden du må vaske klærne (både dine og ungens) hele tiden. Pluss at brystpumpa suger strøm. Hvor ble det av fortjenesten fra melkesalget sa du??? -Klesvask hyppig er masse ARBEID, pluss at hybelkaninene får perfekte vekstvilkår med så mye klær over alt. -Ungen blir grinete og skriker fordi den får tre ganger mere melk i munnen enn h*n klarer å svelge unna. H*n slipper puppen i et hyl og melkespruten står i barnets ansikt og på klær og på katta og over alt. -I forsøket på å spise fikk ungen i seg MASSE luft. Så dermed har du en lang runde med mageknip å ta deg av, mens du subber rundt i våte klær og med melkespreng til tusen. -Nattesøvnen blir redusert. Endten må du pumpe ut litt melk før ungen får mat slik at h*n kan spise på normalt vis etter at trykket er lettet litt (da har man blitt våken av å sitte i den kalde stua og pumpe mens gubben roer ungen som er sulten...) eller så blir ungen våken og oppkavet av måltidet og krever mageknipbehandling og masse byssing før h*n sovner igjen. Det er sikker enda flere ulemper også. Eller kanskje noen fordeler? Hva sier dere jenter??
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Jeg har enda en ulempe. Ungene gulper ofte mer fordi de spiser for mye for fort.
mams74 Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 enig med deg selv om de fleste vil si du har et luksusproblem. Jeg hadde det på den måten i starten men nå har det roet seg. Vet ikke hvor gammel barnet ditt er, men min er 10 uker. Et tips er jo å legge pumpa langt bort - det stimulere jo til enda mer produksjon og vips du er inni en ond sirkel. Jeg sto over vasken og håndpumpet når det sprengte som værst - dag og natt.
Labbetøs Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2007 Jeg prøvde det de første fem ukene. Jeg stilte meg i dusjkabinettet og håndmelket ut det som var mest nødvenig for å lette sprengen. Det endte med at jeg holdt på å miste melka. trykket gjorde brystene vonde og hovne, og melkegangene tilstoppet seg slik at melka ikke kom ut. Hadde en laaang økt med ammehjempere og sykehuset for å få dette løst opp igjen. Produksjonen min vil bare ikke gå ned, så jeg kommer ikke til å forsøke det igjen. Nå pumper jeg ut litt tre ganger i døgnet (morgen, ettermiddag og natt) og er farsiktig med å ikke øke mengden. Da vil det nok bli bedre etterhvert som hun begynner å spise en større andel av melka selv. :-)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 He he. Morsom tråd. Du anonym som sier det er mange flere ulemper, kom med de. Morsomt å lese. Selv har jeg for lite melk og så pumpe ut litt på formiddagen for å gi det til han på kvelden. Trodde egentlig det var ille, men det er jo kjempelettvindt å pumpe en gang på formiddagen i forhold til alt styret med for mye melk.
Gjest Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Vil bare si meg helt enig,holder heldigvis for meg å håndpumpe litt for det værste trykket,men det lekker jo som ei sil her.. Kanskje jeg må ut å kjøpe ei pumpe snart ja..
_svana_ Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 For ikke så snakke om en utdrivining av en annen verden som gjør at man spruter på gjestene som er på barselbesøk (helt sant!) Men det går seg faktisk til som oftest, selv om det spruter til alle kanter i begynnelsen. Nå er gutta 4.5 mnd og det er sjelden jeg spruter på noen, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå