Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pappaen rett til fri fra jobb for å være med på kontrollene på helsestasjonen, som 6-ukerskontrollen? Og 3-månederskontrollen? Jeg tør jo ikke se når de stikker lillegutt, da jeg har totalt sprøyteskrekk, så hadde vært fint om pappaen kunne være med når vaksinene skal tas... Og 6-ukerskontrollen, for at han skal få samme info som meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på avtaleverket på din arbeidsplass, men nei, det er ikke vanlig. Vet ikke hva han jobber med, men mannen min kan avspasere noen timer dersom det er viktig at han er med, så jobber han dem inn en annen dag. Prøv evt å legge timene hos lege/helsesøster til en tid på dagen hvor han enklest kan bli med.

Skrevet

Vi prøver jo det når vi kan, men her hadde de allerede satt opp timer, og 3-månederskontrollen er gruppekontroll så den kan vi ikke bytte. Han blir muligens å bytte vakt hvis han ikke får fri på disse tidspunktene. Men takk for svar. Regnet dessverre med at de ikke har krav på fri (selv om de burde hatt det...)

Skrevet

Nei, han har nok ikke rett til å være med dessverre. Men de fleste arb.givere har sikkert forståelse for problemet sånn at han evt kan avspasere eller noe? Dersom pappaen skal være med her så passer jeg på å ta en time på hs tidlig om morgenen sånn at han bare kan dra rett på jobb derfra :-D

Skrevet

De fleste arbeidsplasser gir rett til fri for å følge barn til lege/tannlege. Helsestasjon må vel anses som lege her. I staten blir man heller ikke trukket i lønn for denne tiden.

Hvilke rettigheter som gjelder for din mann skal fremgå av personalhåndboken hvis det finnes noe sånt der han jobber.

Uansett må han vel kunne be om fri uten lønn for de få timene det er snakk om.

Skrevet

Men nå er jeg hjemme i permisjon, og derfor er det jo ikke like selvsagt at han har krav på fri.. Hadde vi begge vært i jobb, hadde jo en av oss måttet tatt fri fra jobb for å bli med.

Tidspunkt i forhold til arbeidstid, gjør at han må bli borte fra jobb hele dagen. Han jobber skift. Så da må han enten la være å bli med på kontrollene, ta seg fri uten lønn, bruke en feriedag eller bytte vakt.. Får se hva vi gjør. Han skulle høre hva de sa på jobben i dag.

Skrevet

Ja, man har rett til fri- men ikke begge foreldrene....

Skrevet

Nei, det er sant. Jeg lurte på det samme i forhold til rett til fri med sykt barn, dvs hvis storebror på 3 er syk. Ringte trygdekontor som sa at når jeg er hjemme har mannen min i utg pgkt ikke rett på fri (ellers 10 dager med lønn) med mindre jeg også er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...