Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Min lille snupp på 6,5 mnd må vi enten sitte med i bæreselen eller trille vogn. Men når vi er inne må hun i bæreselen for og sovne, trenger ikke gå eller noe men må være i den bæreselen. Vi får ikke tatt med vognen opp i leiligheten da vi bor i 5 etasje, tar bare med baggen så når hun har sovnet legger vi henne over i den. Noen som har tips om hvordan vi kan avenne det? Hvordan får dere deres til og sove inne på dagtid? Orker jo ikke ha henne i bæreselen lenger, begynner og bli tung.
2 barnsmammaen Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Vi måtte til med skrikemetoden.Både dag og kveld..Begynnte for 3 dager siden,og det har hjulpet masse,hun sovner nå på ca 5 min,sutrer litt bare.. Vi måtte også trille hver gang.. Jenta vår er 6mnd Lykke til!
2 barnsmammaen Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Jeg limer inn et innlegg som jeg skrev til ei anna her også: Hei Vi kjøpte boken "sove hele natten" av nina misvær for et par dager siden.Etter råd herfra.Den kostet ca 220 kr,og var vel brukt!Vi fikk mange gode råd og svar i denne boken.Der fins råd til babyer fra 0-6 mnd 6-12mnd ettåringer,toåringer osv.. Vi har slitt veldig med å få jenta vår til å sove dag og kveld,6mnd nå. I boken står det b.l.a at dere kanskje bør starte når det er helg?Så kan dere bytte litt på å være oppe..Barnet kan holde på ganske lenge! Her holdt hun på 20 min første gang,våknet etter en time med nye krefter og holdt på en time før hun sovnet igjen.Vi tok henne ikke opp,men gikk inn hvert 3 og 5 min.Hun sovnet til slutt,og var smørblid når hun våknet om morgenen. Jeg har hørt babyer som kan holde på i 3-4 timer også,så hvis dere virkelig vil gjennomføre det,bør dere sørge for at dere ikke er for trøtte begge to,men bytter litt på det. For oss hjalp det bedre å sitte nede i stuen og gå opp hvert 5 min,det var verre å sitte utforbi døren eller i rommet. Det står noe i denne boken om at barnet er ikke redd,men sint.Mamma og pappa gjør ikke slik som dem pleier,og da skjønner barnet ikke så mye.Men går du inn til barnet hvert 3/5 min,forstår det at det ikke er alene.Vi følte det litt sånn at hvis vi tar opp barnet,er slaget tapt.Da kan hun begynne å forstå at hvis jeg gråter lenge nok,blir jeg tatt opp,og det ville vi jo ikke.Hadde noe vært galt,hadde vi selvsagt tatt henne opp,men vi kunne høre at hun var skikkelig sint,og skrek enda mer ta vi var inne hos henne de første gangene.Så siste gang jeg var inne før hun sovnet,roet hun seg når jeg ga henne tutt og bredde over henne for e`nte gang.Vi har ikke sluttet helt med nattmat enda,vi måtte lære henne å sovne av seg selv først,det var viktigst for oss..Men det kommer nok etterhvert for oss også.Da blir det samme type avvenning som kveld og dag. Vet det kan være ganske frustrerende mens det holder på,men det har hjulpet masse her.Jeg måtte ut å trille tur hver gang jenta vår skulle sovne på dagtid også,nå sovner hun etter 2-3 min sutring i senga,og vi går kun en tur på dagen nå!Nytt liv,helt fantastisk!Nå slipper jeg å bruke all energien min på å få jenta vår til å sove! Det står også om "mildere metoder" i boken,så det er kanskje ikke så dumt å ha den i hus! Vet så utrolig godt hvordan det er å ikke få nok søvn..Jeg er også misunnelig på dem så har hatt alt "tilrettelagt"fra fødselen av,det har ikke vi..hehe Jeg traff på ei venninne her en dag,som sa:"Åååå det er så herlig når de er så små,alt er så stille å rolig,å de sover masse på dagen.En kan jo bare slappe av,ligge på sofaen og ta livet med ro".Jeg orket ikke ta diskusjonen en gang,for sånn har det IKKE vært her.Timesvis med vugging hver dag for å få jenta vår til å sove,sutring og sutring,for hun var så trøtt stakkars..Huff...Håper virkelig det er over nå!! Uansett,lykke til!Håper det ordner seg for dere
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 her så sovner han når han er trøtt... jeg legger han i vogga når jeg ser at hanbegynner å bli trett,og da ligger han og sutrer litt før han sovner... i dag så hadde han sovnet i lekegrinden ,stakkar..mens jeg var på do:p så da la jeg han i vogga hans:D pjokken min hadde en periode litt problem med å "finne søvnen" så da ble d mye sutring ... lot han gråte litt, vugget på vogga innimellom og strøk på han,lot han gråte litt til...åsså sovnet han-...
meg og jentene Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Hvis dere velger skrikemetoden: Dere kan jo prøve en mild utgave av den først, trenger jo ikke gå så drastisk til verks om ikke det er nødvendig. Jeg var også litt lei av å bruke utrolig mye tid hver dag på å vugge jenta mi i søvn hver gang hun skulle sove på dagtid (og det er mange ganger per dag for hun sover så kort av gangen). Bestemte meg for at hun skulle heller sovne i senga si. Hun protesterte selvfølgelig, men istedenfor å at jeg da fikk panikk og tok henne opp (eller motsatt, lot henne skrike til hun sovnet av utmattelse), valgte jeg den gyldne middelvei! Gikk inn til henne ofte, kanskje ca hvert minutt. Så ikke på klokka, men gikk bort til henne hver gang gråten gikk over til skrik. Ofte gikk gråtingen over av seg selv før jeg rakk å komme å trøste, ofte begynte hun å pludre eller leke med smokken istedenfor. Når nødvendig trøstet jeg fra sengekanten, ga en suss, snakket med kjærlig stemme at nå skulle hun sove, ga smokken og gikk ut igjen. Dette gjorde jeg endel ganger, og så sovnet hun. Tok ikke mye lenger tid enn å vugge henne i søvn egentlig. Begynte med dette for et par uker siden, både dag og kveld. Fortsatt gråter hun litt, men ikke mye. Sover kjempegodt og våkner blid. Du kan jo prøve dette før du går igang med den såkalte skrikemetoden. Funket for oss ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 tusen takk for tips. Sovner kjempe greit om kvelden da. Er bare og legge hun i sengen og si natta, så tar det fra 1-10 min før hun sovner. Er bare på dagtid vi har problemer. Men vi gir oss kanskje litt for lett og putter henne i bæreselen for det vet vi fungerer. Men nå har jeg fått litt tips så skal prøve det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå