Gå til innhold

Nanbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dailis eller andre som føler seg kallet...;-)

Enkel og god oppskrift på nanbrød??? Fikk så utrolig lyst på indisk i kveld..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har kjøpt sånn ferdig melblanding med krydder jeg (er ikke så inni disse krydrene så det har jeg nok ikke i skapet hehe) -og de nanbrødene er kjempgode!

Skrevet

Det tviler jeg ikke på, men med det været som er ute nå må oppskriften være ikke noe som krever ekstrainnkjøp. Orker bare ikke tanken på å stikke så mye som nesetippen utenfor døren i dag ;-)

Skrevet

Forvarm ovnen til 200 grader. Sikt sammen 500 g hvetemel, 1 ts bakepulver, 1/2 ts natron og 1 ts salt. Tilsett 1 pisket egg, 1 ss ghee eller smør, 125 g yoghurt og spe med 2 1/2 dl melk (eller nok til å forme en myk deig). Dekk til med et fuktig kjøkkenhåndkle og la deigen stå på et varmt sted i 2 timer (varmekabler i gulvet? Sett bollen på gulvet)Kna deigen på en godt melet bordflate i 2-3 minutter eller til den er glatt. Del den i 8 og kjevle ut hver del til en 15 cm oval. Pensle med vann og legg dem på smurte stekebrett med den våte siden ned. Pensle dem med smeltet ghee eller smør og stek dem i 8-10 minutter eller til de er gyllenbrune.

Tilsett evt hvitløk, koriander, chili.... NAM

Papadams er også godt!

Skrevet

Nå blir det nok indisk her også....

Skrevet

Takk!!!!

Men nå oppdaget jeg selvsagt at jeg tok siste egget i går da jeg bakte boller... Hm.. Tror jeg prøver meg med litt ekstra smør og så litt gjær jeg? Skulle gjøre litt av det samme? Prøver det. Med masse hvitløk, koriander og chili på smaker det nok godt uansett ;-) (Og dette sier jo litt om innholdet i kjøleskapet mitt da...)

Skrevet

NAN brød

1 ½ dl melk

½ pk gjær

2 ts sukker

½ kg hvetemel

1 ts bakepulver

2 s soya el olivenolje

11/2-2 dl yoghurt

1 egg

Bland det godt i en bolle. Hvetemelet bør siktes først. Bruker du vanlig gjær bør gjær og melk blandes først før du tilsetter resten.

Kna deigen kraftig til den er myk og smidig.

Dekk deigen med folie eller klede og la den stå til heving i 1 time

Forvarm ovnen til 225 grader

Kna deigen godt til den er smidig igjen. Del deigen i passende stykker, og kjevle stykkene til passe tykke sleiver.( 5-8mm)

Legg sleivene i den forvarmede ovnen, stek i 6-8 min, til nan brødene er gyldenbrune.

Pakk de stekte nan brødene inn i klede slik at de holdes varme til resten er stekt.

Skrevet

Har du ikke gode naboer da Gummis?

Skrevet

Jeg har en oppskrift uten egg, men du har kanskje laget alt...

Den er veldig god, men som alt indisk, den tar tid......

Skrevet

Har også en jeg har fått av noen pakistanere, den er ikke så seig, eller hva jeg skal si, luftige og gode, også uten egg, veldig veldig mye kjappere å lage=D

Skrevet

fortell, fortell! Her har jeg bare vasket så langt..

Skrevet

oki, henter oppskriftboka, den ene har jeg nedskrevet.....

Skrevet

ca 400 g hvetemel

1 1/2 ts sukker

1 ts salt

1/2 ts bakepulver

1 1/2 dl melk

1 1/2 dl yoghurt naturell

15 g gjær

ghee eller olje til steking

ca. 100 g smeltet smø

2 ss valmuefrø (kan sløyfes)

sikt mel, bland i salt sukker og bakepulver.

bland melk og yoghurt, varm til lunket, smuldre gjæren og ha i.

ha gjærblandingen i melet, rør til deig, kna den på benken til den er elastisk og smidig (jeg bruker maskin, hehe)

La heve i bolle i 4 timer.

del deigen i 12 emner (jeg har færre) trill til boller, form avlange brødkaker med hendene, klapp dem ut (eller bruke kjevle)

varm en takke/stekepanne varm, smør takken med ghee eller olje, stek brødene på bare en side, få om gangen. Pensle andre siden med smør og dryss evnt på valmuefrø. Stek brødene med ustekte siden opp under forvarmede grillelement til de er vakkert brume, serveres varme, lurt å pakke dem inn i klede så de blir myke og gode.

Skrevet

Disse er kjempegode, veldig riktige, men tar jo tid.

EN enklere versjon er 50 g gjær på en halv liter vann, en god dæsj smeltet megarin (100-150 g kanskje) 1 ts salt. Blandes godt , evnt med ett egg-blir luftigere:P.

Hev til dobbel størrelse, trill ut boller som kjevles flate, stekes i ovn, pensle med egg, evnt med melk før steking.

Bør prikkes med gaffel underveis når de blåser seg opp. Legges oppå hverandre i klede etterpå.

Evnt lage en stor sirkel som dekker plata og skjære den opp etterpå i "pizzastykker".

Selv foretrekker jeg paratha eller chapati brød til indisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...