Gå til innhold

Noen gullkorn i det siste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er min Snups' bidrag (hun er 2 år og 3 mnd.):

Hun la merke til øyenbrynene mine i dag, og jeg fortalte henne hva det het.

"Øye byn", sa hun omstendelig. "Keep eyes warm!"

(Kanskje jeg bør begynne å nappe -?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, så bra...snakker hun både norsk og engelsk eller? Jenta mi som er like gammel som din er også tospråkelig, der er faren skånsk da så er jo noen ord som er like men det er ufattelig å mye rart som kommer ut av den munnen, på begge språk:)

Har en historie, ikke noe hun sa da, men igår kveld så hørte vi plutselig at hun rotet i skuffene... så jeg spurte hva hun drev med,

da hadde hun først hentet en stor 2l med vaniljeis fra frysa (har sånn dobbel kjøleskap og fryser m dør) og så vært i skuffen og hentet skjeer til alle, så da skulle vi spise is. Hehe...

Skrevet

Så hyggelig at hun tenkte på alle, da! Hun høres søt ut :)

Ja, Snups er tospråklig, men snakker mest engelsk. Hun skjønner alt jeg sier på norsk, men hun svarer, og noen ganger oversetter på engelsk.

I går spurte jeg om hun kunne spise litt kjøtt, og hun sa "Meat!" Jeg visste ikke at hun kunne noen av ordene!

Min svoger er også fra Skåne, og da nevøen min var 2 år, pekte han på en sopp i en bok som mormor leste for ham, og sa "Svamp!" "Nei, det er da ingen svamp, det er en sopp,", sa min mor. "Svamp", insisterte han. Og sånn "kranglet" de en stund, før søsteren min tro til med forklaringen: At sopp heter svamp på svensk.

Da var min mor flau, for hun burde vite såpass!

Skrevet

hehe, ja det er rart hvordan de plukker opp ord man ikke har aning om at de kan og egentlig ikke kan forstå hvor de har hørt.

Nathalie snakker nesten bare norsk her hjemme men slår over på svensk m en gang vi drar ned dit eller får besøk.

Synes det er så herlig når små barn snakker engelsk, det er helt nydelig:

Skrevet

Vi satt på golvet og lekte med legoen. Veslejenta samlet sammen alle lego-blomstene og begynte å tre dem inn på fingertuppene sine, en på hver finger. Dette er den store legoen, duplo, så fingrene hennes passet akkurat inn i hullene i blomsterbrikkene. "Også mamma!" sier hun oppglødd. "Nei," sier jeg og viser henne, "det går ikke! Jeg har for store fingre, se!"

Men da sier hun trøstende: "Jeg (hun sier navnet sitt) skal sjøpe lillefinger til deg, mamma!"

Skrevet

Jenta mi har blitt ganske høflig, da. Noe vi jobber bevisst for.

Det som er litt komisk er at noen ganger hun er ferdig på do, kommer det: "Takk for maten!" :oP

Skrevet

Logisk, det, Løvemor, siden hun da er heelt ferdig med den :-)

Og Viva, koselig å se deg her igjen! Jenta di har noen fine observasjoner og morsomme formuleringer. Det er utrolig morsomt for tiden, nå som barna kan uttrykke sine helt ferske syn på verden.

Skrevet

Veslepia kom med følgende innspill her om dagen ( etter lang sykdomsperiode med flere legebesøk og medisin ; ) : "legen har sagt vi må spise boller!" - hun sto ved fryseren og håpet på boller til barneTV... ; ) Da måtte jeg le.

Skrevet

Igår klarte jeg å skjære meg på fingeren. Ble en dyp kutt og blødde mye. Sønnen min var vitnet til det.

Da jeg sto på badet med førstehjelp skrinet og kavet med plaster etter plaster, løp plutselig sønnen min ut i gangen der tlf var og ropte: "mamma...jeg linge lege. mamma aua...jeg linge legen. ja, det ska' vi".

Og da jeg kom ut, sto han med tlf ved øret og trykket på en masse knapper i tlf. Men da jeg viste han pekefingeren min, som var plastret, ville han også ha en. Da var alt i orden.

Skrevet

Ja, du sier noe der. hehe. Det blir nok en herlig morsom tid framover. Sent ute med språket, men nå kommer det som bare det. Hun er 2 1/2. Får vel kjøpe en gullkorn-bok :o)

Skrevet

Jenta mi på 2 år og 9 mnd. var så utspekulert at jeg bare ble imponert i går. Som vanlig så huset ganske kaotisk ut da det nærmet seg badetid, og vi voksne prøvde å få barna til å hjelpe oss med å rydde opp. Vi hadde besøk av min søster og hennes sønn på drøyt 2 år, og han var flink til å hjelpe til.

Når jeg konfronterte dattera mi med at jeg ikke synes hun var så flink til å bidra til fellesskapet og sa at hun også måtte rydde, fikk jeg beskjed om at "hun hadde så vondt i ryggen at hun ikke klarte rydde"!! Verken barnets far eller jeg har ryggproblemer, så dette er ikke en unnskyldning som brukes mye hjemme hos oss. Jeg vet at farmor har brukt vond rygg som unnskyldning for ikke å bære på henne, men det er en stund siden nå.

Hun fikk uttelling for strategien sin i går, men jeg er ikke sikker på om jeg kjøper den unnskyldningen flere ganger :-)

Skrevet

Jeg må bare fortelle dette:

Igår hentet jeg sønnen min ganske sent, for sluttet så sent på skolen. Og siden vi måtte vente 30 min. på neste buss, tok vi oss en tur på senter. Da tenkte jeg at jeg kan kjøpe en pølse til han der, da blir det ikke så sent med middag. For det tar oss ca 45 min. å komme helt hjem, og på den tiden var kl. litt over 17.

Så vi gikk en liten tur i butikken, for jeg måtte kjøpe par lyspærer. Og gutten diltet etter meg med den pølsa da.

Da det endelig bare var 7 min til bussen kom, gikk vi ut til buss holdeplassen. Og da hadde gutten bare en bitteliten bit pølse igjen. Ikke nok til et tygg engang. Og da ga han den biten til meg og sa: Sånn...nå e det din tul til å make. Putt den i munen da!!"

Ble først forfjamset, deretter fikk jeg lættis...he he.

Skrevet

Sønnen min som blir tre år i mars utbrøt en dag:" Når æ bli stor vil æ ha mytji sjægg me føflekka på!" Hørtes herlig ut.....

Skrevet

Celine sier at luen "suger" når den siger:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...