Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Hvis du er røyker å har født... Var det noe galt med babyen?, eller hadde den symptomer på at du hadde røyket i svangerskapet? Noen tegn i det hele tatt? Hører alle sier det, men har ikke sett noen som har innrømmet at , JA jeg tror røykingen min skadet barnet,,,
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 mamma røyka mens ho gikk gravid med både meg og broren min, men begge har vært helt friske hele tiden.. stemora mi røyka når ho gikk med (halv)broren min, han er også frisk som en fisk.....
snartmammapåny Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Ei jeg kjenner røykte hele svangerskapet, sønnen hennes lider av kraftig astma..
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 jeg røkte hele svangersk med min lille jente som nå er 3 år. jm klarte ikke engang se det på morkaka(noe de sier de kan med en gang...)og jeg lå på mellom 5-8 pr dag.
TaMegBar Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Mamma røkte under alle svangerskap. Ingen av oss er syke. Ingen allergier eller astma, men hu selv har det. Venninna mi røkte under tre svangerskap, men hennes unger er friske. Så ett tilfelle der ungen har fått kronisk astma av morens røyking under svangerskapet, men det er pinadø bare ett tilfelle. Som jeg vet da... Det var en jordmor som sa til meg at jeg måtte tenke at jeg blir en god mor selv om jeg røyker, for alle mødre feiler ett eller annet sted, men vi kan ikke klandre oss selv resten av vårt liv for de feilene vi gjør.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 ei jeg kjenner slutta dagen hun fikk positiv test. dattern sliter med kraftig astma, så det trenger ikke ha noe med røyk og gjøre.....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #7 Skrevet 22. februar 2007 Ja jeg har røkt i svangerskapet. Morkaka var IKKE pen, og babissen hadde ikke fått så mye næring de siste 2 ukene. Om jeg noen gang blir gravid igjen, skal jeg ALDRI mer ta en røyk. Dette var skremmende saker. Så jeg angrer nå. Men det er lite jeg får gjordt noe med. Babyen har det helt fint, men tiden får vel vise om det blir noe allergier eller asma. Håper virkelig ikke det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #8 Skrevet 22. februar 2007 Jeg røykte i hele mitt forrige svangerskap, og også i dette. Forrige gang fødte jeg ei helt frisk jente på godt over 4 kg. Det ligger jeg an til å gjøre denne gangen også. Var på 3D ul i uke 29 og allerede da veide babyen rundt 1900 gr. Ingen kunne se det på noen som helst måte at jeg hadde røyka forrige gang.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Jeg røyket i hele forrige svangerskap, og jeg spiste ikke fisk en eneste gang.. han var over 4 kg, frisk som bare det. Aldri vært syk i hele sitt liv (ammet i ett år - røyket ikke da) Denne gangen røyker jeg ikke... har dårlig samvittighet for røyking under forrige svangerskap, men han ble stor og frisk for det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #10 Skrevet 22. februar 2007 Provoserende å lese noen av innlegga her. At dere har vært så heldig at ungene deres ikke har tatt skade av røykinga deres bør dere være veldig glade for. Rart at røykere alltid klarer å få det til å høres ut som om det ikke er farlig å røyke under svangerskapet, selv om det er påvist gang på gang at det er skadelig! Røykte selv før jeg ble gravid, men slutta med en gang jeg fant det ut. JA, det har til tider vært hardt, men det er kun snakk om viljestyrke! Teit å komme med eksempel på venner og kjente som har røykt under svangerskapet uten at barnet har tatt skade av det. Hva er poenget? Fortelle røyere at det ikke er nødvendig å slutte fordi det ikke trenger å være skadelig for barna? Fælt å høre at mange tar risken og håper på det beste?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #11 Skrevet 22. februar 2007 Jeg føler jeg hadde flax rett og slett (jeg er den anonyme som fikk en stor og frisk på 4 kg) Trur mye av grunnen til at han også har holdt seg frisk er at jeg sluttet å røyke straks han ble født, og ammet i ett år.... nikotinfri melk. Husker når jeg lå på sykehuset så var det to røykende mødre der, de begge hadde født for tidlig, og hadde meget små babyer... barnepleierne lette ofte etter dem, for det var ammetid, men de satt på røykerommet ... de ble så sure, jeg ble så kvalm... (av røykerne altså) Så denne gangen tar jeg ingen sjanser, og kommer heller aldri til å begynne å røyke igjen..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #12 Skrevet 22. februar 2007 moren min røyka i svangerskapet og jeg ble tidlig født og var bitteliten.. når jeg var 3 mnd lå jeg på sykehus i noen uker pga jeg ikke fikk puste ordentlig..det var et en stor innovergrop i magen min hver gang jeg ble litt ivrig og aktiv... bare noe du bør tenke på
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #13 Skrevet 23. februar 2007 Jeg røkte i begge foregående svangerskap. Begge lider av konsentrasjonsproblemer, vet ikke om dette skyldes det , men tenker på det. Jeg røkte sjelden mer enn 5 om dagen. Jeg vet at lese og skrive problemer ofte kan sees hos barn av røykere fordi det får for lite oksygen tilførsel under svangerskapet, tragisk egoistisk!! Legg merke til at de med ADHD ofte har mødre som er røykre, og røkte under svangerskapet.Det at barna er så store og fine, kan også være at mor spiser mat som inneholder mye sukker og dette går over til barnet. Gutter hvor mor røkte under svangerskapet har størrre risiko for testikkel KREFT! NYT RØYKEN!!!!
bompymamma Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 Jeg røykte i forrige svangerskap, men begrenset det til 1/2-1 sigarett til dagen, som ble tatt etter middagen. Røykte ikke etter jeg fikk jenta, og var røykfri mens jeg ammet. Alt vel med jenta (snart 3 år), og hun ligger foran andre på enkelte områder (som språk, praktiske oppgaver, er veldig kreativ). Heldigvis ingen mèn etter min dumhet. Jordmor på sykehuset skrøt uhemmet av den flotte morkaken, og sa at jeg ser at du virkelig har tatt godt vare på barnet. Hadde lite lyst å si at jeg ikke hadde klart å slutte å røyke helt... : ( Denne gangen har jeg stumpet røyken, og har holdt meg røykfri siden uke 10-12. Har ingen planer om å gjenoppta denne dårlige uvanen.
Rosenrød Skrevet 24. februar 2007 #16 Skrevet 24. februar 2007 Jeg har en tante som røyket under begge sine svangerskap og også under amming. Begge barna var fullbårne da de ble født. De er 18 og 19 i dag. Den eldste lider av kraftig astma. Den yngste sluttet og puste etter fødselen og måtte ligge i kuvøse selv om hun var fullbåren. Om det skyldes røyking skal jeg ikke si hundre prosent, men det er jo ganske sannsynlig?
gizka Skrevet 24. februar 2007 #17 Skrevet 24. februar 2007 vet ikke om d e tilfelle eller om d kommer av røykinga til mora under svangerskape at unger får astma eller andre problemer,men d e jo helt logisk at du sjøl får skade av d,så får jo selfølgeli den lille du har i magen også d!dem har hadd undersøkelser å sedd på ultralyd at ungen får smertefulle krampen,ikke nok oksygen å pulsen går sinnsykt ned å d varer i ca en time etter at du har tadd dæ en røyk,d e jo helt grusomt å gjøre d mot ungen sin....stakka lille gulle...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2007 #18 Skrevet 24. februar 2007 Å røyke når man har barn eller er gravid er barnemishandling!! Skjerp dere!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 24. februar 2007 #19 Skrevet 24. februar 2007 jeg slutta når jeg ble gravid, og vet hvor drit vanskelig det er!!!!!Likevel, babyen betyr alt! Selv om de tilsynelatende ser friske ut når de blir født, så har de neppe hatt det så veldig kult i magen! Dere røykere har vel hørt at hjertelyden går kraftig opp og bebisene får for lite O2 når mamman røyker. Det står også at de har sett at de krøker seg sammen som om de prøver å beskytte seg selv...det triste er at de ikke klarer det, bare mamman kan beskytte barnet, men gjør det ikke......triste greier...
Beth84g Skrevet 24. februar 2007 #20 Skrevet 24. februar 2007 Jeg har flere veninner som har røyka under svangerskapet. -Hun ene mista uka før termin. -Ei anna opplevde at ungen var livløs og ble flydd med helikopter til intensiven på ullevåll, veninna mi satt i bilen 3 timer etter fødsel for å komme seg til ullevåll. Sikkert en artig opplevelse. -Neste hadde kjempekomlikasjoner og fikk en gutt på 2400 og han er mye syk i dag. Spes luftveier og. Hun hadde visst forkalkninger på morkaka. -Så er det ei som hadde en helt grei fødsel,men har hatt flere turer i ambulanse til sykehus for å få pustehjelp da den lille har fått anfall. -Siste jeg kjenner til fødte 10 uker før termin. Gikk bra,men ungen sliter med pustevansker enda. Det har jo SELVFØLGELIG ikke noe med røyken å gjøre da...iflg mødrene. Men er det virkelig verdt å ta sjansen? Skjønner at det er vanskelig å slutte,men å begrense antallet litt kan jo minske risikoen da. Men alle gjør sitt beste og jeg tror ingen vil ungen sin noe vondt. Så får det være opp til hver enkelt om de vil ta sjansen eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2007 #21 Skrevet 24. februar 2007 Jeg er et "røykebarn", og var 2500 gram ved fødsel og 45 cm lang. Fikk lungebetennelse første uken i mitt liv. Men det verste er egentlig at jeg alltid har (gjør det fortsatt!) bekymret meg over en røykende, hostende og lungesyk mor :-(
mona_k og lille brage;) Skrevet 25. februar 2007 #22 Skrevet 25. februar 2007 min mor røykte med både meg og mine brødre.. jeg ble helt frisk, men mine brødre ble veldig syke.. storebror hadde alvorlig astma og allergi for katter og hunder.. lillebror var klinisk død(ved fødsel) men de klarte å gjenopplive ham, han ble fød med hjertefeil.. han hadde også alvorlig astma og allergi.. og fikk som 13 åring diagnosen adhd...
Jente1980 Skrevet 25. februar 2007 #23 Skrevet 25. februar 2007 Jeg har en veninne som røyka ganske mye under svangerskapet, og jenta slutta å vokse i magen, (noe var galt) så hun ble satt i gang ca 3 uker før tiden tror jeg det var. Da veide jenta litt over 2 kg... Og hun er syk hele tiden spør du meg, nå er kansje mora litt "hypokonder" men dog... Hun er mye snørrete, hyppig øre og hals betennelse osv.. 2 år gammel nå. Det skal sies at moren sluttet på dagen etter fødselen!! Jeg er ikke i tvil om at alt dette skyldes røyking under svangerskapet!!! Men det er selvsagt ikke noe jeg orker å gnåle om til henne... Jeg slutta å røyke i januar 2006, men festrøyka frem til jeg fant ut jeg var gravid 1.august, var da i uke 5 ca... Det har for meg aldri vært et alternativ å ta en røyk som gravid! Hadde aldri hatt samvittighet til det! Men det er min personlige mening!
snoopy_me Skrevet 25. februar 2007 #24 Skrevet 25. februar 2007 Venninna mi har nettopp født.. Hun røyka 20 om dagen leenge og ca 5 om dagen de siste 3 mnd.. Barnet ble født på termin og var stor og frisk.. Nesten 4kg faktisk... Man sier jo at røyking kan nedsette fødselsvekta, men ikke i dette tilfellet.. Men man vet jo ingenting om eventuelle skader senere. ALLE kan få astma. Har det selv, men mamma røykte ikke med meg..
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 25. februar 2007 #25 Skrevet 25. februar 2007 Dama til pappa var storrøyker under første svangerskap, har sett bilde av morkaken, den var grå! Lillebror har astma og store lærevansker, kan ha noe med røykinga å gjøre. Heldigvis tok hun til vettet i sine neste svangerskap. Mamman min røkte med meg, jeg ble født tidlig, og var veldig liten, det er jeg forresten ennå.. Hun unnskylder seg med at på 70-tallet visste de ikke bedre, bullshit spør du meg!!! Er enig i at røyking under svangerskapet er mishandling, men alle bestemmer jo over sin egen kropp, og kan påføre den lille masse dritt hvis de ønsker det. Broren min og dama venter barn neste mnd. Hun røyker. I går ble de sendt på sykehuset ford barnets hjertelyd var altfor rask, håper bare det går bra!!! Har fortalt dem hva jeg synes, men ønsker ikke å moralisere, er jo ikke så mye mer man kan gjøre.. Barn i magen burde være verdens beste unnskyldning for å slutte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå